Pirms trim gadiem nopirkām dārza māju, kas atrodas kooperatīvā. Elektrības pieslēgums, kā arī sezonālais ūdensvada pieslēgums (no maija līdz oktobrim) tiek nodrošināts caur kooperatīvu. Dārza māja ir nodota ekspluatācijā, bet to izmantojam tikai vasaras sezonā. Ar kooperatīvu nav noslēgts līgums par apsaimniekošanu vai pakalpojuma sniegšanu, ka arī es neesmu kooperatīva biedrs. Samaksu par elektrības pieslēgumu un kooperatīva apsaimniekošanas maksu atbilstoši kooperatīva izrakstītajam rēķinam veicu reizi gadā. Samaksu par patērēto elektrību veicu ik mēnesi saskaņā ar izrakstīto rēķinu, ņemot vērā faktisko patērēto elektroenerģiju (ir samaksāts avanss, kuru kooperatīva valdes loceklis katru mēnesi pārrēķina). Pirms diviem gadiem par saviem līdzekļiem pie īpašuma izvietoju jaunu elektrības skapi, nomainījām pret elektrības skaitītāju ar trīs fāžu pieslēgumu. Skaitītājs ir sertificēts AS “Sadales tīkls” līdz 2033. gadam. Kooperatīva valdes loceklis pats licis plombas, un dokumentācijas kopijas ir iesniegtas kooperatīva vadībai. 2024. gada novembrī saņēmu paziņojumu, ka kooperatīva biedru sapulcē ir nolemts, ka visiem īpašumiem, kam elektrība ir pieslēgta pie kooperatīva, viena mēneša laikā jānomaina elektrības skaitītājs pret digitālo. Tiem, kuri skaitītājus nenomainīs, būs jāmaksā par katru iztērēto kw vairāk, un, iespējams, nākamajā biedru sapulcē tiks lemts par elektrības atslēgšanu. Runājot ar kaimiņiem, kuri skaitītājus jau nomainījuši pret jaunajām ierīcēm, uzzināju, ka tām nav veikta sertifikācija. Ir tikai kastīte un instrukcija poļu vai ķīniešu valodā. Ja manā īpašumā ir uzstādīts sertificēts AS “Sadales tīkls” skaitītājs un es nevēlos to mainīt pret ierīci bez atbilstošiem dokumentiem tikai tādēļ, ka to vēlas kooperatīvs, vai kooperatīvs ir tiesīgs uz sava biedru sapulces lēmuma pamata atslēgt elektrību manam īpašumam, ja rēķini ir apmaksāti? Vai kooperatīvs ir tiesīgs celt maksu par patērēto elektrību tāpēc, ka es atsakos mainīt savu sertificēto elektrības skaitītāju pret ierīci, kuru vēlas kooperatīvs? Lūdzu, iesakiet, kādām ir jābūt manām darbībām šajā situācijā!
Jūs aprakstā norādāt, ka neesat kooperatīvās sabiedrības (turpmāk kooperatīvs) biedrs un neesat noslēdzis rakstveida līgumu ar attiecīgo kooperatīvu. Vienlaikus no apraksta konstatējams, ka jums ar kooperatīvu acīmredzami pastāv līgumiskas attiecības un jūs saņemat tā pakalpojumus, ko apliecina fakts, ka regulāri apmaksājat kooperatīva sagatavotos un jums izrakstītos rēķinus.
Runājot par elektroenerģijas saņemšanu jūsu īpašumā, noprotams, ka attiecībā uz šo pakalpojumu esat uzskatāms par apakšlietotāju, t. i., personu, kas pēc vienošanās ar lietotāju (šajā gadījumā – kooperatīvu) izmanto tā īpašumā vai valdījumā esošus elektrotīklus elektroenerģijas saņemšanai un nepērk elektroenerģiju no tirgotāja vai sistēmas operatora (skat. 2023. gada 7. novembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 635 2. punktu).
Ņemot vērā, ka neesat kooperatīva biedrs, jums nepastāv iespējas tieši ietekmēt aprakstā minēto kooperatīva biedru sapulces lēmumu, lai gan tas jūs šajā gadījumā ietekmē kā apakšlietotāju. Saskaņā ar Kooperatīvo sabiedrību likuma 41. panta pirmo daļu tiesā kooperatīva biedru kopsapulces lēmumu var apstrīdēt tikai paši kooperatīva biedri, kā arī kooperatīva valdes vai padomes locekļi.
Bez detalizētas iepazīšanās ar kooperatīva biedru kopsapulces lēmumu un citu saistīto informāciju nav iespējams komentēt skaitītāju nomaiņas un ieviestās papildu maksas tiesisko pamatojumu. Ieteicams apsvērt kļūšanu par kooperatīva biedru, kas jums dotu tiesības piedalīties kooperatīva pārvaldības un lēmumu pieņemšanā. Kā otra potenciālā rīcība konkrētajā situācijā minama atteikšanās no kooperatīva pakalpojumu izmantošanas, izveidojot individuālu elektroenerģijas pievadu jūsu īpašumam.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!