SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
16. novembrī, 2020
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Tieslietas
6
6

Nosacīta daļēja atbrīvošana no administratīvā naudas soda samaksas. Ko der zināt?

Publicēts pirms 3 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Avots: Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi

LV portāla infografika

Kā norāda Valsts policija, lai veicinātu amatpersonas un pie atbildības saucamās personas savstarpējo sadarbību un brīvprātīgu naudas soda izpildi, amatpersona, izskatot administratīvā pārkāpuma lietu, ir tiesīga lemt (pieņemt attiecīgu lēmumu) par personas nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas. Vienlaikus tiesu praksē ir nostiprināta atziņa, ka nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda ir iestādes vai amatpersonas tiesība, nevis pienākums. LV portāls skaidro, kādos gadījumos personu var nosacīti daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas, bet kādos gadījumos tas nebūs iespējams.

īsumā
  • Nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas attiecināma tikai uz administratīvo pamatsodu – naudas sodu.
  • Personu var nosacīti daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas, ja tiek ievēroti priekšnoteikumi, kas paredzēti Administratīvās atbildības likuma 154. panta otrajā daļā.
  • Nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas citas administratīvā pārkāpuma lietas ietvaros piemērotos sodus neietekmē un tos piemēro noteiktajā apmērā.
  • Piemērojot nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, amatpersona informē administratīvi sodīto personu par tās pienākumu 15 dienu laikā, t.i., paātrinātā kārtībā, samaksāt lēmumā par administratīvā soda piemērošanu noteikto naudas sodu 50% apmērā.
  • Lēmums par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas zaudē spēku, ja administratīvi sodītā persona pārsūdz lēmumu par naudas soda uzlikšanu.
  • Lēmuma pieņemšana par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda ir iestādes vai amatpersonas tiesība, nevis pienākums.

Skaidrojumus par to, kā soda piemērotāji nosaka administratīvā soda veidu un mēru, tostarp gadījumos, kad sankcijā tiek minēts maksimālais un minimālais naudas soda apmērs vai papildsoda termiņš, kādi apstākļi atbilstoši Administratīvās atbildības likumam (AAL) atbildību par administratīvo pārkāpumu mīkstina, bet kādi – pastiprina un kādos gadījumos un ko ievērojot par administratīvo pārkāpumu tiek piemērots pamatsods – brīdinājums, var atrast LV portāla publikācijās:

Turpinājumā skaidrojam, kādos gadījumos personu var nosacīti daļēji atbrīvot no administratīvā naudas soda samaksas.

Jāievēro priekšnoteikumi

Regulējums, kas ļauj amatpersonai nosacīti daļēji atbrīvot personu no administratīvā naudas soda samaksas, nav jauns, proti, tas darbojas kopš 2016. gada un AAL ir pārņemts no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa.

Nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas attiecināma tikai uz administratīvo pamatsodu – naudas sodu, jo AAL neparedz iespēju samazināt papildsoda (tiesību atņemšana un tiesību izmantošanas aizliegums) termiņu.1

Atbilstoši AAL 154. panta otrajai daļai personu var nosacīti daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas, ievērojot šādus priekšnoteikumus:

  • persona, kuru sauc pie administratīvās atbildības, ir atzinusi savu vainu un piekrīt lēmumam par naudas soda uzlikšanu;
  • nav konstatēti apstākļi, kas pastiprina personas atbildību par administratīvo pārkāpumu;
  • administratīvā pārkāpuma lietā nav cietušā;
  • persona, kuru sauc pie administratīvās atbildības, gada laikā nav bijusi nosacīti daļēji atbrīvota no naudas soda samaksas;
  • administratīvā pārkāpuma lieta netiek izskatīta bez tās personas klātbūtnes, kuru sauc pie administratīvās atbildības.

Kādos gadījumos nav iespējama nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda

Kā norāda Valsts policija (VP), papildus iepriekš minētajiem priekšnoteikumiem amatpersona nepiemēro nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, ja:

  • konkrētā pārkāpuma sankcija, ko nosaka attiecīgo nozari regulējošā likuma atbilstošais pants, paredz papildsoda (tiesību atņemšana un tiesību izmantošanas aizliegums) piemērošanu;
  • viena administratīvā pārkāpuma ietvaros noteiktas vairākas pie administratīvās atbildības saucamās personas (piemēram, gan fiziska, gan juridiska persona);
  • pie administratīvās atbildības saucamā persona izdarījusi vairākus administratīvos pārkāpumus, kuri konstatēti vienlaicīgi;
  • pārkāpums ir veikts ilgāk par vienu gadu vai pie administratīvās atbildības saucamā persona pārkāpumu turpina, lai gan VP vai cita kontrolējošā iestāde iepriekš, nepiemērojot administratīvo naudas sodu, ir devusi norādījumu to pārtraukt;
  • persona nav sadarbojusies ar VP vai citu kontrolējošo iestādi pārkāpuma konstatēšanā (izmeklēšanā);
  • no administratīvā pārkāpuma izdarīšanas apstākļiem, pārkāpuma būtības vai pārkāpēja personības vērtējuma, vai no citiem lietā nozīmīgiem apsvērumiem izriet, ka nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas nav piemērota taisnīga sodošā mērķa sasniegšanai;
  • pie administratīvās atbildības sauktajai personai objektīvi bija iespēja novērst pārkāpuma kaitīgās sekas, bet administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanas laikā tiek konstatēts, ka persona to nav izdarījusi.

Vienlaikus VP norāda, ka nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas citas administratīvā pārkāpuma lietas ietvaros piemērotos sodus neietekmē un tos piemēro noteiktajā apmērā.

Nav iespējama, ja persona pārsūdz lēmumu

Saskaņā ar AAL 154. panta ceturto daļu, piemērojot nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, amatpersona informē administratīvi sodīto personu par tās pienākumu 15 dienu laikā, t.i., paātrinātā kārtībā, samaksāt lēmumā par administratīvā soda piemērošanu noteikto naudas sodu 50% apmērā. Ja administratīvi sodītā persona izpilda šo nosacījumu, tā tiek atbrīvota no pārējās naudas soda daļas samaksas. Ja nosacījums netiek izpildīts, piemērotais naudas sods samaksājams pilnā apmērā.

Vienlaikus AAL noteikts, ka lēmums par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas zaudē spēku, ja administratīvi sodītā persona pārsūdz lēmumu par naudas soda uzlikšanu, jo “pēc būtības tas nozīmē, ka persona nepiekrīt lēmumam par soda piemērošanu”.2

Piedāvāt nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda nav amatpersonas pienākums

Atbilstoši AAL skaidrojumiem, piemērojot nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda, jāievēro šāda kārtība:

  • lietas izskatīšana;
  • soda noteikšana (konkrēta soda veida un apmēra noteikšana);
  • jautājuma izlemšana par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda;
  • piemērotā naudas soda sadalīšana uz pusēm.3

Vienlaikus AAL skaidrojumos vērsta uzmanība uz to, ka administratīvā soda piemērotājiem nav pienākums piedāvāt personai nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas. “Tas ir nostiprināts arī tiesu praksē. Proti, tiesas spriedumos norāda, ka lēmuma pieņemšana par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda ir iestādes vai amatpersonas tiesība, nevis pienākums, un pie administratīvās atbildības sauktajai personai nav subjektīvas tiesības to pieprasīt.”4

1 Administratīvo pārkāpumu tiesības: Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi / Aut.kol. I. Andruškina, S. Armagana, M. Badovskis, G. Bērziņš u.c. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 422.–423. lpp.

2 Turpat, 423. lpp.

3 Turpat, 423. lpp.

4 Turpat, 424. lpp.

Labs saturs
6
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI