E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 21571
Lasīšanai: 6 minūtes
TĒMA: Tieslietas

Piedāvāt personai nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda nav policijas pienākums

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
J
jautā:
04. novembrī, 2020
Juris

Labdien! Administratīvās atbildības likuma 154. panta otrajā daļā ir norādīti priekšnoteikumi, kas jāievēro, personu nosacīti daļēji atbrīvojot no naudas soda samaksas. Par Ceļu satiksmes likuma 52. panta pirmajā daļā paredzētā pārkāpuma veikšanu tiku atzīts par vainīgu, un man piemērots naudas sods 6 naudas soda vienību apmērā. Es atbilstu visiem AAL 154. panta otrajā daļā paredzētajiem kritērijiem, taču sodu uzlikušais policijas darbinieks man paskaidroja, ka viņš attiecībā pret mani nevarot piemērot nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, jo par manis izdarīto pārkāpumu esot paredzēti vairāk nekā 3 soda punkti. Es nevienā normatīvajā aktā šādu kritēriju neatradu. Likumdošanas prasība attiecībā par policijas darbinieka tiesībām, bet ne pienākumu piemērot AAL 154. pantā paredzēto nosacīto daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas man ir saprotama, taču nekur likumdošanā es neatrodu policijas darbinieka minēto kritēriju: 3 soda punkti, kas liedz viņam piemērot šo likumā paredzēto iespēju. Vai ir tāds normatīvais akts, kas papildus AAL 154. pantā definētajam vēl nosaka citu prasību: noteikts soda punktu skaits?

A
atbild:
29. decembrī, 2020
Linda Ņikona
LV portāls

Administratīvās atbildības likuma (AAL) 154. panta otrā daļa noteic, ka personu var nosacīti daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas, ievērojot šādus priekšnoteikumus:

  • persona, kuru sauc pie administratīvās atbildības, ir atzinusi savu vainu un piekrīt lēmumam par naudas soda uzlikšanu;
  • nav konstatēti apstākļi, kas pastiprina personas atbildību par administratīvo pārkāpumu;
  • administratīvā pārkāpuma lietā nav cietušā;
  • persona, kuru sauc pie administratīvās atbildības, gada laikā nav bijusi nosacīti daļēji atbrīvota no naudas soda samaksas;
  • administratīvā pārkāpuma lieta netiek izskatīta bez tās personas klātbūtnes, kuru sauc pie administratīvās atbildības.

Nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas nepiemēro, ja, izvērtējusi administratīvā pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, pārkāpuma raksturu, pārkāpēja personību un citus apstākļus, kam ir nozīme lietā, amatpersona atzīst, ka nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas nav piemērojama taisnīga soda mērķa sasniegšanai.

Ceļu satiksmes likuma 52. panta pirmā daļa par braukšanu, ja luksoforā deg aizliedzošais signāls, vai par nepakļaušanos satiksmes regulētāja signālam, vai par braukšanu virzienā, kas ir aizliegts ar satiksmes regulētāja signālu, piemēro naudas sodu velosipēda vadītājam 3 naudas soda vienību apmērā (15 eiro apmērā), bet cita transportlīdzekļa vadītājam: no 6 līdz 28 naudas soda vienībām (no 30 līdz 140 eiro apmērā).

Vienlaikus par iepriekšminēto pārkāpumu saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 551 “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi” 1. pielikuma 5. punktu tiek piemēroti 4 pārkāpumu uzskaites punkti.

2017. gada 30. janvārī Valsts policijas priekšnieks apstiprināja Valsts policijas iekšējo normatīvo aktu “Par vadlīnijām nosacītai daļējai atbrīvošanai no naudas soda samaksas administratīvo pārkāpumu lietās” ar mērķi mazināt nevienlīdzīgu attieksmi un nodrošināt vienveidīgu un samērīgu likuma normu piemērošanu nosacītas daļējas atbrīvošanas no naudas soda samaksas gadījumos. Šo vadlīniju 4. punkts papildus jau likumā noteiktajiem apstākļiem, kādos netiek piemērota nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas, paredz, ka amatpersona to nepiemēro arī gadījumos, ja:

  • par administratīvo pārkāpumu ceļu satiksmē reģistrē trīs vai vairāk pārkāpumu uzskaites punktus;
  • administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē saistīti ar nepiesprādzēšanos ar drošības jostu vai aizsprādzētas aizsargķiveres nelietošanu, kā arī tāda pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies vai kuram galvā nav aizsprādzētas aizsargķiveres;
  • administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē saistīti ar transportlīdzekļa reģistrācijas un numura zīmju lietošanas noteikumu neievērošanu;
  • administratīvie pārkāpumi ceļu satiksmē saistīti ar tālruņa lietošanu, atrodoties transportlīdzeklim kustībā;
  • pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi, kas paredz bērnu pārvadāšanai noteikto drošības līdzekļu lietošanu;
  • konkrētā pārkāpuma sankcija, ko nosaka attiecīgo nozari regulējošā likuma atbilstošais pants, paredz papildsoda (tiesību atņemšana un tiesību izmantošanas aizliegums) piemērošanu;
  • viena administratīvā pārkāpuma ietvaros noteiktas vairākas pie administratīvās atbildības saucamās personas (piemēram, gan fiziska, gan juridiska persona);
  • pie administratīvās atbildības saucamā persona izdarījusi vairākus administratīvos pārkāpumus, kuri konstatēti vienlaicīgi;
  • persona nav sadarbojusies ar VP vai citu kontrolējošo iestādi pārkāpuma konstatēšanā (izmeklēšanā).

Par spīti tam, ka vadlīnijās dota atsauce uz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu (LAPK), tās Valsts policijai joprojām ir aktuālas. Proti, regulējums, kas ļauj amatpersonai nosacīti daļēji atbrīvot personu no administratīvā naudas soda samaksas, nav jauns, tas darbojas kopš 2016. gada, un AAL tas ir pārņemts no LAPK.

AAL skaidrojumos vērsta uzmanība uz to, ka administratīvā soda piemērotājiem nav pienākuma piedāvāt personai nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas. “Tas ir nostiprināts arī tiesu praksē. Proti, tiesas spriedumos norāda, ka lēmuma pieņemšana par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda ir iestādes vai amatpersonas tiesība, nevis pienākums, un pie administratīvās atbildības sauktajai personai nav subjektīvas tiesības to pieprasīt.”

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Līdz mēneša beigām iesniegt e-konsultāciju vairs nav iespējams. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas