SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Santa Galiņa
LV portāls
08. janvārī, 2024
Lasīšanai: 12 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Veselība
1
6
1
6

Kādas ir iespējas piekļūt datiem E-veselības sistēmā no 2024. gada

No šī gada mainīta pieslēgšanās kārtība E-veselības sistēmai. Turpmāk iedzīvotāji sistēmā var autentificēties, izmantojot mobilās lietotnes “SmartID” vai “eParaksts mobile” vai personas apliecību (eID karti). LV portāls skaidro jauno E-veselības sistēmas autentifikācijas kārtību un to, kā rīkoties, ja vajadzīga palīdzība apgūt izvēlēto autentifikācijas veidu, un kā piekļūt saviem veselības datiem, ja nav pieejams neviens no digitālajiem rīkiem.

īsumā
  • Iedzīvotāji datiem E-veselības sistēmā var piekļūt, izmantojot mobilās lietotnes “SmartID” vai “eParaksts mobile” vai personas apliecību (eID karti).

  • Šie kvalificētie elektroniskās identifikācijas līdzekļi personas identitāti apliecina līdzvērtīgi personu apliecinošu dokumentu uzrādīšanai klātienē.
  • Pieteikties mobilās lietotnes “eParaksts mobile” saņemšanai var elektroniski vai klātienē pie notāra.
  • Līgumu par pakalpojuma izmantošanu var parakstīt arī klātienē ar kurjera starpniecību. Tas tiek nodrošināts bez maksas.
  • Lai ar eID karti elektroniski apliecinātu savu identitāti, tostarp autentificējoties E-veselības sistēmā, ir vajadzīgs arī kartes lasītājs.
  • Ja personai ir viedtālrunis, viena no izvēles iespējām ir mobilā lietotne “Smart ID”, ko iespējams aktivizēt vairākos veidos, piemēram, izmantojot Swedbank, SEB vai Luminor internetbankas pakalpojumu.
  • Ja pacientam pašam nav iespējas piekļūt E-veselībai, izmantojot noteiktos autentifikācijas veidus, tad viņš šādas tiesības var piešķirt citai personai.
  • LVRTC piedāvā tiešsaistes apmācību par e-paraksta eID kartē un “eParaksts mobile” lietošanu.
  • NVD konsultē par pieslēgšanās procesu E-veselības sistēmai, ja autentifikācijas rīki ir pieejami.
  • Valsts un pašvaldību vienotajos klientu apkalpošanas centros ir pieejami datori, kas sagatavoti darbam ar e-paraksta rīkiem.  

Kāpēc ieviestas šādas izmaiņas

Lietotni “eParaksts mobile” var iegūt vairākos veidos

Izmantojot eID karti, vajadzīgs arī karšu lasītājs

Mobilā lietotne “Smart ID”

Ja persona neizmanto digitālos rīkus, tad var deleģēt citu personu piekļūt datiem

Pieejama apmācība, ja nepieciešams apgūt e-paraksta rīkus

Kā var palīdzēt valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri

Kāpēc ieviestas šādas izmaiņas

E-veselības sistēmas autentifikācijas rīku izmantošanas kārtību nosaka 2014. gada 1. aprīļa Ministru kabineta (MK) noteikumi “Noteikumi par vienoto veselības nozares elektronisko informācijas sistēmu”.

Šo noteikumu 31. punkts jau sākumā paredzēja, ka pacients veselības informācijas sistēmas datiem piekļūst ar personas apliecību, bet no 2017. gada – autentificējoties sistēmā ar kādu no kvalificētajiem personas elektroniskās identifikācijas līdzekļiem. Šīs normas ieviešana vairākkārt tikusi pārcelta, visbeidzot ar 2023. gada 15. marta grozījumiem noteikts, ka no 2024. gada 1. janvāra E-veselības sistēmas datiem vairs nevarēs piekļūt, izmantojot daudziem tik ierastos internetbankas autentifikācijas rīkus, kas uzskatāmi par nekvalificētiem identifikācijas līdzekļiem.

Šīs izmaiņas veiktas, pielāgojot E-veselības sistēmas darbību Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumam un Valsts pārvaldes e-pakalpojumu noteikumiem, kas attiecas uz valsts informācijas sistēmām, kuras satur īpašu kategoriju personas datus, tostarp iedzīvotāju veselības datus.

Nacionālais veselības dienests (NVD), kas ir E-veselības sistēmas uzturētājs, lēmumu pamato ar to, ka kvalificētie līdzekļi satur digitālu sertifikātu, kas ir pārbaudāms, un digitālajā vidē nodrošina tādu personas identitātes apliecināšanu, kas ir līdzvērtīga personu apliecinošo dokumentu uzrādīšanai klātienē. Turklāt kvalificēti elektroniskās identifikācijas līdzekļi ir pakļauti dažādām papildu tehniskām un organizatoriskām prasībām, kas regulāri tiek pārbaudītas.

Šobrīd iedzīvotājiem ir pieejami trīs kvalificēti elektroniskās identifikācijas līdzekļi:

  • mobilā lietotne “eParaksts mobile”;
  • personas apliecība jeb eID;
  • mobilā lietotne “Smart ID”.

Lietotni “eParaksts mobile” var iegūt vairākos veidos

Lietotni “eParaksts mobile” viedtālrunī var saņemt jebkura persona, kura sasniegusi 14 gadu vecumu un kurai ir derīgs Latvijas Republikas izsniegts personu apliecinošs dokuments (pase, personas apliecība (eID karte) vai uzturēšanās atļauja), pirms tam noslēdzot līgumu par pakalpojuma izmantošanu. 

Pieteikties mobilās lietotnes “eParaksts mobile” saņemšanai var elektroniski vai klātienē pie notāra, iepriekš piesakot vizīti. Jāņem vērā, ka saskaņā ar notāru pakalpojumu cenrādi par fiziskas personas identitātes pārbaudi būs jāmaksā 6,05 eiro (ar PVN), savukārt pieteikšanās elektroniski vietnē eparaksts.lv ir bez maksas.

Piesakoties “eParaksts mobile” lietotnei elektroniski, būs jāizvēlas līguma parakstīšanas veids – elektroniski, ja personai ir elektroniskā paraksta iespējas (piemēram, izmantojot eID karti un karšu lasītāju), vai klātienē, izvēloties līguma piegādi ar kurjeru.

““eParaksts mobile” līguma saņemšana ar kurjeru ir pieejama bez maksas jebkuram Latvijas iedzīvotājam Latvijas teritorijā un var aizņemt līdz piecām darba dienām. Divu darba dienu laikā pēc līguma parakstīšanas e-pastā tiek nosūtīts apstiprinājums un savā ierīcē var aktivizēt lietotni,” LV portālam paskaidro Latvijas Valsts radio un televīzijas centrā (LVRTC), kas nodrošina Latvijā pieejamos kvalificētos e-paraksta pakalpojumus. Savukārt, ja līgums tiek parakstīts elektroniski, tad apstiprinājums e-pastā tiek nosūtīts uzreiz un var sākt izmantot lietotni.

Izmantojot eID karti, vajadzīgs arī karšu lasītājs

Personas apliecība jeb eID karte ir fizisks personu apliecinošs dokuments, kurā iekļauta e-paraksta funkcija.

eID karti, līdzīgi kā personas pasi, izsniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP). Lai pieteiktos kartes saņemšanai, jāierodas kādā no PMLP teritoriālajām nodaļām.

Par šo dokumentu būs jāmaksā valsts nodeva. Karti varēs saņemt 10 darba dienu laikā pēc dokumentu iesniegšanas PMLP vai paātrinātā kārtībā divu darba dienu laikā. Kopā ar eID karti tiks izsniegta aploksne ar PIN kodiem, kas būs nepieciešami elektronisko dokumentu parakstīšanai.

Lai ar eID karti elektroniski apliecinātu savu identitāti, tostarp autentificējoties E-veselības sistēmā, vajadzēs arī kartes lasītāju un bezmaksas programmatūru dokumentu parakstīšanai, kuru var lejupielādēt tīmeklī.

Savukārt kartes lasītājs būs jāiegādājas pašam (parasti tas ir pieejams elektronisko preču veikalos un maksā apmēram 10–15 eiro).

Plašāka informācija par eID kartes noformēšanu un saņemšanu pieejama PMLP mājaslapā, bet informācija par eID kartes lietošanu – LVRTC uzturētajā vietnē.

Valstī ir noteikts, ka personas apliecība pakāpeniski kļūs par primāro jeb obligātu personu apliecinošu dokumentu (PMLP: Personas apliecība jeb eID karte būs obligāta tad, kad beigsies pases derīguma termiņš).

Mobilā lietotne “Smart ID”

Mobilā lietotne “Smart ID” pieejama bez maksas lejupielādei viedtālrunī. Lietotni var aktivizēt vairākos veidos, piemēram, Swedbank, SEB banka vai Luminor klienti to var izdarīt, izmantojot internetbankas autorizācijas līdzekļus, vai klātienē bankā, līdzi ņemot viedtālruni un identifikācijas dokumentus. Ja personai “Smart ID” konts jau ir bijis, iespējama biometriskā identifikācija, nofotogrāfējot savu personas dokumentu un uzņemot pašbildi. Plašāka informācija pieejama “Smart ID” risinājuma mājaslapā.

Ja persona neizmanto digitālos rīkus, tad var deleģēt citu personu piekļūt datiem

MK noteikumos skaidrots, ka tad, ja pacientam pašam nav iespējas piekļūt veselības informācijas sistēmai, izmantojot noteiktos autentifikācijas veidus, viņš var piešķirt tiesības citai personai apstrādāt veselības informācijas sistēmā uzkrātos datus savā vietā.

NVD norāda, ka šādā gadījumā nepieciešams dienestā iesniegt iesniegumu.

Tajā jānorāda tās personas vārds, uzvārds un personas kods, kura būs tiesīga apstrādāt veselības informācijas sistēmā uzkrātos datus pacienta vietā, un termiņš, uz kādu šīs tiesības piešķiramas. 

Iesniegumu var iesniegt klātienē kādā no NVD teritoriālajām nodaļām, nosūtīt elektroniski uz e-pastu nvd@vmnvd.gov.lv vai uz oficiālo e-adresi, ja iesniedzējam ir e-paraksts. Iesniegumu abos iepriekšminētajos veidos var iesniegt arī personas oficiāli pilnvarotā persona, taču jāņem vērā, ka klātienē personai būs jāuzrāda notariāli apstiprināta pilnvara, bet, sūtot iesniegumu elektroniski, – jāpievieno arī e-pilnvara.

Tāpat MK noteikumi skaidro, ka pacients, kuram nav iespējas piekļūt veselības informācijas sistēmai atbilstoši noteiktajiem autentifikācijas veidiem, ar sistēmā uzkrāto informāciju par sevi, par personu, kas to pilnvarojusi, par savu nepilngadīgo bērnu un aizbildnībā esošo personu var iepazīties, par to iepriekš vienojoties, attiecīgās personas ģimenes ārsta vai viņa praksē strādājošas ārstniecības personas klātbūtnē, ja ģimenes ārsts tam piekrīt.

Pieejama apmācība, ja nepieciešams apgūt e-paraksta rīkus

LVRTC piedāvā apmācību par e-paraksta eID kartē un “eParaksts mobile” lietošanu.

“Apmācību organizējam jau vairākus gadus, jo iedzīvotāju digitālo prasmju līmenis ir ļoti dažāds. Daļa iedzīvotāju, kas jau lieto banku rīkus, apmācībai piesakās, lai uzzinātu specifiskas nianses, piemēram, par vairāku dokumentu parakstīšanu vienlaikus, kā arī dokumentu formātiem, ja tos plānots nosūtīt adresātiem citās valstīs. Iedzīvotāji ar nelielām digitālās vides izmantošanas iemaņām pamatā vēlās izprast rīku lietošanas nianses, kā arī atšķirības starp eID karti un “eParaksts mobile” lietošanu,” LV portālam stāsta LVRTC pārstāve.

Apmācība notiek attālināti “MS Teams” vidē, atsevišķos gadījumos arī klātienē, piemēram, atsaucoties uz NVO aicinājumu piedalīties šo organizāciju pasākumos.

Tā ilgst apmēram vienu stundu, kuras laikā tiek stāstīts par e-paraksta rīkiem, to iegūšanu un lietošanu, kā arī sniegtas atbildes uz uzdotajiem jautājumiem.

Apmācība tiek organizēta divas reizes mēnesī.

Informācija par tās norises laiku un pieteikšanos pieejama vietnē eparaksts.lv. Tāpat e-paraksta klienti darba dienās no pulksten 9.00 līdz 18.00 var zvanīt uz LVRTC konsultatīvo tālruni +371 67108787, kā arī vietnē eparaksts.lv pieejama virtuālā asistente Signe, kura diennakts režīmā sniedz palīdzību par e-paraksta rīkiem.

Savukārt konsultācijas par pieslēgšanās procesu (ja ir pieejams autentifikācijas rīks, bet, piemēram, kāda iemesla dēļ neizdodas pieslēgties eveseliba.gov.lv) var saņemt, sazinoties ar NVD E-veselības lietotāju atbalsta dienestu, LV portālam norāda NVD. Lietotāja atbalsta dienesta tālruņa numurs darbojas katru dienu no pulksten 8.00 līdz 20.00. Iedzīvotāji aicināti zvanīt uz tālruņa numuru +371 67803300, bet veselības nozares profesionāļi – uz numuru +371 67803301. Iespējama arī saziņa, rakstot e-pasta vēstuli uz atbalsts@eveseliba.gov.lv.

Kā var palīdzēt valsts un pašvaldību vienotie klientu apkalpošanas centri

NVD norāda, ka tad, ja iedzīvotājam nav pieejams dators un/vai internets, viņš var vērsties kādā no valsts un pašvaldību vienotajiem klientu apkalpošanas centriem, kuros ir īpaši ierīkotas klientu darba vietas. Šo centru darbinieki var palīdzēt ieslēgt datoru un interneta pārlūkā atvērt portāla galveno lapu, lai iedzīvotājs varētu pieslēgties un izmantot portālu (t. i., netiek sniegtas konsultācijas par pieslēgšanās rīkiem, bet ir nodrošināta darba vieta, kas sagatavota darbam ar e-paraksta rīkiem). 

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI