Ievērojot Moneyval rekomendācijas, Finanšu nozares asociācija strādāja kopā ar valsts pārvaldi nepieciešamo normatīvo aktu grozījumu izstrādē, veica risku novērtējumus, pārskatīja pieļaujamos riskus un ieviesa instrumentus akceptējamo risku adekvātai pārvaldībai. Tādējādi tika nodrošināta gan atbilstība visām 40 FATF tehniskajām rekomendācijām, gan pierādīts reāls un attiecināms progress efektivitātē.
Visa finanšu noziegumu novēršanas sistēma balstās uz risku novērtējumu. Latvijā tiek nodrošināta adekvāta nacionālā riska novērtējuma izstrāde un pastāvīga tā pārskatīšana, ko privātā sektora pārstāvji integrē iekšējās kontroles sistēmās. Pilnveidotas arī banku sistēmas, nodrošinot, ka tās spēj reaģēt uz riskiem un tos atbilstoši pārvaldīt. Var tikai lepoties ar to, ka Latvija nodemonstrēja lielisku publiskā sektora spēju sadarboties ar privāto sektoru un atrast maksimāli efektīvu veidu, kā sasniegt mērķus.
Uzsverams, ka kopš 2018. gada Latvija ieviesusi virkni jaunu risinājumu, kurus starptautiskā sabiedrība skata kā labo piemēru un vēl tikai meklē iespējas to īstenošanai.
Publiskās un privātās partnerības ietvaros ne tikai savlaicīgi identificējam aktuālās tipoloģijas stratēģiskā līmenī, bet arī sadarbojamies operatīvo darbību līmenī, lai liegtu cilvēktirgotājiem, korumpantiem, narkotiku tirgoņiem un citiem noziedzniekiem piekļuvi finanšu resursiem.
Tāpat viena no panākumu atslēgām ir juridiski korekti pamatots, vispārpieejams patieso labuma guvēju reģistrs, kas sniedzis lielas priekšrocības efektīvā pret Krieviju noteikto sankciju piemērošanā un guvis atzinību starptautiskos novērtējumos.
Paveiktā rezultātā no negatīva ziņojuma saņēmēja esam kļuvuši par vienu no viedokļu līderiem, jaunu un efektīvu rīku virzītāju, kas ir spējuši mācīties no savas pieredzes un iedvesmo citas valstis ar jaunu redzējumu jautājumos, kas ir saistīti gan ar publisko un privāto partnerību, gan datu apmaiņu. Par veikto pasākumu pozitīvo efektu jau tagad liecina piesaistīto investīciju apjoma pieaugums un ārvalstu investoru atzinīgais gada vērtējums, saredzot Latviju kā drošāku vidi investīcijām salīdzinājumā ar 2018. gadu.
Vienlaikus Latvijas finanšu sektors “neguļ uz lauriem”, bet turpina strādāt un meklēt efektīvāko veidu, kā panākt, lai naudas atmazgāšanas novēršanas prasības kalpotu visai sabiedrībai, ekonomikas izaugsmei un neradītu klientiem nepamatotus šķēršļus.
Krievijas īstenotais karš Ukrainā, protams, satricināja arī finanšu sektoru, tomēr tas parādīja, ka veiktās reformas, tostarp atteikšanās no nepamatoti intensīvas naudas plūsmas no Krievijas, bija pareizs un ilgtspējīgs lēmums. Iestājoties sankcijām pret Krieviju un Baltkrieviju, bankas varēja ātri reaģēt, veiksmīgāk pieņemt lēmumus un raiti sadarboties ar valsts iestādēm un saviem klientiem. Iepriekš minētais patieso labuma guvēju reģistrs palīdzēja un joprojām palīdz apzināt sankcionētās personas, lai nodrošinātu pret tām vērsto sankciju izpildi un novērstu sankciju apiešanas mēģinājumus.
Tiesa, lai gan ļoti daudz jau ir izdarīts un Latvija ir piemērs citām valstīm, vēl aizvien redzam virkni izaicinājumu. Finanšu sektoram jau ir laba pieredze jautājumos par sankcijām, tomēr, piemēram, preču tirdzniecības un pārrobežu pārvadājumu jomās apjomīgāka pieredze vēl tiek iegūta. Tāpēc ir svarīgi turpināt dialogu un nodrošināt pieejamu informāciju uzņēmējiem, kas var tikt iesaistīti sankciju apiešanā. Ikvienam ir skaidrs, ka nevar apstāties pie sasniegtā. Mēs dzīvojam laikā, kad ir akūti svarīgi no cita skatpunkta paraudzīties uz ESG “S” – sociālajiem, “G” – pārvaldības mērķiem, apzinoties, ka, savlaicīgi nemazinot sociālo nevienlīdzību, neizskaužot korupciju, kleptokrātiju, nemazinot ēnu ekonomiku un nenovēršot negodprātīgu personu vai pat noziedznieku spēju ietekmēt valstī notiekošos procesus, apdraudam ne vien finanšu sistēmu, bet arī katra indivīda un valsts drošību. To nedrīkst aizmirst ne mirkli!
Latvija ir daudz izdarījusi un ir gatava turpināt darbu, bet, ievērojot mūsu ģeogrāfiskās atrašanās vietu, ir svarīgi pastāvīgi apliecināt sev un arī sadarbības partneriem visā pasaulē, kurā pusē esam un par kādām vērtībām iestājamies, lai saglabātu sistēmas ilgtspēju, vispārējo kārtību, mieru un drošību, veidojot investīcijām pievilcīgu vidi ar nevainojamu reputāciju.
Tuvākajos gados Latvijas banku sektors turpinās meklēt efektīvākos veidus, kā nodrošināt iekļaujošus finanšu pakalpojumus godprātīgiem klientiem, neatkarīgi no to risku līmeņa. Tomēr pats galvenais uzdevums Latvijai ilgākā laikposmā būs tieši reputācijas atgūšana un tālāka saglabāšana starptautiskā līmenī. Moneyval novērtējums bija konstruktīvs un loģisks un deva lieliskus instrumentus atbilstošas sistēmas ieviešanai. Tādēļ ir būtiski atgādināt, ko esam paveikuši un ka varam būt labs piemērs.
To darīsim arī 27. aprīlī FNA rīkotajā starptautiskajā finanšu ekspertu konferencē From grey to green: Latvia’s success story.