Pašreiz dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību veic VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz), savukārt SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL) atbildībā ir jaunas “Rail Baltica” dzelzceļa infrastruktūras izveide. Lai Eiropas standarta infrastruktūru sekmīgi integrētu esošajā dzelzceļa sistēmā, SM ieskatā optimāls risinājums ir pakāpeniska uzņēmumu konsolidācija, kuras rezultātā tiktu veikta pilnīga EDzL integrācija LDz koncernā. Veidojot jaunu nākotnes Latvijas dzelzceļa sistēmas mugurkaulu – “Rail Baltica”, nepieciešama cieša mijiedarbība starp “Rail Baltica” attīstītājiem un esošās 1520 mm infrastruktūras pārvaldītāju, tostarp kontekstā arī ar plašāka mēroga migrāciju uz 1435 mm tālākā nākotnē.
Kā būtiskākie ieguvumi EDzL integrēšanai LDz koncernā minami stiprināta korporatīvā pārvaldība – labākās prakses ieviešana uzņēmumu pārvaldībā un stratēģiskā koordinācija, t. sk. labāko speciālistu konsolidācija un zināšanu pārnese. Tāpat plānots centralizēt atbalsta funkcijas, piemēram, plānošanu, finanšu vadību, IT atbalstu, juridiskos pakalpojumus un iepirkumu organizēšanu. Minētie un citi aspekti ilgtermiņā radīs iespēju efektīvāk izmantot valsts budžeta investīcijas dzelzceļa nozarē.
Vienlaikus reforma paredz LDz koncerna meitas uzņēmumu konsolidāciju, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” SIA pievienojot “LDZ Cargo”. Mērķis ir stiprināt uzņēmuma konkurētspēju un mazināt administratīvās izmaksas.
Pašlaik izkliedētā dzelzceļa uzņēmumu struktūra rada dublēšanos un papildu izmaksas, kas traucē efektīvai nozares pārvaldībai. Integrācija nodrošinās augstāku sinerģijas un efektivitātes līmeni, samazinās administratīvās izmaksas un veicinās vienotu infrastruktūras pārvaldību. Reformas ietvaros plānots optimizēt lēmumu pieņemšanas procesus, uzlabot resursu sadalījumu un nodrošināt vienotu pieeju dzelzceļa attīstībai Latvijā. Tāpat paredzēts stiprināt stratēģisko koordināciju un uzlabot investīciju piesaisti nozares attīstībai.
Lai nodrošinātu pilnīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un pārvadātāju funkciju atdalīšanu, tiks vērtēta nepieciešamība izdalīt apvienoto SIA “LDZ Cargo” no LDz koncerna kā atsevišķu valsts kapitālsabiedrību. Šī reforma būtiski pārstrukturēs nozares institucionālo ietvaru, kas ļaus modernizēt infrastruktūras attīstību un veicinās ilgtspējīgu dzelzceļa sistēmu Latvijā.
Papildu informācija
Kopumā Satiksmes ministrija ir kapitāla daļu turētāja 14 uzņēmumos transporta un sakaru nozarē. Sadrumstalotā pārvaldība traucē gan būtisku investīciju piesaistei un ilgtspējīga finansējuma modeļa izstrādei, gan arī ierobežo sadarbību un koordināciju starp nozares kapitālsabiedrībām. Lai novērstu funkciju dublēšanos, uzlabotu kopējo transporta sistēmas efektivitāti un pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, kā arī mazinātu ietekmi uz vispārējo valdības budžeta bilanci, transporta nozarē ir nepieciešami būtiski pārvaldības uzlabojumi. Kā viens no risinājumiem ir vairāku sauszemes transporta nozares kapitālsabiedrību, kas darbojas dzelzceļa un autoceļu jomās konsolidācija.
Ar mērķi uzlabot investīciju piesaistes procesus, pārskatīt satiksmes nozares finansējuma modeli un paradīt to ilgtspējīgu, mazināt nepieciešamību pēc valsts budžeta līdzekļu finansējuma, kā arī sekmēt sadarbību un koordināciju starp satiksmes nozares kapitālsabiedrībām, SM turpinās vērtēt arī citu satiksmes nozares kapitālsabiedrību optimizācijas un restrukturizācijas iespējas.