E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 21883
Lasīšanai: 4 minūtes
TĒMA: Ekonomika
1
1

Vai pārdevējs var vienpusēji atkāpties no līguma

J
jautā:
08. decembrī, 2020
Andrejs

Labdien! Lūdzu paskaidrojumu par preces pirkuma līgumiem, kas noslēgti attālināti. Kādos gadījumos pārdevējs var atcelt noslēgto līgumu? Piemēram, ja viņš vienkārši negrib vai viņam preces šobrīd nav noliktavā? Vai pārdevējs drīkst ierakstīt līgumā, ka viņš to var atcelt? Salīdzinot ar Vāciju, es zinu, ka tur pārdevējs nevar tik vienkārši atkāpties no līguma un atmaksāt naudu, ja līgums ir jau noslēgts. Pārdevējs drīkst atkāpties tikai tad, ja viņš kļūdījies, bet viņam tomēr ir jāsedz zaudējumi pircējam. Noteikumos un līgumā nedrīkst būt ierakstīts, ka viņš pēc savas gribas var izvēlēties, vai viņš izpildīs līgumu vai atmaksās naudu. Paldies!

A
atbild:
14. janvārī, 2021
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Agnese Tauriņa, Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vecākā konsultante

Civillikuma 1587. pants nosaka: ja līgums (kā tiesisks darījums) ir tiesiski noslēgts, tad tas ir jāpilda, neskatoties uz tā smagumu un grūtībām. Viena līguma puse nav tiesīga vienpusēji (bez otras puses piekrišanas) atkāpties no noslēgtā līguma.

Līdz ar to pārdevējam noslēgtais līgums ir jāpilda un viņa apsolījums piegādāt patērētāja preci ir saistošs, ja vien patērētājs nepiekratīt līguma atcelšanai vai izbeigšanai.

Otrkārt, pārdevējs nav tiesīgs organizēt tādu patērētājiem adresētu tirdzniecību, kuras ietvaros tiek piedāvātas preces, kuru piegāde netiek nodrošināta. Ja tas tā notiek, tad, iespējams, var runāt par negodīgu (maldinošu un profesionālajai rūpībai neatbilstošu) komercpraksi.

Automātiska un sistemātiska pasūtīto preču nepiegādāšana atbilstoši ar patērētājiem noslēgtajiem līgumiem ir negodīga komercprakse, kas skar patērētāju kolektīvās ekonomiskās intereses. Vienlaikus šāda rīcība rada katra individuālā patērētāja tiesību un interešu aizskārumu, proti, noslēgtā līguma nepildīšanu vai nepienācīgu pildīšanu un no tās izrietošās sekas.

Praksē var gadīties situācijas, kad objektīvu iemeslu dēļ sākotnēji piedāvāto preci pārdevējs vairs nevar piegādāt no viņa neatkarīgu apstākļu, kļūdas vai tamlīdzīgu iemeslu dēļ, taču arī šādās situācijās noslēgtais līgums pārdevējam ir saistošs un nonākšana šādā situācijā, kā arī situācijas risināšana atbilstoši patērētāja tiesībām un interesēm ir pārdevēja profesionālās rūpības jautājums.

Nedaudz cita situācija ir attiecībā uz patērētāju kā līguma pusi. Patērētājs ir vājākais (mazāk aizsargātais) tirgus dalībnieks, un noteiktās situācijās viņš ir tiesīgs atteikties no noslēgtā līguma, piemēram, distances līgumu gadījumos, izmantojot atteikuma tiesības, vai Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 30. pantā norādītajās situācijās (gadījumos, kad pasūtītā prece nav piegādāta vai nav piegādā apsolītajā termiņā).

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Lūdzam e-konsultācijās neiesniegt jautājumus par situācijām, kas saistītas ar Covid-19.
Informācija, kur vērsties, ir apkopota vietnē covid19.gov.lv.
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU