E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 22685
Lasīšanai: 10 minūtes
8
8

Dzīvojamo māju pārvaldīšana

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
07. martā, 2021
Emīls

Labdien! Gribu jūs informēt par netaisnību, ko radījis “Rīgas namu pārvaldnieks”. 1996. gadā Zentenes ielas 24–54 dzīvokļa īpašnieks atteicās no karstā ūdens pieslēguma, jo izmantojām elektrisko ūdens sildītāju (boileri). Pārvaldes darbinieki nozāģēja daļu no karstās ūdens caurules un uzlika aizbāzni. 25 gadu laikā neviens no RNP darbiniekiem nav apsekojis aizbāžņa un arī pašas caurules stāvokli, kas ir apsaimniekotāja darba pienākums. 2021. gada 24. janvārī aizbāznis no spiediena caurulē ar šampanieša pudeles atvēršanai līdzīgu paukšķi norāvies nost no caurules. Laikus tika izsaukts avārijas dienests, brigāde ieradās aptuveni 35–45 minūšu laikā, noslēdza ūdens padevi pagrabstāvā un aizbrauca. Nākamajā dienā ieradās atslēdznieki, kas nogrieza daļu atzara un uzlika jaunu aizbāzni, nogriezto atzaru atstāja pie mums. Apskatot atzaru, redzams, ka vietā, kurā pirms 25 gadiem atradās aizbāznis, ir izrūsējusi vītne. Šīs avārijas dēļ tikuši nolieti 4 dzīvokļi ar karsto ūdeni, nekāds akts par avāriju un to rašanās iemesliem netika sastādīts ne manā, ne kaimiņu klātbūtnē. Kad sazvanījām RNP, lai noskaidrotu, kā rīkoties tālāk un kurš uzņemsies atbildību par bojājumiem, telefona sarunā RNP darbiniece (vārdu diemžēl nezinām) teica, ka vaina ir no RNP puses un atbildību par avārijas sekām uzņemsies viņi. RNP, protams, palūdza uzrakstīt uz e-pastu vēstuli ar iesniegumu, lai iegūtu aktu par avāriju. 8. februārī e-pastā saņēmām atbildi no RNP, kam pievienots akts par sūci: Zentenes ielas 24 dzīvoklī 54 ir notikusi karstā ūdens atzara sūce. Jāpiebilst, ka par sūci to nevar saukt, jo karsts ūdens ar spiedienu tecējis aptuveni 35–45 minūtes, bet, pēc kaimiņu teiktā, dienests ir ieradies tikai pēc stundas no izsaukuma brīža. Aktā arī norādīts, ka 2018. gadā mājai no RNP ir bijis piedāvājums uzkrāt līdzekļus cauruļu nomaiņai, jo to ekspluatācijas termiņš esot beidzies, par ko liecinot vizuālā apskate. Tāpat aktā norādīts: saistībā ar to, ka māja nav lēmusi par uzkrājuma veikšanu un pašam apsaimniekotājam nav bijuši pietiekami līdzekļi, RNP noņem no sevis atbildību par cauruļu stāvokli, tādā veidā norādot, ka atbildīga ir visas mājas kopība. Bet, cik zinu, tad gan par stāvvadiem un caurulēm, kas ir līdz ventilim vai skaitītājam, ir atbildīgi mājas apsaimniekotāji, bet pēc ventiļa ir atbildīgs dzīvokļa īpašnieks. Cietušie kaimiņi norādīja, ka RNP nav nākuši apskatīt stāvvadus un jau gadus 10 neviens nav rādījies pie viņiem. Tāpat, apjautājot kaimiņus, izrādījās, ka tādu piedāvājumu no RNP puses viņi neesot saņēmuši. Telefona sarunā ar RNP darbinieku noskaidrojām, ka šādi piedāvājumi ir redzami otrpus komunālo rēķinu lapām, kā arī e-pārvaldnieka mājaslapā. Savukārt par uzkrājumu veidošanu esot notikusi sapulce, par kuru neviens no cietušajiem kaimiņiem nav pat zinājis. Manuprāt, RNP nav pienācīgi ziņojis par cauruļu kritisko stāvokli un to, ka mājai steigšus būtu jānotur kopsapulce par uzkrājuma veikšanu, turklāt neviens jau neaizliedz RNP pašiem rīkot aptaujas, apstaigājot dzīvokļus. Varu arī pieminēt to, ka RNP, telefonsarunā atbildot uz jautājumu, kāpēc nav veiktas pārbaudes dzīvoklī esošajiem stāvvadiem kaut vai vizuāli, norādījuši, ka nav tiesīgi ieiet privātīpašumā. Te savukārt atļaušos nepiekrist: uzņēmums GASO veica gāzvadu pārbaudi dzīvokļos, viņu darbinieki apstaigāja katru dzīvokli, uzrādot darbinieka apliecību, un veica pārbaudes, protams, par to iepriekš tika atstāts ziņojums pie parādes durvīm. Tātad kurš galu galā uzņemas atbildību par RNP nolaidību? Šī tiešā veidā ir netaisnība pret dzīvokļa īpašniekiem un visiem, kas maksā par nama apsaimniekošanu, bet, kad ir jāuzņemas atbildība, tā slēpj galvas kā bruņurupuči savās bruņās. Tad kāpēc mēs maksājam par nama apsaimniekošanu, ja RNP neveic savus pienākumus? Nedomāju, ka pagalma tīrīšana un retā kāpņu telpas tīrīšana skaitās vienīgie nama apsaimniekotāja pienākumi. Vēl nobeigumā minēšu, ka nākamo gada perioda remonta tāmēs pirmajās vietās parasti ir norādīts kāpņutelpas kosmētiskais remonts (to grūti nosaukt par kosmētisko remontu, ja vien skaitās sienu pārkrāsošana ar alkīda emalju, kas mūs visus vasaras periodā vēl smacēja vismaz mēnesi), pastkastīšu un apgaismojuma nomaiņa, kas tika veikta par remontam uzkrātajiem līdzekļiem, nemaz neliekot uzsvaru uz to, ka caurļvadu nomaiņai/remontam būtu jābūt prioritāram. Tātad kurš atbild par avāriju? Jo telefona sarunā mums rupji norāda, ka “trubas ir jūsu dzīvoklī, tātad vainīgi esat jūs”.

A
atbild:
15. martā, 2021

Saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 4. panta 1. daļas 1. punktu atsevišķas dzīvojamās mājas un tās ārtelpu (galeriju, balkonu, lodžiju, terašu) ārējās norobežojošās konstrukcijas (tai skaitā sienas, arhitektūras elementi, jumts, koplietošanas telpu logi un durvis, arī ārdurvis), iekšējās slodzi nesošās konstrukcijas (tai skaitā nesošās sienas un kolonnas, kā arī atsevišķos īpašumus norobežojošās sienas), starpstāvu pārsegumi (tai skaitā siltuma un skaņas izolācijas slāņi), koplietošanas telpas (tai skaitā bēniņi, kāpņu telpas, pagrabtelpas), kā arī atsevišķo dzīvojamo māju apkalpojošās inženierkomunikāciju sistēmas, iekārtas un citi ar atsevišķās dzīvojamās mājas ekspluatāciju saistīti funkcionāli nedalāmi elementi, kas nepieder pie atsevišķā īpašuma (tai skaitā atsevišķā īpašuma robežās esošie sildelementi, ja to funkcionālā darbība ir atkarīga no kopīpašumā esošajām inženierkomunikācijām). Ņemot vērā jautājumā izklāstīto, secināms, ka stāvvada “atvienojuma punkts” uz jūsu atsevišķo īpašumu ir attiecināms uz nama koplietošanas inženiertehniskajām komunikācijām un nav jūsu individuālais īpašums (tātad arī tā nav dzīvokļa īpašnieka atbildība).

Ņemot vērā to, ka namu pārvaldīšanas jomā dzīvokļu īpašnieku kopība slēdz attiecīgu pārvaldīšanas līgumu, secināms, ka vispirms atbilde uz jūsu problēmai ir meklējama pārvaldīšanas līgumā, t. i., pārvaldnieka (apsaimniekotāja) pienākumi un tiesības (skat. Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 6. pantu).

Par pārvaldnieka pienākumu periodiski apsekot koplietošanas inženiertehniskās komunikācijas paskaidrojam, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2010. gada 28. septembra noteikumu Nr. 907 “Noteikumi par dzīvojamās mājas apsekošanu, tehnisko apkopi, kārtējo remontu un energoefektivitātes minimālajam prasībām” 2. punktu, kas nosaka: dzīvojamās mājas, tajā esošo iekārtu un komunikāciju (turpmāk – inženiertīkli) apsekošanu, tehnisko apkopi un kārtējo remontu (turpmāk – remonts) veic, lai nodrošinātu dzīvojamās mājas uzturēšanu (fizisku saglabāšanu) visā tās ekspluatācijas laikā un nepieļautu apdraudējuma iestāšanos.

Minēto noteikumu 6. punkts noteic, ka dzīvojamās mājas, tajā esošo iekārtu un inženiertīklu tehnisko apkopi, vizuālo apskati, tehnisko apsekošanu un bojājumu novēršanu nodrošina dzīvojamās mājas pārvaldītājs.

Šādas apskates saskaņā ar noteikumu 13. punktu veicamas divas reizes gadā. Dzīvojamās mājas apsekošanu reģistrē dzīvojamās mājas apsekošanas reģistrācijas žurnālā.

Par pārvaldnieka pienākumu nodrošināt dzīvokļu īpašnieku kopsapulces sasaukšanu un piedāvājuma iesniegšanu attiecībā uz inženiertehnisko komunikāciju tīkla remonta nepieciešamību paskaidrojam: lai izvērtētu nepieciešamību, kā arī noteiktu veicamo darbu apjomu un izmaksas, ir nepieciešams veikt komunikāciju apsekošanu (kas nav darīts). Tādējādi secināms: RNP apgalvojums, “ka šādi piedāvājumi ir redzami otrpus komunālo rēķinu lapām”, ir vērtējams kritiski. Dzīvokļu īpašnieku kopsapulces sasaukšanas un norises kārtībai ir jānotiek saskaņā ar Dzīvokļa īpašuma likuma 19. pantā noteikto. Ņemot vērā jautājumā aprakstīto, ka par dzīvokļu īpašnieku kopsapulces sasaukšanu, kurā tiktu pieteikti jautājumi par koplietošanas inženiertehnisko tīklu remonta nepieciešamību, neviens dzīvokļa īpašnieks nav zinājis, šādas sapulces sasaukšanas un norise sveikšanas fakts ir vērtējams kritiski.

Līdz ar to, lai noskaidrotu pārvaldnieka faktiski veiktās darbības, aicinām jūs vērsties pie pārvaldnieka (RNP) ar rakstisku iesniegumu izsniegt rakstiski ziņas attiecībā uz mājas koplietošanas inženiertehniskā apsekošanas žurnāla izsniegšanu un faktisko darbu veikšanu, kā arī izsniegt pieradījumus par dzīvokļu īpašnieku kopsapulces sasaukšanu un norises rezultātiem.

Pēc tam būs iespējams izvērtēt pārvaldnieka (RNP) atbildību un cietušo personu tiesības vērsties tiesā par zaudējumu atlīdzināšanu.

Labs saturs
8
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas