SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
11. februārī, 2011
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Lauku attīstība
7
7

Grozīti lauku saimniecību modernizācijas noteikumi

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Traktoru iegāde kooperatīvajām sabiedrībām bez jaudas ierobežojuma pieļaujama, ja traktors nepieciešams kooperatīva ražotnes apkalpošanai.

FOTO: Boriss Koļesņikovs, LV

Eiropas ekonomikas atveseļošanas plānā, ko Eiropas Parlaments pieņēma 2009. gada maijā, paredzēts publiskais finansējums piena nozares pārstrukturēšanai. Lai šos līdzekļus Latvija varētu izmantot, ir veikti grozījumi pasākuma „Lauku saimniecību modernizācija” noteikumos.

Lai noteikumos ietvertu vairākus jaunus pasākuma administrēšanas nosacījumus un sociālo partneru ieteikumus, valdība 2011. gada 18. janvārī akceptēja noteikumus Nr. 60 „Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 1. novembra noteikumos Nr. 1026 „Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam „Lauku saimniecību modernizācija”””, kas spēkā stājās 2011. gada 29. janvārī.

„Izmaiņu noteikumos nav daudz, bet tās ir pietiekami nozīmīgas piensaimniekiem un kooperatīvajām sabiedrībām,” stāsta Zemkopības ministrijas Lauku attīstības atbalsta departamenta Lauku attīstības fondu atbalsta nodaļas vecākais referents Andis Kozlovs. „Eiropas ekonomikas atveseļošanas plānā paredzētās finansējuma iespējas Latvija izvēlējās ieguldīt piena lopkopības sektora restrukturizēšanā. Tāpēc noteikumos nu ir ietverti nosacījumi, kas jāievēro, lai piensaimniecības projektiem varētu piešķirt papildu atbalsta intensitāti.

Tātad tikai piensaimniekiem, kuri darbojās Padomes 2007. gada 22. oktobra Regulas (EK) Nr. 1234/2007 65. pantā definētajā piensaimniecības sektorā ir iespējams saņem 10 procentu papildu intensitāti investīcijām jaunās ražošanas būvēs, rekonstrukcijā, būvmateriālu iegādē un šajās būvēs uzstādāmām iekārtām un aprīkojumam.”

"Izmaiņu noteikumos nav daudz, bet tās ir pietiekami nozīmīgas piensaimniekiem un kooperatīvajām sabiedrībām."

Ir mainīta pieļaujamā atbalsta intensitāte atsevišķiem projektiem, kas Lauku atbalsta dienestā (LAD) iesniegti pēc 2010. gada 31. decembra, tas ir – šajā gadā. Konkursa nolikums iepriekš paredzēja, ka visiem šogad iesniegtajiem projektiem atbalsta intensitāte būs 25 procenti no attiecināmajām izmaksām, saistītām ar investīcijām jaunu iekārtu, tehnikas, aprīkojuma, informācijas tehnoloģiju un programmnodrošinājuma iegādi un uzstādīšanu, ilggadīgo augļkopības kultūraugu stādu iegādi, stādījumu balstu sistēmu, žogu, žogu balstu iegādi, uzstādīšanu, stādījumu ierīkošanu un vispārējām izmaksām.

„Tomēr, uzklausot lauksaimnieku organizāciju ierosinājumus un izvērtējot ziņojumā par Latvijas lauku attīstības programmas 2007.–2013. gadam ieviešanu ietvertos secinājumus, kā arī izvērtējot publiskā finansējuma apguves rādītājus iepriekšējās kārtās, Zemkopības ministrija nolēma pēc 2010. gada 31. decembra iesniegtajiem projektiem, kas īstenojami LAD Zemgales un Lielrīgas reģionālo pārvalžu teritorijā, turpināt piemērot 25 procentu atbalsta intensitāti tehnikas un iekārtu iegādei.

Pārējo LAD reģionālo pārvalžu teritorijā īstenojamiem projektiem tiks saglabāta vecā – 40 procentu atbalsta intensitāte tehnikas un iekārtu iegādei, kā tas noteikumos līdz šim bija paredzēts visiem līdz 2010. gada 31. decembrim iesniegtajiem projektiem,” skaidro vecākais referents.

„Šāds lēmums pieņemts tādēļ, ka šiem abiem reģioniem modernizācijas pasākumam atvēlētais finansējums jau ir izlietots un pat pārtērēts. Šajos reģionos tehnikas un iekārtu iegāde ir bijusi ļoti intensīva.”

"Noteikumos nu ir ietverti nosacījumi, kas jāievēro, lai piensaimniecības projektiem varētu piešķirt papildu atbalsta intensitāti."

Iepriecinošu jaunumu grozījumi nesuši kooperatīvajām sabiedrībām. Līdz grozījumiem nolikumā bija noteikts, ka lauksaimniecībā izmantojamo traktoru iegādes izmaksas ir attiecināmas, ja netiek pārsniegta pieļaujamā traktoru jaudas kvota, ko aprēķina, attiecinot saimniecībā jau esošo traktoru jaudu pret vienotajam platību maksājumam deklarēto zemes platību un lauksaimniecības dzīvnieku vienībām, izteiktām liellopu vienībās.

Tomēr arī atbilstošas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības ir atbalsta saņēmējas, bet nav lauksaimniecības produktu ražotājas. Tādēļ kooperatīvās sabiedrības līdz šim nevarēja iegādāties traktorus, kuriem ir lielāka jauda nekā noteikumos pieļautie 50 ZS un kurus iespējams nopirkt, neattiecinot to jaudu pret vienotajam platībmaksājumam deklarētajām platībām un liellopu vienībām.

Lai šo situāciju novērstu, noteikumos ieviesti divi jauni nosacījumi. Viens no tiem paredz, ka traktoru iegāde kooperatīvajām sabiedrībām bez jaudas ierobežojuma ir pieļaujama, ja traktors nepieciešams kooperatīva īpašumā esošas ražotnes apkalpošanai, no kuras labumu gūst visi kooperatīvās sabiedrības biedri. Otra iespēja ir kooperatīvam iegādāties lauksaimniecībā izmantojamos traktorus, kas tiks izmantoti, lai nodrošinātu ražošanas procesu kooperatīva biedru saimniecībās.

Šajā gadījumā tas nozīmē, ka turpmāk kooperatīvās sabiedrības varēs iegādāties traktorus, ja ar vairākiem biedriem būs noslēgts līgums par traktora izmantošanu un šie biedri līdz projekta uzraudzības perioda beigām atteiksies no attiecīgas savas iegādājamās traktortehnikas jaudas kvotu daļas par labu kooperatīvajai sabiedrībai.

Labs saturs
7
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI