DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

SM virza dzelzceļa nozares reformu administratīvo izmaksu samazināšanai un efektīvākai pārvaldībai

Attēlam ir ilustratīva nozīme.

FOTO: Zane Bitere, LETA.

Satiksmes ministrija (SM) sagatavojusi informatīvo ziņojumu par dzelzceļa nozares reformu, lai novērstu pašreizējās sistēmas nepilnības un padarītu tās pārvaldību efektīvāku. Reforma paredz būtiskas pārmaiņas nozares pārvaldībā, kas ļaus efektīvāk izmantot resursus un samazināt administratīvās izmaksas, vienlaikus sakārtojot nozares pārvaldības un finansējuma modeli, kā arī atrisināt jautājumu par “Rail Baltica” infrastruktūras pārvaldītāju.

Pašreiz dzelzceļa infrastruktūras pārvaldību veic VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz), savukārt SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” (EDzL) atbildībā ir jaunas “Rail Baltica” dzelzceļa infrastruktūras izveide. Lai Eiropas standarta infrastruktūru sekmīgi integrētu esošajā dzelzceļa sistēmā, SM ieskatā optimāls risinājums ir pakāpeniska uzņēmumu konsolidācija, kuras rezultātā tiktu veikta pilnīga EDzL integrācija LDz koncernā. Veidojot jaunu nākotnes Latvijas dzelzceļa sistēmas mugurkaulu – “Rail Baltica”, nepieciešama cieša mijiedarbība starp “Rail Baltica” attīstītājiem un esošās 1520 mm infrastruktūras pārvaldītāju, tostarp kontekstā arī ar plašāka mēroga migrāciju uz 1435 mm tālākā nākotnē.

Kā būtiskākie ieguvumi EDzL integrēšanai LDz koncernā minami stiprināta korporatīvā pārvaldība – labākās prakses ieviešana uzņēmumu pārvaldībā un stratēģiskā koordinācija, t. sk. labāko speciālistu konsolidācija un zināšanu pārnese. Tāpat plānots centralizēt atbalsta funkcijas, piemēram, plānošanu, finanšu vadību, IT atbalstu, juridiskos pakalpojumus un iepirkumu organizēšanu. Minētie un citi aspekti  ilgtermiņā radīs iespēju efektīvāk izmantot valsts budžeta investīcijas dzelzceļa nozarē.

Vienlaikus reforma paredz LDz koncerna meitas uzņēmumu konsolidāciju, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” un SIA “LDZ Loģistika” SIA pievienojot “LDZ Cargo”. Mērķis ir stiprināt uzņēmuma konkurētspēju un mazināt administratīvās izmaksas.

Pašlaik izkliedētā dzelzceļa uzņēmumu struktūra rada dublēšanos un papildu izmaksas, kas traucē efektīvai nozares pārvaldībai. Integrācija nodrošinās augstāku sinerģijas un efektivitātes līmeni, samazinās administratīvās izmaksas un veicinās vienotu infrastruktūras pārvaldību. Reformas ietvaros plānots optimizēt lēmumu pieņemšanas procesus, uzlabot resursu sadalījumu un nodrošināt vienotu pieeju dzelzceļa attīstībai Latvijā. Tāpat paredzēts stiprināt stratēģisko koordināciju un uzlabot investīciju piesaisti nozares attīstībai.

Lai nodrošinātu pilnīgu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja un pārvadātāju funkciju atdalīšanu, tiks vērtēta nepieciešamība izdalīt apvienoto SIA “LDZ Cargo” no LDz koncerna kā atsevišķu valsts kapitālsabiedrību. Šī reforma būtiski pārstrukturēs nozares institucionālo ietvaru, kas ļaus modernizēt infrastruktūras attīstību un veicinās ilgtspējīgu dzelzceļa sistēmu Latvijā.

Papildu informācija

Kopumā Satiksmes ministrija ir kapitāla daļu turētāja 14 uzņēmumos transporta un sakaru nozarē. Sadrumstalotā pārvaldība traucē gan būtisku investīciju piesaistei un ilgtspējīga finansējuma modeļa izstrādei, gan arī ierobežo sadarbību un koordināciju starp nozares kapitālsabiedrībām. Lai novērstu funkciju dublēšanos, uzlabotu kopējo transporta sistēmas efektivitāti un pakalpojumu sniegšanas kvalitāti, kā arī mazinātu ietekmi uz vispārējo valdības budžeta bilanci, transporta nozarē ir nepieciešami būtiski pārvaldības uzlabojumi. Kā viens no risinājumiem ir vairāku sauszemes transporta nozares kapitālsabiedrību, kas darbojas dzelzceļa un autoceļu jomās konsolidācija. 

Ar mērķi uzlabot investīciju piesaistes procesus, pārskatīt satiksmes nozares finansējuma modeli un paradīt to ilgtspējīgu, mazināt nepieciešamību pēc valsts budžeta līdzekļu finansējuma, kā arī sekmēt sadarbību un koordināciju starp satiksmes nozares kapitālsabiedrībām, SM turpinās vērtēt arī citu satiksmes nozares kapitālsabiedrību optimizācijas  un restrukturizācijas iespējas.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI