SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
26. augustā, 2024
Lasīšanai: 23 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Satiksme
4
4

Ja atņemtas traktortehnikas vadīšanas tiesības vai tām piemērots izmantošanas aizliegums. Kā tās atjaunot?

Piemērojot tiesību izmantošanas aizliegumu vai tiesību atņemšanu, tiek liegts izmantot visu transportlīdzekļu, izņemot velosipēda vai elektroskrejriteņa, vadīšanas tiesības (lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, personai ir vajadzīgas velosipēda vadīšanas tiesības).

FOTO: Paula Čurkste, LETA.

Ja transportlīdzekļa vadītājam par pārkāpumiem ceļu satiksmē atņem vai aizliedz izmantot transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, tad šis aizliegums attiecas uz visu transportlīdzekļu, tai skaitā traktortehnikas, vadīšanas tiesībām. LV portāls skaidro, kā pēc soda termiņa beigām atjaunojamas traktortehnikas vadīšanas tiesības.

Transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesību atņemšanu uz normatīvajos aktos noteikto laiku kā transportlīdzekļa vadītāja uzvedības ietekmēšanas līdzekli piemēro, uzliekot sodu par likumos paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem vai atbilstoši Ceļu satiksmes likumā (CSL) noteiktajai pārkāpumu uzskaites punktu sistēmai, kā arī Krimināllikumā (KL) noteiktajos gadījumos.

Vadītājiem ir jāņem vērā: ja tiesības atņemtas vai aizliegts izmantot, tad šis aizliegums attiecas uz visu transportlīdzekļu, izņemot velosipēda vai elektroskrejriteņa, vadīšanas tiesībām (lai pārvietotos ar elektroskrejriteni, personai ir vajadzīgas velosipēda vadīšanas tiesības).

LV portāls atgādina: ja transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas, tad pēc soda termiņa beigām tiesības ir jāiegūst no jauna. Tiesību atjaunošanas kārtība būs atkarīga no tā, vai tiesībām ir piemērots izmantošanas aizliegums pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas dēļ vai arī tās atņemtas uz laiku līdz gadam vai uz gadu un ilgāk.

Tāpat LV portāls vērš uzmanību, ka iestāde, kas

  • reģistrē traktortehniku un tās piekabes,
  • veic traktortehnikas un tās piekabju valsts tehnisko apskati un kontrolē ekspluatācijā esošās traktortehnikas tehnisko stāvokli,
  • veic traktortehnikas vadītāju un instruktoru apmācības procesu,
  • dod atļauju piedalīties ceļu satiksmē,
  • piešķir un anulē traktortehnikas vadīšanas tiesības un izsniedz traktortehnikas vadītāju apliecības, kā arī nodrošina un uztur Traktortehnikas un tās vadītāju valsts informatīvo sistēmu,

ir Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra (VTUA), nevis Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD).

Tas ir tikai mīts, ka, sekmīgi nokārtojot eksāmenus automobiļu vadīšanas tiesību atjaunošanai, automātiski tiek atjaunotas visu transportlīdzekļu (t. sk. traktortehnikas) vadīšanas tiesības.

Vairāk par tēmu LV portālā >>

Traktortehnikas vadītāja apliecību kategorijas

Saskaņā ar CSL 23. panta septīto daļu traktortehnikas vadītāja apliecību kategorijām atbilst šādas traktortehnikas grupas:

  • TR1 – traktori, lauksaimniecības pašgājējmašīnas, komunālās mašīnas, universālās pašgājējmašīnas, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas ar pilnu masu līdz 7500 kilogramiem (TR1 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecību var iegūt no 15 gadiem);
  • TR2 – visi traktori, lauksaimniecības pašgājējmašīnas, komunālās mašīnas, universālās pašgājējmašīnas, buldozeri, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas (TR2 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecību var iegūt no 16 gadiem);
  • TR3 – meža mašīnas, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas (TR3 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecību var iegūt no 16 gadiem);
  • TR4 – ceļu būves mašīnas, buldozeri, ekskavatori, iekrāvēji un speciālās pašgājējmašīnas (TR4 kategorijas traktortehnikas vadītāja apliecību var iegūt no 16 gadiem).

Savukārt atbilstoši jau minētā CSL 23. panta otrās daļas 9. un 10. punktam kopš 2023. gada 6. jūlija:

  • ar B, BE, C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām atļauts vadīt TR1 kategorijas transportlīdzekli;
  • ar C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām atļauts vadīt TR2 kategorijas transportlīdzekli.

Neskatoties uz to, ka jau vairāk nekā gadu personas ar iepriekšminēto mehānisko transportlīdzekļu kategoriju tiesībām drīkst vadīt arī TR1 vai TR1 un TR2 traktortehniku, VTUA ieskatā uzskaitīto kategoriju tiesību īpašnieku prasmes praksē samērā reti atbilst spējām vadīt traktoru, jo dalība ceļu satiksmē ar traktortehniku būtiski atšķiras no dalības ceļu satiksmē ar automašīnām, par ko liecina arī tas, ka pieaug ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīta traktortehnika.

“Ceļu satiksmē joprojām piedalās daudz 30 gadu un vecākas traktortehnikas, kuras vadīšanas prasmēm nav tik izteiktu atšķirību. Vienlaikus traktortehnikas ekspluatācija, jo īpaši ar piekabi vai tās agregātiem, ir krietni sarežģītāka nekā automašīnām. Traktortehnikas parks kļūst arvien jaunāks, bet ekspluatācijas sarežģītība un iespējas arvien vairāk atgādina gaisa kuģi bez spārniem,” situāciju raksturo VTUA un uzsver, ka riski, kas saistīti ar traktortehnikas izmaksām, gabarītiem un svara atšķirībām, nav salīdzināmi ar riskiem, kas attiecināmi uz mehāniskajiem transportlīdzekļiem. Šo risku dēļ ne visi traktortehnikas īpašnieki ir gatavi savu traktortehniku uzticēt noteikto mehānisko transportlīdzekļu kategorijas vadītājiem, kuriem nav atbilstošu zināšanu un prasmju.

Papildus VTUA atgādina, ka ar traktortehnikas vadīšanas tiesībām nav atļauts vadīt nevienas kategorijas automašīnu.

Savukārt traktortehnikas vadītāja apliecību persona var iegūt pēc sekmīgi nokārtota teorētiskā eksāmena par ceļu satiksmes noteikumiem un ceļu satiksmes drošību (CSN eksāmens), teorētiskā eksāmena par traktortehnikas ekspluatācijas drošību (ekspluatācijas eksāmens) un traktortehnikas praktiskās vadīšanas eksāmena (vadīšanas eksāmens).

Persona ir atbrīvota no CSN eksāmenu kārtošanas, ja viņai jau ir traktortehnikas vadīšanas tiesības vai C1 vai C kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības.

Kā atjaunot traktortehnikas vadītāja tiesības, ja tās atņemtas

Kārtība, kādā tiek atjaunota traktortehnikas vadītāja apliecība un tiesības, ir noteikta Ministru kabineta noteikumos Nr. 551 “Traktortehnikas vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas, kā arī traktortehnikas vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 551).

MK noteikumu Nr. 551 48. punktā paredzēts, ka, atjaunojot traktortehnikas vadītāja tiesības pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, persona kārto CSL 29. panta ceturtajā prim viens daļā un piektajā daļā noteiktos eksāmenus šādā kārtībā:

  • nokārto attiecīgajai kategorijai atbilstošos eksāmenus, ja iepriekš iegūtas tiesības vadīt tikai vienas kategorijas traktortehniku;
  • pēc izvēles nokārto tikai vienai no iepriekš iegūtajām kategorijām atbilstošos eksāmenus, ja iepriekš iegūtas tiesības vadīt vairāku kategoriju traktortehniku.

Papildus MK noteikumu Nr. 551 49. punktā noteikts, ka pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas personai ir jāatjauno atņemtās traktortehnikas kategorijas vadītāja tiesības, pirms tā iegūst tiesības vadīt citas kategorijas traktortehniku.

Ja tiesības atņemtas uz laiku līdz gadam

CSL 29. panta ceturtajā prim viens daļā noteikts: ja personai transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas uz laiku līdz gadam, tad persona, lai atjaunotu tiesības, normatīvajos aktos par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu un atjaunošanu noteiktajā kārtībā nokārto teorētisko eksāmenu.

Tas nozīmē: ja personai traktortehnikas vadīšanas tiesības ir atņemtas uz laiku līdz gadam par pārkāpumiem ceļu satiksmē (izņemot pārkāpumus par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē, kā arī gadījumus, ja personai pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros ir noteikts transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums), tad ir jānokārto teorētiskais eksāmens, lai atjaunotu traktortehnikas vadīšanas tiesības.

Saskaņā ar VTUA sniegto informāciju, ja vadīšanas tiesības ir atņemtas līdz gadam, tad personai, lai atgūtu traktortehnikas vadīšanas tiesības, VTUA klientu apkalpošanas vietā ir jānokārto tikai teorētiskais eksāmens. Savukārt, lai atjaunotu mehānisko transportlīdzekļu (automobiļu) vadīšanas tiesības, ir jānokārto teorētiskais eksāmens vienā no CSDD klientu apkalpošanas centriem, kurā to pieņem.

Piemēri:

  • Jānis ir ieguvis B un C, kā arī TR1 un TR2 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. 2024. gada 3. jūnijā viņam tika piemērots administratīvais sods par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu apdzīvotā vietā no 61 km/h līdz 70 km/h ar B kategorijas automobili. Par šo pārkāpumu Jānim piemēroja naudas sodu 1040 eiro apmērā un atņēma transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesības uz 9 mēnešiem saskaņā ar CSL 55. panta 24. daļu. Naudas sodu Jānis samaksāja. Lai Jānis varētu atjaunot B un C kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pēc 2025. gada 3. marta viņam jānokārto tikai B kategorijai atbilstošs teorētiskais eksāmens CSDD. Pēc sekmīgas B un C kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atjaunošanas Jānim ir tiesības vadīt arī TR1 un TR2 traktortehniku. Taču, ja Jānis vēlēsies atjaunot arī TR1 un TR2 traktortehnikas vadītāja apliecību, tad viņam pēc 2025. gada 3. marta jānokārto tikai teorētiskais eksāmens vienai no iepriekš iegūtajām traktortehnikas kategorijām VTUA klientu apkalpošanas vietā.
  • Vilnis ir ieguvis B, TR1 un TR4 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. 2024. gada 15. jūlijā viņam tika piemērots administratīvais sods par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu apdzīvotā vietā no 61 km/h līdz 70 km/h ar B kategorijas automobili. Par šo pārkāpumu Vilnim piemēroja naudas sodu 1250 eiro apmērā un atņēma transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesības uz 11 mēnešiem saskaņā ar CSL 55. panta 24. daļu. Naudas sodu Vilnis samaksāja. Lai Vilnis varētu atjaunot B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pēc 2025. gada 15. jūnija viņam jānokārto B kategorijai atbilstošs teorētiskais eksāmens CSDD. Pēc sekmīgas B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atjaunošanas Vilnim ir tiesības vadīt arī TR1 traktortehniku. Taču, ja Vilnis vēlēsies atjaunot TR1 traktortehnikas vadītāja apliecību, kā arī atjaunot TR4 traktortehnikas vadīšanas tiesības, tad viņam pēc 2025. gada 15. jūnija jānokārto teorētiskais eksāmens vienai no iepriekš iegūtajām traktortehnikas kategorijām VTUA klientu apkalpošanas vietā.

Ja tiesības atņemtas uz gadu vai ilgāk

Atbilstoši CSL 29. panta piektajai daļai, ja personai transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas uz gadu vai ilgāk vai transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu vai citu apreibinošo vielu ietekmē, kā arī ja personai pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros ir noteikts transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, tad personai, lai atjaunotu transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, normatīvajos aktos par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanu un atjaunošanu noteiktajā kārtībā jānokārto gan teorētiskais, gan vadīšanas eksāmens.

Kā skaidro VTUA, ja persona iepriekš bija ieguvusi tikai vienas kategorijas traktortehnikas vadīšanas tiesības, tad viņai VTUA jānokārto attiecīgajai kategorijai atbilstošie eksāmeni, savukārt, ja persona iepriekš bija ieguvusi vairākas traktortehnikas vadīšanas tiesību kategorijas, tad viņai pēc izvēles VTUA jānokārto tikai vienai no iepriekš iegūtajām kategorijām atbilstošie eksāmeni.

Papildus jānorāda: lai atjaunotu tiesības, kas ir atņemtas par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu vai citu apreibinošo vielu ietekmē, personai jāveic arī pirmstermiņa veselības pārbaude

Proti, CSL 30.1 panta piektajā daļā noteikts, ka pirmstermiņa veselības pārbaudi veic transportlīdzekļa vadītājam, kas sodīts par transportlīdzekļa vadīšanu alkoholisko dzērienu reibumā, narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē vai par atteikšanos no pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, kā arī no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes.  

Piemēri:

  • Raimonds ir ieguvis A un B, kā arī TR1 un TR3 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. 2024. gada 3. augustā viņam tika piemērots administratīvais sods par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 70 kilometriem stundā ar A kategorijas transportlīdzekli. Par šo pārkāpumu Raimondam piemēroja naudas sodu 1400 eiro apmērā un atņēma transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesības uz vienu gadu saskaņā ar CSL 55. panta 26.1 daļu. Naudas sodu Raimonds samaksāja. Lai Raimonds varētu atjaunot A un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pēc 2025. gada 3. augusta viņam jānokārto tikai B kategorijai atbilstošs teorētiskais un vadīšanas eksāmens CSDD. Pēc sekmīgas A un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atjaunošanas Raimondam ir tiesības vadīt arī TR1 traktortehniku. Taču, ja Raimonds vēlēsies atjaunot arī TR1 traktortehnikas vadītāja apliecību un TR3 traktortehnikas vadīšanas tiesības, tad viņam pēc 2025. gada 3. augusta jānokārto teorētiskais un vadīšanas eksāmens vienai no iepriekš iegūtajām traktortehnikas kategorijām VTUA klientu apkalpošanas vietā.
  • Oskars ir ieguvis B, TR3 un TR4 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. 2024. gada 18. augustā viņam tika piemērots administratīvais sods par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 70 kilometriem stundā ar B kategorijas automobili. Par šo pārkāpumu Oskaram piemēroja naudas sodu 1400 eiro apmērā un atņēma transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesības uz vienu gadu saskaņā ar CSL 55. panta 26.1 daļu. Naudas sodu Oskars samaksāja. Lai Oskars varētu atjaunot B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pēc 2025. gada 18. augusta viņam jānokārto B kategorijai atbilstošs teorētiskais un vadīšanas eksāmens CSDD. Lai Oskars varētu atjaunot TR3 un TR4 traktortehnikas vadīšanas tiesības, viņam pēc 2025. gada 18. augusta jānokārto arī teorētiskais un vadīšanas eksāmens vienai no iepriekš iegūtajām traktortehnikas kategorijām VTUA klientu apkalpošanas vietā.
  • Artūrs ir ieguvis A, B un C, kā arī TR1, TR2, TR3 un TR4 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. 2022. gada 16. janvārī viņam tika piemērots administratīvais sods par B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā. Pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs bija 1,4 promiles. Par šo pārkāpumu Artūram piemēroja naudas sodu 1400 eiro apmērā un atņēma transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz trim gadiem saskaņā ar CSL 62. panta trešo daļu. Naudas sodu Artūrs samaksāja. Lai Artūrs varētu atjaunot A, B un C kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, pēc 2025. gada 16. janvāra viņam jāveic pirmstermiņa veselības pārbaude un jānokārto tikai B kategorijai atbilstošs teorētiskais un vadīšanas eksāmens CSDD. Pēc sekmīgas A, B un C kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atjaunošanas Artūram ir tiesības vadīt arī TR1 un TR2 traktortehniku. Taču, ja Artūrs vēlēsies atjaunot TR1 un TR2 traktortehnikas vadītāja apliecību un TR3 un TR4 traktortehnikas vadīšanas tiesības, tad viņam pēc 2025. gada 15. jūnija jānokārto arī teorētiskais un vadīšanas eksāmens vienai no iepriekš iegūtajām traktortehnikas kategorijām VTUA klientu apkalpošanas vietā.
  • Kaspars ieguvis A un TR3 kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. 2024. gada 6. augustā Kaspars sakrāja 16 pārkāpumu uzskaites punktus, divu gadu laikā vairākkārt pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus un atļauto braukšanas ātrumu. Saskaņā ar CSL 43.1 panta piektās daļas 6. punktu Kasparam tika piemērots ietekmēšanas līdzeklis – transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums uz vienu gadu –, jo viņš sasniedza maksimālo uzskaites punktu skaitu. Pēc tiesību izmantošanas aizlieguma beigām, 2025. gada 6. augustā, lai atjaunotu A kategorijas vadīšanas tiesības, Kasparam sekmīgi jānokārto A kategorijai atbilstošs teorētiskais un vadīšanas eksāmens CSDD. Savukārt, lai atjaunotu TR3 kategorijas vadīšanas tiesības, viņam pēc 2025. gada 6. augusta jānokārto arī TR3 kategorijai atbilstošs teorētiskais un vadīšanas eksāmens VTUA klientu apkalpošanas vietā.

Ja tiesības zaudē pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros

Atbilstoši CSL 43.1 panta sestajai daļai, ja pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros 10 gadu laikā tiesību izmantošanas aizliegums personai piemērots divas reizes, tad persona zaudē transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesības. Šādā gadījumā atgūt vadīšanas tiesības drīkst ne ātrāk kā pēc pieciem gadiem.

Turklāt, lai tās atgūtu, jāveic visas darbības, kas attiecas uz vadīšanas tiesību pirmreizējo iegūšanu.

Piemēram, lai atgūtu B kategorijas vadīšanas tiesības, jāmācās autoskolā un jāveic veselības pārbaude, kā arī jānokārto eksāmeni CSDD. Savukārt, lai atgūtu, piemēram, TR3 traktortehnikas vadīšanas tiesības, jāapmeklē traktortehnikas vadītāju apmācība izglītības iestādē, kura izsniedz mācību reģistrācijas karti (apliecinājumu), kā arī sekmīgi jānokārto teorētiskie un praktiskās vadīšanas eksāmeni VTUA.

Ja tiesībām piemērots izmantošanas aizliegums

Administratīvās atbildības likuma (AAL) 18. pants paredz, ka tiesību izmantošanas aizliegums ir ierobežojums, kas personai noteiktu laiku neļauj izmantot noteiktas tiesības, ieņemt noteiktus amatus vai veikt noteikta veida darbību. Pēc tiesību izmantošanas aizlieguma termiņa beigām personai tiesības nav jāiegūst no jauna.

Tiesību izmantošanas aizliegumu nosaka uz laiku no viena mēneša līdz diviem gadiem.

Proti, ja personai par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem piemērots transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, tad pēc noteiktā termiņa beigām tiesības nav jāiegūst no jauna un tās var atsākt izmantot bez īpašu formalitāšu kārtošanas.

LV portāls vērš uzmanību, ka minētais attiecas uz tiem gadījumiem, kad transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums piemērots par pārkāpumiem ceļu satiksmē kā administratīvais papildsods (nejaukt ar pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā noteikto transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu).

Vairāk par tēmu LV portālā >>

Piemēri:

  • Aivaram ir B un TR4  kategorijas vadīšanas tiesības. 2024. gada 1. augustā Aivars ar B kategoriju izraisīja ceļu satiksmes negadījumu. Nesagaidot policijas ierašanos, viņš negadījuma vietu pameta. Saskaņā ar CSL 63. panta piekto daļu Aivaram par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību, tika piemērots naudas sods 350 eiro apmērā un tiesību (tostarp traktortehnikas) izmantošanas aizliegums uz sešiem mēnešiem. Naudas sodu Aivars samaksāja. Pēc tiesību izmantošanas aizlieguma termiņa beigām (2025. gada 1. februāra) Aivars var atsākt izmantot gan B, gan TR4  kategorijas vadīšanas tiesības.
  • Ansim ir A, B, TR1, TR2 un TR3 kategorijas vadīšanas tiesības. Ansis 2024. gada 21. augustā pa šoseju, uz kuras atļautais braukšanas ātrums ir 90 km/h, brauca ar motociklu, sasniedzot ātrumu 145 km/h. Viņu apstādināja policija un atbilstoši CSL 55. panta deviņpadsmitajai daļai piemēroja naudas sodu 300 eiro apmērā un tiesību (tostarp traktortehnikas) izmantošanas aizliegumu uz trim mēnešiem. Naudas sodu Ansis samaksāja. Savukārt izmantot savas transportlīdzekļu (tostarp traktortehnikas) vadīšanas tiesības viņš varēs atsākt bez īpašām formalitātēm pēc tiesību izmantošanas aizlieguma termiņa (2024. gada 21. novembra) beigām.

Ja tiesības atņemtas Krimināllikumā noteiktajā kārtībā

CSL 30. panta pirmā daļa paredz, ka aizliegumu izmantot transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nosaka arī transportlīdzekļa vadītājam, kurš alkohola reibumā vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē ir izdarījis noziedzīgu nodarījumu pret ceļu satiksmes drošību, par kuru var saukt pie kriminālatbildības. Šādā gadījumā transportlīdzekļa vadītājam ir aizliegts izmantot transportlīdzekļu, tostarp traktortehnikas, vadīšanas tiesības un viņa transportlīdzekļa vadītāja apliecība aizturama līdz laikam, kad Valsts policijas amatpersona vai procesa virzītājs krimināllietā pieņem attiecīgu lēmumu. 

Savukārt CSL 22. panta pirmajā prim viens daļā paredzēts, ka transportlīdzekļu vadīšanas tiesības un transportlīdzekļa vadītāja apliecību (arī traktortehnikas) līdz sodāmības dzēšanai vai noņemšanai nevar iegūt un atgūt persona, kura sodīta par noziedzīgu nodarījumu pret satiksmes drošību saskaņā ar KL 262. pantu (“Transportlīdzekļa vadīšana alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē”) un 262.1 pantu (“Atteikšanās no alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko un citu apreibinošu vielu ietekmes pārbaudes un ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšana”).

Kā jau iepriekš minēts, kārtību, kādā tiek atjaunotas traktortehnikas apliecības un vadītāja tiesības, nosaka MK noteikumi Nr. 551, kuru 48. un 49. punktā tiek lietoti termini “pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas”.

Tā kā CSL 22. panta pirmā prim viens daļa paredz, ka transportlīdzekļu vadīšanas tiesības un transportlīdzekļu vadītāja apliecību līdz sodāmības dzēšanai vai noņemšanai nevar iegūt un atgūt tikai persona, kura sodīta par noziedzīgu nodarījumu pret satiksmes drošību saskaņā ar Krimināllikuma 262. un 262.1 pantu, kā arī AAL nav noteikts, ka tiesību atņemšanas vai tiesību izmantošanas aizlieguma gadījumā tās var atjaunot tikai pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas, jāsecina, ka arī MK noteikumos Nr. 511 lietotie termini “pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas” attiecināmi tikai uz tiem gadījumiem, kad tiesības atņemtas KL noteiktajā kārtībā.

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma (OPTIL) 9. panta pirmo daļu, piemērojot normatīvos aktus, jāievēro šāda ārējo normatīvo aktu juridiskā spēka hierarhija:

  • Satversme;
  • likumi;
  • MK noteikumi;
  • pašvaldību saistošie noteikumi.

Atbilstoši OPTIL 9. panta sestajai daļai, ja tiek konstatēta pretruna starp dažāda juridiska spēka tiesību normām, tad jāpiemēro tā tiesību normu, kurai ir augstāks juridiskais spēks.

Sīkāku informāciju par administratīvās sodāmības dzēšanu vai noņemšanu var atrast AAL 24. pantā, savukārt par kriminālsodāmības dzēšanu vai noņemšanu – KL 63. pantā.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI