Valsts pārvaldes pakalpojumu portālam Latvija.lv, kura e-pakalpojumus izmantojam slimības un citu pabalstu saņemšanai, kurā apskatāmies, kā tiek uzkrāts pensijas kapitāls, izlasām e-adresē pienākušos ziņojumus, no 2025. gada 1. janvāra vairs nevarēs piekļūt ar internetbanku. Skaidrojam, kā rīkoties, lai oficiālo saziņu ar valsts iestādēm varētu turpināt ierastajā un ērtajā veidā, izmantojot portālu Latvija.lv, un vēršam uzmanību – cilvēki savām internetbankām joprojām varēs piekļūt.
Jau kādu laiku iedzīvotāji tiek informēti, ka no 2025. gada portālā Latvija.lv vairs nevarēs autentificēties ar internetbanku. Tomēr internetbankas vēl arvien pastāv un tām var pieslēgties tāpat kā līdz šim, proti, gan ar Smart-ID (kam nepieciešams viedtelefons), gan kodu kalkulatoru (kam pietiek ar “podziņtelefonu”).
Valsts digitālās attīstības aģentūra (VDAA) atgādina, ka no 2025. gada 1. janvāra mainīsies pieslēgšanās kārtība valsts pārvaldes pakalpojumu portālam Latvija.lv. Sākot ar jauno gadu, autentifikācija portālā būs iespējama, izmantojot:
Autentifikācija ar banku izsniegtajiem internetbanku rīkiem vairs nebūs pieejama.
Izmaiņas neietekmēs lielāko daļu portāla Latvija.lv lietotāju, kuri autentificējas ar internetbanku, jo viņu rīcībā ir arī Smart-ID, kas autentifikācijai Latvijas lielākajās komercbankās tiek izmantots jau kopš 2017. gada. Portālā Latvija.lv Smart-ID autentifikācija ir pieejama no 2023. gada, norāda VDAA.
Ja portāla Latvija.lv lietotājs neizmanto kādu no minētajiem elektroniskās identifikācijas līdzekļiem, viņš tiek aicināts parūpēties par sev ērtākā identifikācijas līdzekļa uzstādīšanu viedierīcē vai eID kartes noformēšanu.
Vairāk informācijas par eParakstu un eParaksts mobile var iegūt tīmekļvietnē eparaksts.lv, bet par Smart-ID – šeit.
Daudziem cilvēkiem Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) pakalpojumi ikdienā ir visnepieciešamākie – bērnu un citi pabalsti, pensijas pieprasīšana, uzziņas par darba stāžu. VSAA ir nodrošinājusi, ka visus tās pakalpojumus var ērti un ātri saņemt elektroniski – portālā Latvija.lv.
Arī VSAA vērš uzmanību, ka no nākamā gada 1. janvāra tās e-pakalpojumus portālā Latvija.lv varēs izmantot, pieslēdzoties ar esošajiem autentifikācijas līdzekļiem, izņemot internetbanku.
VSAA aicina personas, kuras līdz šim pieslēdzās ar banku izsniegtajiem internetbankas rīkiem, tostarp kodu kalkulatoru un kodu karti, izvēlēties vienu no iepriekš minētajiem autentifikācijas līdzekļiem (mobilo lietotni eParaksts mobile, personas apliecību (eID karti), mobilās lietotnes Smart-ID kvalificēto versiju, citu Eiropas Savienības dalībvalstu oficiālos identifikācijas līdzekļus, eParaksts karti) un apgūt tā lietošanu.
Ja pēc 2025. gada 1. janvāra autentifikācija, izmantojot internetbanku, nebūs aizstāta ar citu pieslēgšanās veidu, VSAA pakalpojumus varēs pieprasīt arī klātienē jebkurā VSAA klientu apkalpošanas centrā vai valsts un pašvaldību vienotajos klientu centros.
Tie, kuri iesniedz deklarācijas un citus dokumentus Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), zina, ka turpat var samaksāt arī nodokļus. Piekļuvei EDS ir četri autentifikācijas rīki: Latvija.lv, eparaksts.lv, Smart-ID vai EDS lietotājvārds un parole. Paradumi mainās, bet, ja nodokļu maksātājs lieto ierastāko autentifikācijas veidu – portālu Latvija.lv –, kā cilvēks pēc 2025. gada 1. janvāra varēs samaksāt nodokļus, ja viņam nebūs pieejama internetbanka piekļuvei Latvija.lv?
EDS arī turpmāk tiks saglabāta autentifikācijas “poga” – Latvija.lv.
VID Sabiedrisko attiecību daļas vadītāja Janita Veinberga, atsaucoties uz VDAA informāciju, paskaidro, ka izmaiņas skars tikai autentifikācijas iespējas portālā Latvija.lv. Turpretī Latvija.lv vienotās pieteikšanās modulī, kas tiek izmantots autentifikācijai EDS, lietojot Latvija.lv ikonu, tiks saglabāta iespēja izmantot internetbanku autentifikācijas rīkus. Līdz ar to izmaiņas, kas plānotas portālā Latvija.lv, neskars EDS funkcionalitāti.
Statistika par portālu Latvija.lv liecina, ka no šā gada janvāra līdz decembrim tā lietotāji bija 1 022 490 privātpersonas un 49 582 juridiskās personas. Četri visbiežāk pieprasītie e-pakalpojumi 2024. gadā ir: “VSAA informācija un pakalpojumi” (pieprasīts 2 483 051 reizi), “E-iesniegums VSAA pakalpojumiem” (pieprasīts 2 286 787 reizes), “VSAA izziņas” (pieprasīts 1 127 481 reizi), “Dzīvesvietas deklarēšana vai norādīšana” (pieprasīts 487 781 reizi), informē Valsts digitālās attīstības aģentūras Administratīvā departamenta sadarbības projektu vadītājs Kristaps Prēdelis.
Portāls Latvija.lv ir vietne, kurā ne tikai var saņemt valsts un pašvaldību pakalpojumus, bet tajā arī ir pieejama oficiālā elektroniskā adrese (e-adrese), kas daudziem ir obligāta, bet tiem, kuri e-adresi izveidojuši brīvprātīgi, valsts pārvaldes iestādes paziņojumus sūta tikai uz e-adresi, nevis parasto e-pastu.
Atbildot uz vaicāto, ja no 1. janvāra portālam Latvija.lv nevarēs piekļūt ar internetbanku, vai tas nozīmē, ka tie, kuriem nav citu autentifikācijas līdzekļu, nevarēs piekļūt arī savai oficiālajai e-adresei, K. Prēdelis norāda: “E-adresi var izveidot, ja ir eID karte, eParaksts mobile vai Smart-ID. Attiecīgi ar kodu kalkulatoru, kodu karti vai bankas lietotni nav iespējams izveidot e-adresi, jo minētie rīki neapliecina personas identitāti. Tie nav kvalificētas autorizācijas rīki.”
Tas nozīmē –, ja cilvēkam ir e-adrese, viņam jau ir pieejami autentifikācijas līdzekļi piekļuvei Latvija.lv arī pēc 2025. gada 1. janvāra, tostarp savas e-adreses lietošanai.
VDAA direktors Jorens Liopa informācijā medijiem skaidro: “Pāreja uz kvalificētu identifikācijas līdzekļu izmantošanu iedzīvotājiem nodrošinās drošāku piekļuvi saviem datiem.
Kvalificētu personas elektroniskās identifikācijas līdzekļu izmantošana sniedz daudz augstāku drošības līmeni.
Proti, kvalificētie līdzekļi satur digitālu sertifikātu, kurš ir pārbaudāms un digitālajā vidē nodrošina tādu personas identitātes apliecināšanu, kas ir līdzvērtīga personu apliecinošu dokumentu uzrādīšanai klātienē.”
Lasītāji LV portālam vaicā: ja internetbanka vairs neder piekļuvei portālam Latvija.lv, vai arī internetbankas no nākamā gada 1. janvāra tiks ierobežotas?
Tas, ka piekļuvei portālam Latvija.lv vairs nevarēs izmantot autentifikāciju ar internetbanku, nenozīmē, ka banku klientiem vairs nebūs pieejas savai internetbankai. Internetbanku lietošanā nekas nemainās – tās varēs izmantot kā līdz šim, apstiprina Swedbank un SEB bankas pārstāvji.
No 1. janvāra Swedbank klientiem nekas nemainās veidos, kā piekļūt savai internetbankai vai veikt darījumus tajā. Jā, valstī vairs neatbalstīs autentifikāciju ar internetbanku, lai iedzīvotāji piekļūtu portālam Latvija.lv, taču tas neko nemaina piekļuvē internetbankām, akcentē Swedbank mediju attiecību vadītājs Jānis Krops.
Swedbank klienti joprojām varēs piekļūt internetbankai, izmantojot:
Arī SEB bankas privātpersonu komunikācijas vadītāja Jeļena Novaka norāda: izmaiņas, kas stājas spēkā ar 2025. gada 1. janvāri, attiecas tikai uz portāla Latvija.lv lietošanu. Lai pieslēgtos portālam, vairs nebūs iespējams autentificēties ar internetbanku (līdzīgi kā pirms kāda laika minēto autentificēšanās iespēju izņēma no portāla e-veselība.gov.lv).
Bankas klientiem, izmantojot internetbanku, nekas nemainās. Tas nozīmē, ka viņi varēs pieslēgties savai internetbankai, lietojot ierasto autorizācijas līdzekli. Patlaban klienti, lai pieslēgtos SEB bankas internetbankai, kā autorizācijas līdzekli var izmantot:
Populārākie veidi autentifikācijai Swedbank internetbankā ir Smart-ID un Swedbank mobilā lietotne – tos izmanto apmēram 600–800 tūkstoši klientu (ņemot vērā, kādas ir konkrēto rīku izmantošanas kombinācijas, jo paralēli var lietot vairākus rīkus), apgalvo J. Krops.
J. Novaka zina teikt, ka SEB bankas klienti lieto dažādus autorizācijas līdzekļus un Smart-ID kā galveno autorizācijas līdzekli šobrīd izmanto ap 60% bankas klientu. Turklāt arvien pieaug eParaksts mobile lietotāju skaits.
Par pārmaiņām moderno tehnoloģiju jomā visvairāk satraucas veco ierīču īpašnieki, šajā gadījumā tie, kuriem ir t. s. “podziņtelefoni”.
Internetbankas lietotāji “podziņtelefonus” var turpināt izmantot, bet, tāpat kā līdz šim, pieejai internetbankai jālieto kodu kalkulators vai cita viedierīce (ir bijuši gadījumi, ka klients ikdienā lieto gan “podziņtelefonu”, gan planšetdatoru, – tad var izmantot bankas mobilo lietotni vai Smart-ID, kas uzstādīts planšetdatorā), skaidro Swedbank pārstāvis.
J. Novaka atkārtoti uzsver, ka bankas pakalpojumu izmantošanu neskar izmaiņas, kas saistītas ar piekļuvi portālam Latvija.lv. Klienti joprojām var izmantot kodu kalkulatoru, lai pieslēgtos internetbankai un apstiprinātu maksājumus.
Attiecībā uz pieslēgšanos portālam Latvija.lv – “podziņtelefons” neder.
“Tomēr arī mēs iesakām apdomāt iespēju nodrošināties ar vismaz diviem autentifikācijas līdzekļiem,” piebilst SEB bankas pārstāve. “Valsts un pašvaldības pakalpojumus arvien biežāk iespējams saņemt attālināti, autentificējoties vai parakstot dokumentus ar kvalificētu parakstu. Klienti, kuri nelieto eID karti ar elektronisko parakstu un nevēlas mainīt iepriekš minēto “podziņtelefonu”, jau pašreiz nevar apstiprināt dokumentus ar kvalificētu elektronisko parakstu.”