SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 7 minūtes

Apdrošināšanas līgumi kļūs saprotamāki

Stājas spēkā 12.12.2025.

FOTO: Freepik.

Lai veicinātu apdrošināšanas ņēmēju (klientu) izpratni par apdrošināšanas līguma noteikumiem, regulējumā vēl vairāk uzsvērtas prasības vienkāršās valodas lietojumam līgumu tekstos. Vienlaikus stingrāk noteikta apdrošinātāja atbildība informēt klientu viņam saprotamā veidā par līguma noteikumiem, pirms tas tiek parakstīts.

Izmaiņas paredz grozījumi Apdrošināšanas līguma likumā un grozījums Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumā, kas stājas spēkā 2025. gada 12. decembrī.

Apdrošināšanas līgumu noteikumu saturs jāsagatavo vienkāršajā valodā

Lai gan jau šobrīd tiesību akti (piemēram, Patērētāju tiesību aizsardzības likums) paredz apdrošināšanas līgumu noteikumu formulēšanu vienkāršā un saprotamā valodā, likumdevējs norāda, ka attiecīgie teksti joprojām mēdz būt sarežģīti un grūti uztverami. Tāpēc grozījumos Apdrošināšanas līguma likumā vēlreiz uzsvērta prasība apdrošināšanas līgumu noteikumu saturu sagatavot vienkāršajā valodā.

Tas nozīmē, ka noteikumos ietvertajai informācijai jābūt saprotamai personām bez speciālām zināšanām tieslietās vai finanšu pakalpojumos (termini ir skaidri definēti, teksts ir loģiski strukturēts, teikumi ir vienkārši, kā arī lietoti citi vienkāršās valodas principi).

Vienlaikus minēts, ka normu varēs nepiemērot apdrošināšanas līgumu noteikumiem par lielo risku apdrošināšanu un apdrošinājuma ņēmēja profesionālās darbības civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu.

Saskaņā ar pārejas noteikumiem vienkāršās valodas prasības nelaimes gadījumu, sauszemes transporta, īpašuma un palīdzības apdrošināšanas līgumiem attiecināmas no 2027. gada 1. janvāra, bet pārējiem apdrošināšanas līgumiem – no 2028. gada 1. janvāra.

Apdrošinātājam visi apdrošinājuma ņēmēji jāinformē par līguma noteikumiem

Apdrošināšanas līguma likums līdz šim paredzēja apdrošinātāja pienākumu pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas, ja izmantoti distances saziņas līdzekļi, iepazīstināt klientu ar apdrošināšanas līguma noteikumiem.

Lai veicinātu visu klientu izpratni par līguma saturu, grozījumi paredz, ka turpmāk pirms jebkura apdrošināšanas līguma noslēgšanas apdrošinātājam jāpaziņo klientam minētā līguma noteikumi rakstveidā vai ar cita klientam pieejama pastāvīga informācijas nesēja starpniecību.

Precīzāk definēts, kas veido apdrošināšanas līgumu

Lai uzlabotu klientu zināšanas par dokumentiem, kas veido apdrošināšanas līgumu, un to saturu, grozījumos definēts, ka apdrošināšanas līgumu veido apdrošināšanas polise kopā ar apdrošināšanas līguma noteikumiem, kā arī visiem šā līguma grozījumiem un papildinājumiem, par kuriem apdrošinātājs un apdrošinājuma ņēmējs vienojušies apdrošināšanas līguma darbības laikā.

Savukārt nolūkā akcentēt, ka apdrošināšanas noteikumi ir apdrošināšanas līguma neatņemama sastāvdaļa, grozījumi noteic prasību apdrošinātājiem izsniegt apdrošinājuma ņēmējam visu apdrošināšanas līgumu veidojošo dokumentu kopumu.

Tāpat grozījumi paredz, ka no 2026. gada 1. jūlija klientam izsniegtajā apdrošināšanas polisē jānorāda visi apdrošināšanas līguma noteikumos iekļautie apdrošināmie riski, atzīmējot apdrošinātos un neapdrošinātos riskus.

Ja radies strīds, apdrošinātājam jāpierāda apdrošināšanas produkta informācijas dokumenta izsniegšanas fakts

Līdz ar grozījumiem Apdrošināšanas līguma likumā stājas spēkā grozījums Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likumā.

Jau patlaban Apdrošināšanas un pārapdrošināšanas izplatīšanas likums paredz pienākumu apdrošināšanas izplatītājam pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas sniegt klientam informāciju par piedāvātajiem apdrošināšanas produktiem saprotamā veidā, lai klients, pamatojoties uz saņemto informāciju, varētu pieņemt lēmumu.

Noteikts, ka informācija tiek sagatavota atbilstoši apdrošināšanas produkta sarežģītībai un klienta kategorijai, izmantojot standartizētu apdrošināšanas produkta informācijas dokumentu (APID) papīra formātā vai elektroniski – pastāvīgā informācijas nesējā.

Grozījumu anotācijā paskaidrots: tā kā APID satur apdrošinājuma ņēmējam svarīgu un vienlaikus saprotamu informāciju par apdrošināšanas produktu, būtiski, ka tas pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas tiek izsniegts apdrošinājuma ņēmējam, tādējādi sniedzot iespēju ar to rūpīgi iepazīties un veicinot apdrošinājuma ņēmēja izpratni par apdrošināšanas produktu kopumā.

Lai regulējumā uzsvērtu apdrošināšanas izplatītāja pienākumu pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas sniegt apdrošinājuma ņēmējam APID, grozījumi noteic, ka strīda gadījumā apdrošināšanas izplatītāja pienākums ir pierādīt APID izsniegšanas faktu.

Anotācijā pausts, ka APID izsniegšanas pierādīšanas pienākums attieksies tikai uz tiem gadījumiem, kad ir radies strīds par APID izsniegšanu, neattiecinot to uz visiem strīdiem, kas radušies starp apdrošināšanas izplatītāju un klientu. Katrs apdrošināšanas izplatītājs varēs individuāli izvēlēties piemērotāko risinājumu prasības izpildei, vienlaikus nodrošinot konkrētās prasības mērķa sasniegšanu pēc būtības.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI