NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
28. oktobrī, 2009
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Finanses
2
2

Igaunijas pašvaldību priekšlikumi 2010. gada budžetam

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Igaunijas pašvaldības aicina skolu pusdienu atbalstu iekļaut kopējā izglītības atbalstā, paredzot visu pamatskolu skolēnu ēdināšanai vismaz LVL 0,90 vienam skolēnam mācību dienā.

FOTO: www.r85vsk.lv

Rīgikogu (Igaunijas parlamenta) Finanšu komisija 12. oktobrī nodeva valdības iesniegto 2010. gada valsts budžeta projektu parlamentam izskatīšanai pirmajā lasījumā. Finanšu komisijas priekšsēdētājs atzīmējis, ka pirms otrā lasījuma komisija plāno tikties ar ministriem, lai detalizēti pārrunātu katras nozares budžetu, kā arī ar Pašvaldību savienības vadītāju un īpaši ar to pašvaldību vadītājiem, kuriem ir vislielākais budžeta deficīts.

Finanšu komisijas sēdē finanšu ministrs Jirgens Ligi deputātus iepazīstinājis ar 2010. gada valsts budžeta projektu, kā arī ar 2010.-2013. gada budžeta stratēģiju. Nākamā gada valsts budžeta izdevumi tiek plānoti EEK 89,6 miljardi (LVL 4,02 miljardi), bet izdevumi - EEK 84 miljardi (LVL 3,77 miljardi). Budžeta deficīts valsts sektorā tiek plānots 3% robežās no iekšzemes kopprodukta (IKP). Investīcijām budžetā ir paredzēti 10 miljardi, bet ārzemju valūtas izmantošana - par EEK 14,5 miljardiem. Eiropas atbalsts 2010. gadā papildinās un palielinās galvenokārt Vides, Izglītības un zinātnes un Ekonomikas un komunikāciju ministrijas budžetus. Komisija nolēmusi tuvākajā laikā tikties arī ar finanšu inspekcijas un pensiju fonda pārstāvjiem, lai pārrunātu ar šīm iestādēm saistītus jautājumus.

"Valsts budžeta līdzekļiem ir jānosedz vietējām pašvaldībām nodoto funkciju izmaksas un jānosedz ar šo funkciju pildīšanu saistītie administratīvie izdevumi."

Igaunijas Konjunktūras institūta vadošais zinātnieks Lēvs Kūms uzskata, ka nākamā gada valsts budžeta projekts pašreizējā ekonomiskajā situācijā ir sagatavots labi. Budžeta deficīts 2010. gadam ir ieplānots 2,95% no IKP. Tas ir nedaudz mazāks par kritērijiem, ko atļauj Māstrihtas līgums. „Man šķiet, ka tik precīzi nemaz nevajadzēja, varētu arī nedaudz pārtērēt. Valsts budžets ir iecerēts tā, ka šī ir tā robeža, līdz kurai drīkstam tērēt. Jo iztērēsim mazāk, jo labāk. Es šim budžeta projektam dodu pozitīvu vērtējumu. Visu pilnībā ierobežot arī nav labi, jo tas nozīmētu ekonomiskās attīstības palēnināšanos un kopējās situācijas pasliktināšanos,” komentē L. Kūms. Pēc zinātnieka domām, no nākamā gada budžeta ir izmests viss, kas tikai ir varēts, lai budžeta deficīts nebūtu lielāks par 2,95% no IKP. „Izvēle ir ierobežota. Šā gada dažādie samazinājumi jau uzskatāmi parādījuši valsts iespēju robežas”, piebilda L. Kūms.

Arī Finanšu ministrija ir apstiprinājusi, ka 2010. gada valsts budžets ar ļoti nelielām izmaiņām paliks šā gada līmenī.

Priekšlikumi 2010. gada budžetam

 Pašvaldību savienības sadarbības delegācija ir iesniegusi savus priekšlikumus nākamā gada valsts budžetam. Iespējams, tie varētu interesēt arī Latvijas sabiedrību 2010. gada budžeta veidošanas laikā. Iesniegtie priekšlikumi ir šādi.

Pašvaldību sadaļā

  1. Sekot vietējo pašvaldību finanšu autonomijas pamatnostādnei, tas ir:
  • izmainīt ienākuma nodokļa likumu, un pašvaldību budžetā ieviest privātpersonu ienākuma nodokļa daļu 11,95% no nodokļu maksātāja bruto ienākuma;
  • palielināt ar izlīdzināšanas fonda „k” formulu pašvaldībām iedalāmo daļu atbilstoši vietējo pašvaldību budžetos ienākošajam privātpersonu ienākuma nodokļa palielinājumam saskaņā ar punktā 1.1. noteikto aprēķina summu, izlīdzinot nodokļu ieņēmumu un izdevumu nevienlīdzīgu sadali.
  1. Vietējo ceļu saglabāšanai izmainīt Ceļu likumu, nosakot no degvielas akcīzes nodokļa ieņēmumiem vietējo ceļu saglabāšanai līdz 30% 2013. gadā, bet 2010. gadā vismaz - 15% apmērā.
  2. Papildināt izlīdzināšanas fonda rindu – „galvaspilsētas funkciju pildīšanai nepieciešamo izdevumu segšanai” (tradicionālie valsts gadadienu pasākumi, ārpuskārtas izdevumi sakarā ar ārzemju viesu uzņemšanu, valstiski svarīgu objektu uzturēšanas izdevumi), šiem izdevumiem paredzot vismaz EEK 4 miljonus (LVL 0,18 miljonus).

"Turpināt Atklāto jauniešu centru atbalstīšanas programmas."

  1. Paredzēt līdzekļus valsts budžetā zemes nodokļa samazināšanas kompensācijai vietējām pašvaldībām, ja gada vidū tiek veidoti jauni aizsargājamie dabas rezervāti un noteiktas aizsargājamās joslas.
  2. Valsts budžeta līdzekļiem ir jānosedz vietējām pašvaldībām nodoto funkciju izmaksas un jānosedz ar šo funkciju pildīšanu saistītie administratīvie izdevumi. Tādēļ nepieciešams kartografēt no valsts pārņemtās funkcijas 2005.-2008. gadā un izanalizēt to pildīšanai iedalīto līdzekļu atbilstību faktiskajiem izdevumiem, kas nepieciešami šo pienākumu pildīšanai.
  3. Paredzēt valsts budžetā līdzekļus no Pamatskolu un ģimnāziju likuma labojuma izrietošo papildu izdevumu nodrošināšanai: naudu skolu transportam un no valsts budžeta finansējamo internātu skaita palielināšanai.

Izglītības un jaunatnes nodarbinātības sadaļā

  1. Izglītības atbalstam paredzētiem līdzekļiem ir jānosedz pienākumu pildīšanas izdevumi, ko pašvaldībām uzliek Igaunijas Republikas likumi, tajā skaitā pašvaldību iekšējās algu politikas veidošana un iespēju robežās – algām paredzēto līdzekļu pieaugums.
  2. Sarunu pirmajā posmā ar Finanšu un Izglītības un zinātnes ministriju saskaņot plānus izglītības atbalstīšanai un finansējuma iekļaušanai valsts budžetā, saskaņojot izglītības atbalstīšanas modeli pa atsevišķām komponentēm un apjomiem, tajā skaitā:
  • investīciju komponenti paredzēt vismaz 2008. gada līmenī, izstrādājot metodi šo līdzekļu iekļaušanai vietējo pašvaldību ienākumu bāzē,
  • iekļaut finansējumu skolu pusdienām kopējā izglītības atbalstā, paredzot visu pamatskolu skolēnu ēdināšanai līdzekļus vismaz EEK 20 (LVL 0,90) vienam pamatskolas skolēnam mācību dienas laikā,
  • palielināt atbalsta apmēru mācību grāmatu iegādei vienam skolēnam par vismaz 20 procentiem,
  • palielināt atbalstu mācību līdzekļu iegādei vienam skolēnam par vismaz 15 procentiem,
  • palielināt atbalstu kopējiem pasākumiem un sekciju darbam par vismaz 10 procentiem.
  1. Ieplānot papildu resursus vietējām pašvaldībām to pienākumu pildīšanai, ko tām uzliek valsts vispārējā izglītības programma pamatizglītībai (pirmsskolas bērnu apmācībai).
  2. Atrast papildu līdzekļus atbalsta sistēmas ieviešanai (logopēdiem un palīgskolotājiem).
  3.  Izstrādāt skolēnu transportēšanas loģistikas un finansēšanas sistēmu no valsts budžeta saskaņā ar skolu sistēmas sakārtošanas programmu.
  4. Ņemot vērā ģimnāziju skaita samazināšanos, ieplānot līdzekļus no valsts budžeta internātu paplašināšanai.

"Bērniem ar īpašām vajadzībām aprūpes laika samaksu 2010. gadā segt no atsevišķa valsts budžeta fonda, tāpat kā tas bija 2009. gadā."

  1. Turpināt Atklāto jauniešu centru atbalstīšanas programmas.
  2. Turpināt valdības 2008. gada 31. janvāra lēmuma Nr. 30 ieviešanu. (Pirmsskolas vecuma bērnudārzu radīšana un atjaunošana, to nodrošināšana ar skolotājiem un šo skolotāju nodrošināšana ar pienācīgām algām)
  3. Turpināt atbalstošu finansējumu no Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta vietējo pašvaldību budžetam bērnu peldēšanas apmācības nodrošināšanai.

Sociālās, darba un veselības aizsardzības sadaļā

  1. Sekot nepieciešamo finanšu līdzekļu iedalīšanas atbilstībai praktiskajām pašvaldību vajadzībām.
  2. Turpināt sarunas par atbalsta palielinājumu jaunu pakalpojumu radīšanai un esošo pakalpojumu attīstībai, līdzekļus ņemot no kopējiem darbības atbalstam ieplānotajiem līdzekļiem (vismaz 10–15 procentu apmērā).
  3. Bērniem ar īpašām vajadzībām aprūpes laika samaksu 2010. gadā segt no atsevišķa valsts budžeta fonda, tāpat kā tas bija 2009. gadā.
  4. Turpināt sarunas par pirmās nepieciešamības ārstniecības pakalpojumu infrastruktūras nomas realizāciju un vēlāku uzturēšanas izdevumu segšanu.
  5. Turpināt sarunas par aprūpes zāļu un sociālās aprūpes dienestu integrēšanu ar mērķi nodrošināt visiem cilvēkiem cienīgas vecumdienas un iespēju risināt savas veselības problēmas. Paredzēt tam nepieciešamos sociālos un veselības aizsardzības dienestus un izstrādāt finansēšanas shēmas.
  6. Sadarbībā ar veselības aizsardzības iestādēm nodrošināt veselības aizsardzību skolās un tās pieejamību visiem pašvaldībā dzīvojošiem bērniem (tajā skaitā arī pirmsskolas iestādēs). Papildus veselības aizsardzības finansēšanai skolās ieviest arī pirmsskolas bērnu iestādēs veselības aizsardzības finansēšanu no slimokasu līdzekļiem.
  7. Atrast iespēju no valsts budžeta iedalīt līdzekļus privātpersonu veselības apdrošināšanai un nodot finansējumu ģimenes vai privātārstu rīcībā.
Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI