VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
Vidzemes Augstskola
Agnese Dāvidsone, rektore
14. oktobrī, 2024
Lasīšanai: 6 minūtes
4
4

Jaunas iespējas izglītībai Latvijā: mikroapliecinājumi

FOTO: Freepik.

Ierobežojumi darbaspēka pieejamībā liek uzņēmumiem domāt par veidiem, kā strādāt gudrāk, tostarp ieguldot darbinieku prasmju un zināšanu attīstībā. Ekonomikas ministrijas šogad izstrādātais informatīvais ziņojums par darba tirgus vidēja un ilgtermiņa prognozēm akcentē iespējas pilnveidot pašreizējo pieaugušo izglītības piedāvājumu. Viens no šādiem formātiem nākotnē Latvijā būs mikrokvalifikāciju (angliski – “microcredentials”) jeb mikroapliecinājumu sistēmas ieviešana koledžās un augstskolās. Šā raksta mērķis ir izskaidrot mikroapliecinājumu būtību un iezīmēt to lomu Latvijas izglītības sistēmā. 

Kas ir mikroapliecinājumi 

Mikroapliecinājumi ir neliela apjoma izglītības programmas, moduļi vai kursi, kas paredzēti specifisku zināšanu un prasmju apguvei noteiktā jomā. Pasaulē šādu mikroapliecinājumu izglītības iespēju ir diezgan daudz.  

Galvenā mikroapliecinājumu pazīme ir tā, ka šādi kursi nodrošina konkrētu mācīšanās rezultātu sasniegšanu neilgā mācīšanās pieredzē.  

Šādu kursu vai moduļu apguvei nepieciešamais laiks var svārstīties no dažām dienām līdz vairākām nedēļām vai dažiem mēnešiem.   

Mācīšanās formas var būt dažādas, piemēram, klātienes vai attālināto studiju moduļi. Bieži šādi kursi ir pieejami tiešsaistē, ļaujot interesentiem mācīties neatkarīgi no vietas un laika ierobežojumiem. Mikroapliecinājumi neaizstāj pilnvērtīgas studijas, kas noslēdzas ar bakalaura, maģistra vai citu diplomu, bet ir labs sākums minēto diplomu iegūšanai: mikroapliecinājumus augstskolas atzīst par daļu no iepriekš iegūtās izglītības un pieredzes.  

Priekšrocības un risinājumi 

Mikroapliecinājumu sistēma nodrošina vairākas priekšrocības. Pirmkārt, šīs programmas tiek veidotas ļoti elastīgas – cilvēki var tās apgūt, apvienojot ar darba pienākumu veikšanu un rūpēm par ģimeni.  

Otrkārt, to saturs ir ļoti fokusēts, ļaujot koncentrēties uz konkrētu prasmju vai zināšanu ieguvi, kas palīdzēs ātrāk atrast darbu vai paaugstināt kvalifikāciju un uzlabot karjeras iespējas līdzšinējā darbavietā.  

Turklāt, kā liecina dažādu valstu pieredze, mikroapliecinājumu programmas nereti ir pieejamāka izglītības forma nekā tradicionālās studijas – gan laika, gan finansiālā ziņā.  

Mikroapliecinājumu iespējas Latvijā 

Latvijā aizvien pieaug darba devēju pieprasījums pēc tāda augstākās izglītības piedāvājuma, kas spēj nodrošināt specifisku zināšanu un prasmju ieguvi īsā laikā.  

Tradicionālās studiju programmas, lai gan joprojām ir ļoti nozīmīgas, bieži vien nevar ātri pielāgoties mainīgajām prasībām.  

Mikroapliecinājumi būtu risinājums, kas palīdz aizpildīt šo trūkumu. To ieviešana arī veicinātu nepārtrauktas mācīšanās kultūru, kurā cilvēki pastāvīgi uzlabo savas prasmes atbilstoši darba tirgus prasībām. 

Vidzemes Augstskola kā Eiropas Universitātes alianses E³UDRES² (eudres.eu) partneraugstskola strādā pie vienota ietvara mikroapliecinājumu piedāvājuma veidošanai minētajā aliansē. Šo pieredzi izmantosim, lai atbilstoši Ministru kabinetā šogad apstiprinātajam Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavotajam informatīvajam ziņojumam koordinētu mikroapliecinājumu izmēģinājuma projektu Latvijā.   

Līdz ar to daudzviet Eiropā jau sekmīgi adaptētā izglītības forma tiks ieviesta arī Latvijā. 

Izmēģinājuma projekts tiks īstenots, iesaistoties lietišķo zinātņu augstskolām, valsts lietišķo zinātņu universitātēm, mākslu un kultūras universitātēm, valsts un valsts augstskolu dibinātām koledžām, kā arī citiem partneriem. Pirmajā izmēģinājuma projekta posmā tiks veikta pieredzes un tiesiskā regulējuma izpēte, otrajā – jau izmēģināti konkrēti kursi, kuri ir balstīti darba vides vai nozares pieprasījumā un pēc kuru apguves apmācāmie iegūs mikroapliecinājumu. Ļoti svarīga būs darba devēju iesaiste gan kursu satura izstrādē, gan sasniegto mācīšanās rezultātu novērtēšanā. 

Izmēģinājuma projektam noteiktais termiņš ir 2027. gads. Līdz šim laikam jārisina arī vairāki citi jautājumi. Viens no tiem ir kvalitāte un atpazīstamība. Latvijā ir plaša pieredze mūžizglītības un tālākizglītības piedāvājuma veidošanā un attīstībā; pašreizējā piedāvājuma klāstā mikroapliecinājumiem būs jāizveido savs zīmols, kas balstīts kvalitātē un piedāvājuma pieejamībā.  

Tāpēc nozīmīgs aspekts būs iegūto apliecinājumu atzīšana darba devēju vidū.  

Latvijā vēl tikai veidojas izpratne par šādas izglītības nozīmi, pagaidām nevaram teikt, ka šīs kvalifikācijas ir vienlīdz vērtīgas un uzticamas gan darba devēju, gan izglītojamo vidū. Tāpat būtu svarīgi panākt, lai vienā izglītības iestādē iegūtos mikroapliecinājumus atzīst citas izglītības iestādes, piemēram, situācijās, kad apliecinājuma ieguvējs vēlēsies uzsākt studijas kādā formālās izglītības programmā. Protams, šie var būt arī ilgākā termiņā panākami mērķi. Bet ieguvumi ir skaidri – mikroapliecinājumi var nodrošināt cilvēkiem jaunas iespējas darba tirgū, veicināt nepārtrauktu profesionālo izaugsmi un mazināt darbaroku trūkumu nozarēs. 

Mikroapliecinājumi ir lieliska iespēja pilnveidot Latvijas izglītības sistēmu, integrējot šādu izglītības piedāvājumu kopējā izglītības stratēģijā.  

Lai to izdarītu, ir nepieciešams ciešs dialogs starp izglītības iestādēm, darba devējiem un publisko pārvaldi. Veicinot šo dialogu un atbalstot mikroapliecinājumu attīstību, Latvija var nodrošināt modernu, elastīgu un darba tirgus prasībām atbilstošu izglītību. 

***
Šajā publikācijā paustais autora viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
4
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI