Kopējais finansējuma apjoms pārsniedz 380 miljonus eiro, no kuriem lielākā daļa ir Kohēzijas fonda finansējums un valsts budžeta līdzfinansējums. Šie ieguldījumi paredz būtisku Latvijas iedzīvotāju mobilitātes veicināšanu, kā arī dzelzceļa pasažieru ērtību, pieejamības un drošības uzlabošanu.
Viens no nozīmīgākajiem projektiem ir Rīgas dzelzceļa mezgla savienojošās infrastruktūras izveide, kas savienos Rīgas lidostu ar Rīgas Centrālo staciju, kā arī paredz modernizēt dzelzceļa infrastruktūru elektrificētajā zonā Aizkraukles virzienā (līdz Ogrei). Projekta īstenošana nodrošinās ātru un ērtu satiksmi starp galvaspilsētas nozīmīgākajiem transporta mezgliem un sekmēs valsts reģionu savienojamību. LDz īstenos darbus projekta daļā – modernizējot līniju Imanta–Rīga–Ogre un nodrošinot Rīgas Centrālās stacijas funkcionalitāti, izbūvējot signalizācijas, kontakttīklu un sliežu ceļa sistēmas Rīgas Centrālās stacijas Dienvidu daļā. Savukārt sadarbībā ar SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas” (EDzL) tiks izbūvēts 1520 mm dzelzceļa savienojums no Rīgas lidostas līdz Imantai, nodrošinot lidostas sasniedzamību no visām Baltijas valstu galvaspilsētām tikai ar vienu pārsēšanos. Projekta ietvaros LDz izbūvēs un modernizēs arī pasažieru infrastruktūru ar paaugstinātajām platformām Rīgas dzelzceļa mezgla stacijās Jāņavārti, Daugmale un Salaspils. Projekta kopējais finansējums ir 264 miljoni eiro, un to plānots īstenot līdz 2029. gada beigām.
Vienlaikus LDz īstenos vēl trīs nacionālas nozīmes infrastruktūras modernizācijas projektus ar piešķirto finansējumu 118,6 miljonu eiro apmērā.
Viens no tiem ir dzelzceļa pasažieru infrastruktūras modernizācija, kuras mērķis ir nodrošināt drošu, ērtu un pieejamu dzelzceļa infrastruktūru visiem pasažieriem. Šī projekta ietvaros tiks izbūvētas un labiekārtotas vismaz 20 paaugstinātas pasažieru platformas stacijās un pieturas punktos, tostarp Torņakalns, Zasulauks, Depo, Liepāja, Dobele, Valmiera, Daugavpils un citviet. Projekta īstenošanai paredzētais finansējums no Kohēzijas fonda ir 50 miljoni eiro. Šobrīd projekta gatavība ir augsta – jau izsludināti pieci iepirkumi un notiek pretendentu izvērtēšana.
Otrs projekts paredz modernizēt dzelzceļa infrastruktūru vilcienu kustības ātruma palielināšanai līdz 140 km stundā posmā Sloka–Tukums II, tādējādi uzlabojot dzelzceļa efektivitāti, pasažieru nokļūšanai galamērķī ievērojami samazinot ceļā pavadīto laiku. Projekta īstenošanai paredzētais finansējums ir 40 miljoni eiro no Kohēzijas fonda, un darbi tiks īstenoti līdz 2029. gada beigām. Šis projekts ir sagatavošanas fāzē, notiek dokumentācijas un tehnisko risinājumu izstrāde.
Savukārt trešais projekts paredz jaunās paaudzes dzelzceļa radiosakaru sistēmas FRMCS (Future Railway Mobile Communication System) ieviešanu Latvijas dzelzceļa līnijās. Sistēmas ieviešana notiks saskaņā ar Eiropas Komisijas īstenošanas lēmumu par FRMCS ieviešanu visās dalībvalstīs. Projekta finansējums ir 28 miljoni eiro, un tā īstenošana paredzēta līdz 2029. gada 31. decembrim. Šobrīd notiek sagatavošanās darbi un dokumentācijas izstrāde.
LDz visu projektu īstenošanā īpašu uzmanību pievērsīs darbu kvalitātei, projektu realizācijas laika grafikam un risku vadībai.
“LDz pēdējā gada laikā ir būtiski mainījis savu pieeju projektu vadībai – mēs esam mācījušies no iepriekšējo gadu kļūdām, stiprinājuši projektu vadības komandu un ieviesuši daudz stingrāku uzraudzības un kvalitātes kontroli realizējamajos projektos. Turklāt daļu no nepieciešamajiem sliežu ceļu būvdarbiem plānojam veikt paši saviem spēkiem, tādējādi nodrošinot gan izmaksu efektivitāti, gan augstāku darba kvalitāti. Jau šobrīd esam izsludinājuši vairākus starptautiskus iepirkumus, lai darbi tiku uzsākti pēc iespējas ātrāk. Mūsu mērķis ir saglabāt uzsākto kursu pasažieru infrastruktūras attīstībā, lai līdz 2029. gadam jau 70% no kopējās pasažieru infrastruktūras būtu modernizēta un pieejama ikvienam iedzīvotājam. Vienlaikus šobrīd iezīmējas arī jauns posms Latvijas dzelzceļa attīstībā - LDz uzsāk aktīvu iesaisti Eiropas mēroga projektā “Rail Baltica”, kas apliecina mūsu kompetenci un stratēģisko nozīmi – mēs sniedzam nozīmīgu ieguldījumu Latvijas dzelzceļa integrācijā Eiropas dzelzceļa tīklos,” uzsver VAS “Latvijas dzelzceļš” valdes loceklis Mārtiņš Ķeņģis.
Dzelzceļa infrastruktūras modernizācijas projektu īstenošana veicinās iedzīvotāju mobilitāti, uzlabos dzelzceļa transporta pieejamību reģionos un paaugstinās drošības, kvalitātes un piekļūstamības līmeni visā Latvijas dzelzceļa tīklā.