Avots: Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi
LV portāla infografika
Kā norāda Valsts policija, lai veicinātu amatpersonas un pie atbildības saucamās personas savstarpējo sadarbību un brīvprātīgu naudas soda izpildi, amatpersona, izskatot administratīvā pārkāpuma lietu, ir tiesīga lemt (pieņemt attiecīgu lēmumu) par personas nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas. Vienlaikus tiesu praksē ir nostiprināta atziņa, ka nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda ir iestādes vai amatpersonas tiesība, nevis pienākums. LV portāls skaidro, kādos gadījumos personu var nosacīti daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas, bet kādos gadījumos tas nebūs iespējams.
Skaidrojumus par to, kā soda piemērotāji nosaka administratīvā soda veidu un mēru, tostarp gadījumos, kad sankcijā tiek minēts maksimālais un minimālais naudas soda apmērs vai papildsoda termiņš, kādi apstākļi atbilstoši Administratīvās atbildības likumam (AAL) atbildību par administratīvo pārkāpumu mīkstina, bet kādi – pastiprina un kādos gadījumos un ko ievērojot par administratīvo pārkāpumu tiek piemērots pamatsods – brīdinājums, var atrast LV portāla publikācijās:
Turpinājumā skaidrojam, kādos gadījumos personu var nosacīti daļēji atbrīvot no administratīvā naudas soda samaksas.
Regulējums, kas ļauj amatpersonai nosacīti daļēji atbrīvot personu no administratīvā naudas soda samaksas, nav jauns, proti, tas darbojas kopš 2016. gada un AAL ir pārņemts no Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa.
Nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas attiecināma tikai uz administratīvo pamatsodu – naudas sodu, jo AAL neparedz iespēju samazināt papildsoda (tiesību atņemšana un tiesību izmantošanas aizliegums) termiņu.1
Atbilstoši AAL 154. panta otrajai daļai personu var nosacīti daļēji atbrīvot no naudas soda samaksas, ievērojot šādus priekšnoteikumus:
Kā norāda Valsts policija (VP), papildus iepriekš minētajiem priekšnoteikumiem amatpersona nepiemēro nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, ja:
Vienlaikus VP norāda, ka nosacīta daļēja atbrīvošana no naudas soda samaksas citas administratīvā pārkāpuma lietas ietvaros piemērotos sodus neietekmē un tos piemēro noteiktajā apmērā.
Saskaņā ar AAL 154. panta ceturto daļu, piemērojot nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas, amatpersona informē administratīvi sodīto personu par tās pienākumu 15 dienu laikā, t.i., paātrinātā kārtībā, samaksāt lēmumā par administratīvā soda piemērošanu noteikto naudas sodu 50% apmērā. Ja administratīvi sodītā persona izpilda šo nosacījumu, tā tiek atbrīvota no pārējās naudas soda daļas samaksas. Ja nosacījums netiek izpildīts, piemērotais naudas sods samaksājams pilnā apmērā.
Vienlaikus AAL noteikts, ka lēmums par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas zaudē spēku, ja administratīvi sodītā persona pārsūdz lēmumu par naudas soda uzlikšanu, jo “pēc būtības tas nozīmē, ka persona nepiekrīt lēmumam par soda piemērošanu”.2
Piedāvāt nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda nav amatpersonas pienākums
Atbilstoši AAL skaidrojumiem, piemērojot nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda, jāievēro šāda kārtība:
Vienlaikus AAL skaidrojumos vērsta uzmanība uz to, ka administratīvā soda piemērotājiem nav pienākums piedāvāt personai nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda samaksas. “Tas ir nostiprināts arī tiesu praksē. Proti, tiesas spriedumos norāda, ka lēmuma pieņemšana par nosacītu daļēju atbrīvošanu no naudas soda ir iestādes vai amatpersonas tiesība, nevis pienākums, un pie administratīvās atbildības sauktajai personai nav subjektīvas tiesības to pieprasīt.”4
1 Administratīvo pārkāpumu tiesības: Administratīvās atbildības likuma skaidrojumi / Aut.kol. I. Andruškina, S. Armagana, M. Badovskis, G. Bērziņš u.c. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2020, 422.–423. lpp.
2 Turpat, 423. lpp.
3 Turpat, 423. lpp.
4 Turpat, 424. lpp.