SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 5 minūtes

Precizēti un papildināti stipendiju noteikumi izglītojamajiem, kuri kavē mācības vai pārkāpj noteikumus

Stājas spēkā 14.06.2025.

FOTO: Freepik.

Stipendiju piešķiršanai precizētas un papildinātas vairākas normas profesionālās izglītības programmu izglītojamajiem, kas uzņemti atbilstoši valsts vai pašvaldību finansēto vietu skaitam un kuri izglītības iestādē klātienē apgūst profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmu.

Regulējums jaunā redakcijā iekļauts Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumu Nr. 818 “Noteikumi par stipendijām” grozījumos, kas stājas spēkā sestdien, 14. jūnijā.

Vairākas noteikumos ietvertās normas stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā, kad sākas nākamais stipendiju piešķiršanas periods.1

Atbilstoši profesionālās izglītības iestāžu paustajam viedoklim paredzēta no līdzšinējās nedaudz atšķirīga pieeja stipendijas apmēra noteikšanai un tās pārskatīšanai, lai nodrošinātu tūlītēju rīcību situācijā, kad izglītojamais neattaisnoti kavējis mācības vai pārkāpis iekšējās kārtības noteikumus, vienlaikus saglabājot motivāciju uzlabot sniegumu un attiecīgi rīkoties, grozījumu anotācijā paskaidro Izglītības un zinātnes ministrija (IZM).

Lai motivētu izglītojamos sekmīgi mācīties un apmeklēt izglītības iestādi, minimālo vai paaugstināto stipendiju to piešķiršanas periodam nosaka, ņemot vērā izglītojamā mācību rezultātus un paaugstinātās stipendijas pretendentiem – arī aktivitāti izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē.

Savukārt minimālo vai paaugstināto stipendiju nepiešķir, ja neattaisnoto kavējumu vai izglītības iestādes vadītāja izteikto rājienu un brīdinājumu skaits iepriekšējā kalendārajā mēnesī pārsniedz šo noteikumu 37.1 punktā norādīto skaitu.

Minētā norma ļaus izslēgt gadījumu, ka izglītojamais regulāri neapmeklē mācību nodarbības vai pārkāpj iekšējos kārtības noteikumus izglītības iestādē, taču turpina saņemt stipendiju, t. sk. paaugstināto ikmēneša stipendiju.

Piemēram, noteikumu 29.–33. punkts redakcionāli precizēts, paredzot, ka stipendiju piešķiršanas periodā sasniegtie mācību rezultāti ir būtiskākais kritērijs stipendijas apmēra noteikšanai, tādējādi precizēts 30. un 32. punkts. Līdztekus mācību rezultātiem un aktivitātei izglītības iestādes sabiedriskajā dzīvē stipendiju piešķiršanas periodā izglītības iestāde pārskata izglītojamajam piešķirto stipendijas apmēru līdz nākamās ikmēneša stipendijas izmaksas dienai, ja iepriekšējā kalendārajā mēnesī izglītojamais ir neattaisnoti kavējis vai viņam par iekšējās kārtības noteikumu pārkāpumiem izteikts izglītības iestādes vadītāja rakstveida brīdinājums vai rājiens. To paredz noteikumu 37. punkts.

Turpmāk noteikts, ka tādos gadījumos minimālo vai paaugstināto stipendiju nākamajā stipendiju piešķiršanas mēnesī nepiešķir. Kārtība attiecināma gan uz situācijām, kad iepriekš minētie nosacījumi iestājušies stipendiju piešķiršanas periodā, gan uz gadījumiem, kad konkrētie nosacījumi iestājušies iepriekšējā stipendiju piešķiršanas perioda pēdējā mēnesī, akcentē IZM.

Tāpat ar grozījumiem papildināti noteikumu 15.4 punkta kritēriji, atbilstoši kuriem stipendiju piešķir bērniem no daudzbērnu ģimenēm. Noteikumu 15.4 punktā un pielikuma 12.4. punktā iekļauts kritērijs par aizsardzības dienestu un svītrota prasība par izglītības iegūšanu tikai pilna laika klātienē. Proti, papildinātā norma noteic: izglītojamajam no daudzbērnu ģimenes (arī gadījumā, ja attiecīgās ģimenes bērni jau pilngadīgi , bet vismaz trīs no tiem nav vecāki par 24 gadiem un mācās vispārējās vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstskolā vai koledžā, vai 11 mēnešus pilda valsts aizsardzības dienestu).

1 Noteikumu 30., 31., 32., 33., 37., 37.1, 42. un 42.1 punktā minētos nosacījumus stipendijas apmēra noteikšanai, kas stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā, piemēro, sākot ar stipendiju piešķiršanas periodu, – no 2025. gada 1. jūlija līdz 31. decembrim.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI