Vai privātpersonām ir atļauts izvest mēbeles un laminātu no Krievijas vai Baltkrievijas uz Eiropas Savienības dalībvalstīm personīgai lietošanai?
Lai atbildētu uz jūsu jautājumu, sākotnēji nepieciešams precīzi noteikt Eiropas Savienībā (turpmāk – ES) importējamo preču, t. i., mēbeļu un lamināta grīdas seguma, kombinētās nomenklatūras (turpmāk – KN) kodus. Piemēram, mēbeļu KN kods ir 9403, savukārt lamināta grīdas segumu KN kods pirmšķietami ir 4411.
Saskaņā ar Padomes Regulas (ES) Nr. 833/2014 (2014. gada 31. jūlijs) par ierobežojošiem pasākumiem saistībā ar Krievijas darbībām, kas destabilizē situāciju Ukrainā (turpmāk – Padomes Regula Nr. 833/2014) 3.i panta 1. punktu ES ir aizliegts tieši vai netieši pirkt, importēt vai nodot Padomes Regulas Nr. 833/2014 XXI pielikumā uzskaitītās preces, kas Krievijai rada ievērojamus ieņēmumus, tādējādi ļaujot tai veikt darbības, kuras destabilizē situāciju Ukrainā, ja šo preču izcelsme ir Krievijā vai ja tās tiek eksportētas no Krievijas.
Šādu aizliegumu paredz arī Padomes Regulas (EK) Nr. 765/2006 (2006. gada 18. maijs) par ierobežojošiem pasākumiem, ņemot vērā situāciju Baltkrievijā un Baltkrievijas iesaistīšanos Krievijas agresijā pret Ukrainu (turpmāk – Padomes Regula Nr. 765/2006) 1.ra panta 1. punkts, nosakot, ka ES ir aizliegts tieši vai netieši pirkt, importēt vai nodot Padomes Regulas Nr. 765/2006 XXVII pielikumā uzskaitītās preces, kas ļauj Baltkrievijai dažādot ieņēmumu avotus, tādējādi ļaujot tai iesaistīties Krievijas agresijā pret Ukrainu, ja šo preču izcelsme ir Baltkrievijā vai ja tās tiek eksportētas no Baltkrievijas.
Gan mēbeles, uz kurām attiecas KN kods 9403, gan lamināta grīdas segums, uz kuru pirmšķietami attiecas KN kods 4411, ir iekļauti iepriekš norādīto Padomes Regulu pielikumos. Tādējādi mēbeļu un lamināta grīdas seguma imports ES no Krievijas un Baltkrievijas ir aizliegts.
Vienlaikus norādām, ka Padomes Regulas Nr. 833/2014 3.i panta 3.aa punkts un Padomes Regulas Nr. 765/2006 1.ra panta 4. punkts paredz izņēmuma gadījumu, nosakot, ka dalībvalsts kompetentās iestādes var atļaut tādu preču importu, kas paredzētas vienīgi uz ES ceļojošu fizisko personu vai to tuvāko ģimenes locekļu personīgai lietošanai un kas ir tikai personiskās lietošanas priekšmeti, kuri pieder minētajām personām un acīmredzami nav paredzēti pārdošanai.
Eiropas Komisijas vadlīnijās Consolidated FAQs on the implementation of Council Regulation No 833/2014 and Council Regulation No 269/2014, kuras, kā tajās norādīts, pēc analoģijas ir attiecināmas arī uz Padomes Regulu Nr. 765/2006, minēts, ka Padomes Regulas Nr. 833/2014 3.i panta 3.aa apakšpunktā norādītais izņēmums par personisko mantu importu no Krievijas Federācijas dalībvalstu kompetentajām iestādēm izvērtējams proporcionāli un samērīgi, secinot, ka tās paredzētas vienīgi personiskai lietošanai, nevis pārdošanai.
Tādējādi Finanšu izlūkošanas dienesta (turpmāk – FID) ieskatā, ja persona pārceļas no pastāvīgas dzīvesvietas Krievijas Federācijā vai Baltkrievijas Republikā uz pastāvīgu dzīvesvietu Latvijā un ir iespējams konstatēt, ka personiskās mantas ir paredzētas tikai personiskai lietošanai un nav paredzētas pārdošanai, pirmšķietami nevajadzētu būt šķēršļiem to importēšanai Latvijā. Vienlaikus norādām, ka FID ieskatā lamināts neietilpst Padomes Regulas Nr. 833/2014 3.i panta 3.aa punktā un Padomes Regulas Nr. 765/2006 1.ra panta 4. punktā minēto preču kategorijā.
Savukārt, ja persona no Eiropas Savienības ir devusies uz Krievijas Federāciju vai Baltkrievijas Republiku un iegādājusies mēbeles vai lamināta grīdas segumu, lai pēc tam tos ievestu Latvijā, tad Padomes Regulas Nr. 833/2014 3.i panta 3.aa punktā un Padomes Regulas Nr. 765/2006 1.ra panta 4. punktā paredzētie izņēmumi par personisko mantu ievešanu Latvijā nebūtu attiecināmi, jo darbībai acīmredzami ir komerciāls nolūks. Padomes Regulas Nr. 833/2014 3.i panta 3.aa punktā un Padomes Regulas Nr. 765/2006 1.ra panta 4. punktā noteiktie izņēmumi personisko mantu ievešanai ES atbilstoši ES Tiesas judikatūrai ir interpretējami pēc iespējas šauri, lai nodrošinātu ierobežojošo pasākumu efektīvu piemērošanu un samazinātu sankciju apiešanas risku.
Informējam, ka Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvalde, kas īsteno muitošanu (muitas procedūras), atbilstoši savai kompetencei izvērtē, vai iespējama privāto mantu importēšana no Krievijas Federācijas vai Baltkrievijas Republikas. Papildu informācija par personisko mantu ievešanu Latvijā saistībā ar pārcelšanos no valsts ārpus ES pieejama Valsts ieņēmumu dienesta mājaslapā šeit.
Saskaņā ar Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 2. panta otro daļu minētais likums attiecas uz visām personām un tām ir pienākums ievērot un izpildīt starptautiskās un nacionālās sankcijas. Tas nozīmē, ka ikvienai personai nepieciešams patstāvīgi īstenot visus vajadzīgos pasākumus, lai nepieļautu starptautisko un nacionālo sankciju pārkāpumus vai novērstu savu iesaisti darbībās, kas vērstas uz starptautisko un nacionālo sankciju pārkāpšanu, par ko atbildība ir noteikta Krimināllikuma 84. pantā.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!