Kā rēķināms IIN no ienākumiem
No 2010.gada 1.janvāra stājās spēkā jaunie grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli", kas paredz apliekamā ienākuma aprēķinā iekļaut summas, kas izmaksātas kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai Eiropas Savienības (ES) atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai.
Līdz 2010.gadam nauda, kas tika saņemta kā valsts un ES atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai, netika iekļauta apliekamā ienākuma aprēķinā, bet visas ar lauksaimniecisko ražošanu saistītās izmaksas tika atzītas izdevumos nodokļa aprēķināšanas vajadzībām neatkarīgi no ienākuma iekļaušanas vai neiekļaušanas apliekamajā ienākumā.
Grozījumi likumā nenozīmē, ka nauda, kas izmaksāta, tiek aplikta ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) tās saņemšanas brīdī, bet gan to, ka saņemtā summa tiek iekļauta ar IIN apliekamā ienākuma aprēķinā.
Tādējādi:
- būs nodrošināts ienākumu un izdevumu atzīšanas simetriskums − atzīti gan ieņēmumi, gan ar attiecīgo ieņēmumu gūšanu saistītie vai attiecināmie izdevumi un
- IIN tiks piemērots ienākumam, t.i., ieņēmumu un izdevumu starpībai no lauksaimnieciskās darbības.
Jāatzīmē, ka likumā ir iestrādāts pārejas periods. Saskaņā ar likuma pārejas noteikumu 54.punktu vienoto platību maksājumu tā summa, kas piešķirta par 2009.gadu kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai ES atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai, bet izmaksāts pēc 2009.gada 31.decembra, nav iekļaujama maksātāja apliekamajā ienākumā.
Sarunās ar Finanšu ministriju (FM) arī izdevies panākt, ka paliek spēkā norma likumā "Par uzņēmuma ienākuma nodokli", kas noteic, ka ar nodokli apliekamo ienākumu samazina par summu, kas izmaksāta subsīdiju veidā kā valsts atbalsts lauksaimniecībai vai ES atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai.
"Izstrādāti trīs koncepcijas projekta "Par akcīzes nodokļa atvieglojumu vai kompensācijas mehānismu zemniekiem, iegādājoties dīzeļdegvielu" varianti."
Arī uzņēmuma ienākuma nodokļa maksātājiem paliek spēkā nodokļa atlaide uzņēmumiem, kas veic lauksaimniecisko darbību – taksācijas gadā 10 latu apmērā par katru lauksaimniecībā izmantojamās zemes hektāru.
IIN likmes kāpums saimnieciskās darbības veicējiem (zemnieku saimniecībām, individuālajiem komersantiem un pašnodarbinātiem) 2010.gadā uz 26% ir uzskatāms par nodokļu sloga paaugstinājumu.
Ar IIN nebūs jāapliek darba auto
Vienlaikus ar minētajiem IIN likuma grozījumiem Finanšu ministrija izstrādājusi Ministru kabineta (MK) noteikumus "Kārtība, kādā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli apliek labumu no darba vieglo pasažieru automobiļu izmantošanas personiskajām vajadzībām".
Noteikumos paredzēta kārtība, kādā IIN aprēķināšanas vajadzībām nosaka labumu (kas tiek pielīdzināts algota darba ienākumiem), ko labuma guvējs saņem no darba devējam piederoša vai darba devēja rīcībā esoša vieglā pasažieru automobiļa izmantošanas tādiem uzdevumiem, kas nav saistītas ar darba veikšanu.
Zemkopības ministrijai (ZM), aizstāvot savus uzņēmējus, izdevās panākt, ka minētos MK noteikumus neattiecina uz zemnieku un zvejnieku saimniecību automašīnām. Zemkopības ministrs MK sēdē pievērsa uzmanību faktam, ka zemnieku un zvejnieku saimniecība ir specifisks individuālais uzņēmums, kurā īpašnieks par uzņemtajām saistībām pilnībā atbild ar savu mantu. Zemniekiem un zvejniekiem ļoti grūti nodalīt, kur beidzas darbs un sākas privātā dzīve, tāpēc arī nebūtu lietderīgi minētos MK noteikumus attiecināt uz zemnieku un zvejnieku saimniecībām piederošajiem transportlīdzekļiem.
Akcīzes nodokļa atmaksas aprēķināšana
Šogad akcīzes nodokļa (AN) atmaksas limits (dīzeļdegvielas litri) lauksaimniecības produkcijas ražotājiem arī paliek iepriekšējo gadu līmenī - vienā kalendārā gadā maksimāli rēķina 100 litru dīzeļdegvielas par katru lauksaimniecībā izmantojamas zemes hektāru, ievērojot nosacījumu, ka pirmajā pusgadā ne vairāk kā 50 litru. Savukārt sakarā ar to, ka ir spēkā norma par obligāto 5% biodegvielas piejaukumu fosilajai degvielai ar 2009.gada 1.oktobri, degvielas tirdzniecības vietās vienā tvertnē var tikt uzglabāta dīzeļdegviela ar 5% rapšu sēklu eļļas vai biodīzeļdegvielas piejaukumu (AN likme 223 lati/1000 l) un dīzeļdegviela bez sēklu eļļas vai biodīzeļdegvielas piejaukuma, t.i., "arktiskā" dīzeļdegviela (AN likme 234 lati/1000 l). Līdz ar to vienā tvertnē var tikt uzglabāta dīzeļdegviela, kurai ir piemērota samazināta AN likme 223 lati/1000 l, un dīzeļdegviela, kurai piemērota standarta AN likme 234 lati /1000 l.
Lai AN atmaksa nepārsniegtu patiesībā samaksāto AN apmēru, ar 2010.gadu atmaksā AN par dīzeļdegvielu, kura iegādāta, sākot ar 2010.gadu un uz kuru attiecas obligātais 5% biodegvielas piejaukums – pēc likmes 223 lati/1000 l, kas samazināta, ņemot vērā 5% biodegvielas piejaukumu.
Trīs koncepcijas projekti nākotnei
Apzinoties, cik grūta situācija ir valsts budžetā, un ņemot vērā 2009.gadā notikušo, kad gada sākumā piešķirtais finansējums AN atmaksai tika pilnībā izlietots jau oktobrī, ZM 2009.gada rudenī izveidoja darba grupu. Tajā piedalījās pārstāvji no ZM, FM un Ekonomikas ministrijas (EM), Valsts ieņēmuma dienesta (VID), Lauku atbalsta dienesta (LAD), biedrībām "Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome" (LOSP), "Zemnieku saeima" (ZSA), "Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija", kā arī Ministru prezidenta padomnieks lauksaimniecības jautājumos. Darba grupas darbības rezultātā tika izstrādāts koncepcijas projekts "Par akcīzes nodokļa atvieglojumu vai kompensācijas mehānismu zemniekiem, iegādājoties dīzeļdegvielu".
Koncepcijas projektā ietverti trīs iespējamie risinājuma varianti AN atmaksai zemniekiem.
Koncepcijas projekta 1.variants "Akcīzes nodokļa atmaksa" paredzēja:
- AN atmaksu administrēs VID, pamatojoties uz LAD pretendentiem piešķirtajiem dīzeļdegvielas limitiem.
- Lai saņemtu AN atmaksu, pretendents VID nodokļu un muitas administrācijās iesniedz darījumu apliecinošus dokumentus par iegādāto dīzeļdegvielu.
- Nav vairs nepieciešama pašvaldības izziņa par attiecīgajā kalendāra gadā lauksaimniecības produkcijas ražotāja īpašumā, pastāvīgā lietošanā vai nomā esošo zemes platību, kas tiek izmantota lauksaimniecības produkcijas ražošanai.
Koncepcijas projekta 2.variants "Dīzeļdegvielas iegāde no akcīzes preču noliktavas" paredzēja:
- LAD piešķir pretendentiem dīzeļdegvielas limitu.
- LAD ievada informāciju par pretendentam piešķirto dīzeļdegvielas limitu vienotajā datubāzē. Datubāze ir pieejama LAD, VID un akcīzes preču noliktavām.
- Pretendents dīzeļdegvielu akcīzes preču noliktavās iegādājas bez AN,
- Akcīzes preču noliktava, veicot darījumu ar pretendentu, vienlaikus nodrošina informācijas aktualizāciju vienotajā datubāzē, norādot izsniegtās degvielas apjomu.
- Akcīzes preču noliktava katru mēnesi iesniedz informāciju VID par zemniekiem izsniegto dīzeļdegvielas bez akcīzes nodokļa apmēru.
Koncepcijas projekta 3. variants "Dīzeļdegvielas iegāde no akcīzes preču noliktavām vai dīzeļdegvielas iegāde degvielas vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības vietās, atmaksājot akcīzes nodokli par iegādāto dīzeļdegvielu" paredzēja:
- Pretendents, iesniedzot pieteikumu LAD, iesniegumā norāda dīzeļdegvielas iegādes veidu -
- dīzeļdegvielas iegāde no akcīzes preču noliktavas. AN nepiemēro, ja dīzeļdegviela ir iegādāta no komersantiem, kuriem ir atbilstoša speciālā atļauja (licence) darbībai ar naftas produktiem,
- dīzeļdegvielas iegāde degvielas vairumtirdzniecības vai mazumtirdzniecības vietās, atmaksājot AN par iegādāto dīzeļdegvielu.
- LAD līdz 1.jūlijam izvērtē un pieņem lēmumu par atbalsta apjoma piešķiršanu atbilstoši attiecīgajā gadā pretendenta deklarētajām platībām.
Trešais koncepcijas projekta variants, kuru atbalstīja visi darba grupas pārstāvji, paredz izvēles iespējas – vienu reizi saimnieciskā gada laikā zemnieks var izvēlēties dīzeļdegvielas iegādes veidu, kas tika atzīts par pieņemamāko risinājumu. Šis variants ļauj zemniekiem neieguldīt savus apgrozāmos līdzekļus AN, bet uzreiz iegādāties dīzeļdegvielu bez AN, tādējādi savu naudu ieguldot lauksaimnieciskajā ražošanā.
"Lai zemi uzskatītu par apstrādātu, nosacījums pieteikties uz ES tiešajiem atbalsta maksājumiem nav obligāts. "
MK sēdē 2009.gada 22.decembrī tika izskatīts koncepcijas projekts un pēc atkārtotas izvērtēšanas ar mazajām degvielas uzpildes stacijām tiks atkārtoti skatīts MK sēdē, kad arī tiks pieņemts lēmums par viena no koncepcijā minēto risinājumu atbalstīšanu. Diskusija turpinās FM, lai detalizētāk izanalizētu iespēju veikt atvieglojumus.
Jaunumi nekustamā īpašuma nodoklī
Arī turpmāk likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" tiek saglabāta norma, kas paredz ar nekustamā īpašuma nodokli (NĪN) neaplikt ēkas un inženierbūves, kuras izmanto tikai lauksaimnieciskajai ražošanai, kā arī saimnieciskās darbības veikšanai paredzētās uzceltās vai rekonstruētās ēkas – vienu gadu, skaitot no nākamā mēneša kopš to nodošanas ekspluatācijā. Ja saimnieciskā darbība uzsākta ēkas daļā (telpu grupā) pirms visas ēkas nodošanas ekspluatācijā, tad – vienu gadu, skaitot no nākamā mēneša kopš ēkas daļas (telpu grupas) nodošanas ekspluatācijā.
Patlaban ZM uzsākusi darbu pie MK noteikumu projekta sagatavošanas saskaņā ar likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" 3.panta septītajā daļā doto deleģējumu ("Ministru kabinets nosaka institūcijas, kas apseko neapstrādātās lauksaimniecībā izmantojamās zemes gabalus, un kārtību, kādā nosakāma šo zemes gabalu platība, kā arī kārtību, kādā noteiktās institūcijas sniedz ziņas pašvaldībām nodokļa aprēķināšanai saskaņā ar šā panta 1.1 daļā minēto papildlikmi"). Pašreiz MK noteikumu projekts tiek savstarpēji saskaņots ar LAD, Valsts zemes dienestu, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju un Valsts reģionālās attīstības aģentūru.
Likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" ir paredzēts, ka ar nekustamā īpašuma nodokļa papildlikmi 1,5% apmērā (kopā 3%) apliek neapstrādātu lauksaimniecībā izmantojamo zemi, izņemot zemi, kuras platība nepārsniedz vienu hektāru vai kurai normatīvajos aktos ir noteikti lauksaimnieciskās darbības ierobežojumi. Šī likuma izpratnē neapstrādāta lauksaimniecībā izmantojamā zeme ir lauksaimniecības zeme, kuru neizmanto lauksaimniecības produktu ražošanai vai audzēšanai, ieskaitot ražas novākšanu, dzīvnieku ganīšanu un turēšanu lauksaimniecības nolūkiem, vai kura netiek uzturēta labā lauksaimniecības un vides stāvoklī.
"No 2010.gada 1.janvāra palielināts pievienotās vērtības nodokļa (PVN) kompensācijas apmērs lauksaimniekiem."
Neviena valsts iestāde lauksaimniekam nenosaka par obligātu pienākumu audzēt labību, kartupeļus vai citas kultūras. Tā ir lauksaimnieka paša izvēle. Taču, ja nekāda lauksaimniecības produkcija netiek audzēta, tomēr ir jāveic noteikti pasākumi, lai nepieļautu zemes kvalitātes pasliktināšanos, nezāļu izplatību un meliorācijas sistēmu darbības pasliktināšanos.
Lai zemi uzskatītu par apstrādātu, nosacījums pieteikties uz ES tiešajiem atbalsta maksājumiem nav obligāts.
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā ir noteiktas prasības lauksaimniecībā izmantojamās zemes uzturēšanai. Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā ir paredzētas soda sankcijas par pārkāpumiem zemes izmantošanā.
Rezumējot iepriekšminēto, tie īpašnieki, kuri nespēj nodrošināt savā īpašumā esošās zemes apsaimniekošanu, būs spiesti meklēt risinājumus tās turpmākajai apsaimniekošanai, iznomājot vai pārdodot zemi lauksaimniekiem, kuri ir ieinteresēti to apsaimniekot.
Palielināta pievienotās vērtības nodokļa kompensācija
ZM diskusijās ar FM vienojusies no 2010.gada 1.janvāri palielināt pievienotās vērtības nodokļa (PVN) kompensācijas apmēru lauksaimniekiem no 12 uz 14% no piegādātās lauksaimniecības produkcijas vērtības.
No šā gada spēkā ir vēl šādas lauksaimniecību skarošas izmaiņas PVN regulējošajos normatīvos:
- ir pagarināts PVN nomaksas termiņš valsts budžetā – no 15 dienām līdz 20 dienām pēc taksācijas perioda beigām,
- noteikta īpaša PVN maksāšanas kārtība un priekšnodokļa atskaitīšanas kārtība ("kases princips") mikrouzņēmumiem un apliekamām personām, kurām iepriekšējā taksācijas gadā ar nodokli apliekamo darījumu vērtība ir sasniegusi vai pārsniegusi 70 000 latu un kura ir lauksaimniecības produkcijas ražotāja vai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvā sabiedrība – attiecībā uz noteiktām lauksaimniecības produktu piegādēm,
- precizētas normas par PVN taksācijas periodu (t.i., noteikti PVN taksācijas periodi atkarībā no apliekamo darījumu vērtības pirmstaksācijas gadā vai darījuma veida,
- tiek ieviesta jauna pilnveidota pārmaksātā PVN atmaksas sistēma, kas attieksies uz pārmaksāto PVN summu, kas izveidojusies, sākot ar 2010.gada 1.jūliju,
- pieņemti jauni noteikumi, kas nosaka PVN deklarācijas par taksācijas periodu un tās pielikumu veidlapu paraugus, kā arī to aizpildīšanas un iesniegšanas kārtību. Deklarācija un tās pielikumi ir aizpildāmi un iesniedzami saskaņā ar šiem noteikumiem, sākot ar 2010.gada februāri.
Tādējādi, sākot ar 2010.gada 1.janvāri, spēku zaudējuši MK noteikumi Nr.1038 "Noteikumi par pavadzīmēm ar Valsts ieņēmumu dienesta piešķirtiem numuriem". Saistībā ar pavadzīmju ar VID piešķirtiem numuriem atcelšanu noteikts, ka PVN rēķinā viens no rekvizītiem ir vienas vai vairāku sēriju kārtas numurs, kas unikāli identificē rēķinu, un ievieš jaunu pārskatu par iekšzemē piegādātajām precēm un sniegtajiem pakalpojumiem.