E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 29304
Lasīšanai: 3 minūtes
TĒMA: Veselība

Vai ārstam ir jāpārliecina pacients lietot medikamentus

J
jautā:
03. maijā, 2023
Jānis

Labdien! Kā notiek zāļu administrēšana stacionāra aprūpē? Situācija ir tāda, ka pacientam ir smaga depresija un ir aizdomas, ka netiek lietotas zāles, kuras personāls dod, lai ārstētu pamatslimību, kuras dēļ nonāca stacionārā. Kā tādā situācijā jārīkojas veselības aprūpes personālam? Vai viņiem ir kaut kādā veidā jāpārliecina lietot zāles? Vai arī vienkārši palātā tiek noliktas zāles un pacients pats ir atbildīgs par to, vai viņš tās lieto vai izmet atkritumos? Pat tad, kad pacients, iespējams, nesaprot, ka nodara sev lielu kaitējumu. Vai šādu situāciju ir iespējams kaut kā risināt? Vai vienkārši uz to visu tiek pievērtas acis?

A
atbild:
01. jūnijā, 2023
Santa Galiņa
LV portāls
Veselības inspekcija
Iveta Balode, vecākā sabiedrisko attiecību speciāliste
Latvijas Psihiatru asociācija
Māris Taube, prezidents

Latvijas Psihiatru asociācijas prezidents, psihiatrs Māris Taube uzsver, ka psihiatriskā ārstēšana ir brīvprātīga un balstās uz ārstēšanas plānu, kuru realizē ārstniecības iestāde konkrētajam pacientam. Šis plāns tiek izskaidrots pacientam, pamatotas izmantojamās metodes. Pacienta pienākums ir sadarboties, lietot zāles vai izmantot citas ārstēšanas metodes (psihoterapija u. c.). Pacientam ir tiesības zināt par medikamentiem, ko viņš saņem, ārsta uzdevums ir pamatot, izskaidrot un censties motivēt pacientus lietot zāles savas veselības uzlabošanai, ja tās ir nepieciešamas.

Pastāv iespēja nodrošināt pacientam psihiatrisko palīdzību arī bez paša pacienta piekrišanas. Tas realizējams tikai gadījumos, kas aprakstīti Ārstniecības likuma 68. pantā.

“Ja īstenojas likuma 68. pantā definētie nosacījumi, tad Ārstniecības likumā noteiktā kārtībā tiek iesaistīta tiesa, kas lemj par pacienta ārstēšanu bez viņa piekrišanas, kā arī nosaka ārstēšanas ilgumu. Šajā gadījumā zāļu lietošanas kontrole jau būs stingrāka,” skaidro M. Taube.

Savukārt Veselības inspekcija aicina vispirms vērsties konkrētajā ārstniecības iestādē.

“Lai ārstniecības pakalpojumi ārstniecības iestādē būtu kvalitatīvi un droši, ārstniecības iestādēm ir noteiktas obligātās prasības, starp kurām ir arī prasība ieviest un uzturēt drošu zāļu aprites sistēmu. Atbilstoši šai prasībai ārstniecības iestādes vadītājs nosaka šo kārtību un norāda amatpersonu, kura ārstniecības iestādē ir atbildīga par zāļu apriti. Zāļu aprite kā process ietver gan iegādi, gan uzglabāšanu, gan uzskaiti, tajā skaitā zāļu iznīcināšanu un arī izlietošanu,” informē Veselības inspekcijā.

Ja nerodas pārliecība, ka ārstniecības iestāde pietiekami risina problēmsituāciju, aicinām vērsties ar iesniegumu Veselības inspekcijā.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas