SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
Šodien
Lasīšanai: 8 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Ceļu satiksme
2
2

Kas ir sedlu sēžas un blakussēžas lauksaimniecības un mežsaimniecības visurgājēji – kvadricikli vai traktortehnika

Kopš 2017. gada Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras informatīvajā sistēmā reģistrēti vairāk nekā 1400 visurgājēju. Šo transportlīdzekļu vadīšanai ir nepieciešamas TR1 vai TR2 kategorijas traktortehnikas vadīšanas tiesības.

FOTO: Freepik.

Turpinot tēmu par kvadriciklu izmantošanas noteikumiem ceļu satiksmē, šajā publikācijā aplūkosim nosacījumus, kādi jāņem vērā sedlu sēžas un blakussēžas lauksaimniecības un mežsaimniecības visurgājēju vadītājiem. Arī minētos braucamrīkus sabiedrībā mēdz saukt par kvadricikliem, jo vizuāli tie īpaši neatšķiras no tiem kvadricikliem, kurus reģistrē Ceļu satiksmes drošības direkcijā. Vienlaikus attiecīgie visurgājēji neietilpst Ceļu satiksmes likumā ietvertajā kvadriciklu definīcijā. LV portāls skaidro, kas ir sedlu un blakussēžas lauksaimniecības un mežsaimniecības visurgājēji, kas ir Eiropas Savienības tipa apstiprinājuma sertifikāts, vai minētie transportlīdzekļi ir paredzēti izmantošanai ceļu satiksmē, no kāda vecuma tos atļauts vadīt un kādas kategorijas apliecība nepieciešama.

Sedlu sēžas un blakussēžas lauksaimniecības un mežsaimniecības visurgājējiem (turpmāk – visurgājēji), kas reģistrējami Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā (VTUA), un kvadricikliem, kuri reģistrējami Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), atšķiras tehnikas pielietojuma mērķis, skaidro VTUA.

VTUA var reģistrēt tādus visurgājējus, kam ir Eiropas Savienības (ES) tipa apstiprinājuma sertifikāts un kas attiecīgi marķēti ar tipa apstiprinājuma numuru atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 167/2013 par lauksaimniecības un mežsaimniecības transportlīdzekļu apstiprināšanu un tirgus uzraudzību (turpmāk – Regula Nr. 167/2013) noteiktajam.

Visurgājējus ar atbilstošiem sertifikātiem un tipa numuriem VTUA uzsāka reģistrēt 2017. gadā. Savukārt no 2025. gada 1. jūlija visurgājējus, kam ir tipa apstiprinājuma numurs, bet kuri kādu iemeslu dēļ tika reģistrēti CSDD Transportlīdzekļu reģistrā kā bezceļu transportlīdzekļi, var pārreģistrēt VTUA.


Plašāk par tēmu LV portālā >>

Saskaņā ar VTUA sniegto informāciju no 1. jūlija vēl neviens visurgājējs no CSDD uz VTUA nav pārreģistrēts, tomēr kopš 2017. gada VTUA informatīvajā sistēmā reģistrēti vairāk nekā 1400 visurgājēju. Kā uzsver VTUA, visurgājēju reģistrācijas vienību skaitam ir tendence pieaugt:

“Arvien biežāk saņemam arī iedzīvotāju jautājumus par to, kā un kādus visurgājējus reģistrē VTUA.”

Kas ir ES tipa apstiprinājuma sertifikāts un tipa apstiprinājuma numurs

Kā jau iepriekš minēts, lai VTUA varētu reģistrēt visurgājēju, tam jābūt ES tipa apstiprinājuma sertifikātam un attiecīgi marķētam ar tipa apstiprinājuma numuru.

Atbilstoši Regulā Nr. 167/2013 sniegtajai definīcijai ES tipa apstiprinājuma sertifikāts ir tāds sertifikāts, kura pamatā ir saskaņā ar Regulu Nr. 167/2013 pieņemtajā īstenošanas aktā iekļautais paraugs vai paziņojuma veidlapa, kas noteikta attiecīgajos ANO EEK noteikumos, kuri minēti šajā regulā vai deleģētajos aktos, kas pieņemti saskaņā ar konkrēto regulu.

“Šādu dokumentu ražotājs izsniedz, kad apstiprinātājiestāde ir veikusi transportlīdzekļa apstiprināšanu un tam piešķirts tipa apstiprinājuma numurs, ka tas atbilst noteiktam tipam,” paskaidro VTUA.

Ar plašāku informāciju par ES tipa apstiprināšanas procedūrām un to norisi var iepazīties Regulas Nr. 167/2013 IV un V nodaļā.

Visurgājēji ietilpst traktortehnikas grupā

Visurgājējus tautā sauc par kvadricikliem, taču tie neietilpst Ceļu satiksmes likumā (CSL) norādītajā kvadriciklu definīcijā, stāsta VTUA.


Plašāk par tēmu LV portālā >>

Saskaņā ar VTUA sniegto informāciju visurgājēji ietilpst CSL ietvertajā traktortehnikas jēdzienā:

Traktortehnika – pašgājējs transportlīdzeklis uz riteņiem vai kāpurķēdēm, kurš pārvietojas ar savu enerģiju, kuram ir vismaz divas asis, kura galvenā funkcija ir vilce, kurš ir īpaši izstrādāts, lai vilktu, stumtu, pārvietotu vai darbinātu konkrētas ierīces, mašīnas vai piekabes, un kura izmantošana cilvēku vai kravu pārvadāšanai pa ceļiem vai cilvēku vai kravu pārvadāšanai izmantojamu transportlīdzekļu vilkšanai pa ceļiem ir tikai sekundāra funkcija.”

“Arī atbilstoši Regulā Nr. 167/2013 minētajai definīcijai visurgājēji ietilpst traktoru grupā,” piebilst VTUA.

Regulā Nr. 167/2013 noteikts, ka “traktors” ir jebkurš mehānisks, riteņu vai kāpurķēžu lauksaimniecības vai mežsaimniecības transportlīdzeklis, kuram ir vismaz divas asis un kura maksimālais projektētais ātrums nav mazāks par 6 km/h, kura galvenā funkcija ir tā vilcējspēks un kurš ir īpaši konstruēts, lai vilktu, stumtu, vestu un darbinātu attiecīgas maināmas iekārtas, kas konstruētas lauksaimniecības vai mežsaimniecības darbu veikšanai, vai lai vilktu lauksaimniecības vai mežsaimniecības piekabes vai iekārtas; to drīkst pielāgot kravu vešanai, veicot lauksaimniecības vai mežsaimniecības darbus, un/vai aprīkot ar vienu vai vairākām pasažieru sēdvietām.

Visurgājēji ir paredzēti izmantošanai ceļu satiksmē

VTUA norāda, ka visbiežāk visurgājēji ir T3b kategorijas transportlīdzekļi. Ar transportlīdzekļu ES tipa apstiprinājuma prasību sarakstu T3b kategorijas transportlīdzekļiem, kā arī prasībām citiem attiecīgās kategorijas transportlīdzekļiem detalizēti var iepazīties Regulas Nr. 167/2013 I pielikumā.

Papildus VTUA vērš uzmanību, ka visurgājēji, kas saņēmuši tipa apstiprinājuma numuru saskaņā ar Regulu Nr. 167/2013, nav uzskatāmi par speciālo traktortehniku CSL izpratnē.


Speciālā traktortehnika
– traktortehnika, kuru ražotājs nav paredzējis izmantošanai ceļu satiksmē.

Proti, ražotāji visurgājējus aprīko dalībai ceļu satiksmē, teic VTUA.

Atļauts piedalīties ceļu satiksmē no 15 gadu vecuma un ar atbilstošas kategorijas vadītāja apliecību

Piedalīties ceļu satiksmē ar visurgājējiem ir atļauts personām no 15 gadu vecuma, iegūstot traktortehnikas vadītāja TR1 kategorijas vadītāja apliecību.

Tātad, lai vadītu konkrētos transportlīdzekļus, personai nepieciešamas TR1 vai TR2 kategorijas traktortehnikas vadīšanas tiesības.

Atgādinām, ka atbilstoši CSL 23. pantam arī ar B, BE, C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām transportlīdzekļa vadītājs drīkst vadīt TR1 kategorijas transportlīdzekli, savukārt ar C1, C1E, D1, D1E, C, CE, D un DE mehāniskā transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām – TR2 kategorijas transportlīdzekli.

Ja persona nav ieguvusi nevienu no minētajām kategorijām, visurgājēju aizliegts vadīt.

Visurgājēji ir ne tikai jāreģistrē, bet tiem arī jāveic OCTA un tehniskā apskate

Saskaņā ar CSL mehāniskais transportlīdzeklis ir pašgājējs transportlīdzeklis, kas pārvietojas pa ceļu ar savu enerģiju (tai skaitā traktortehnika un trolejbuss), izņemot sliežu transportlīdzekļus un elektroskrejriteņus.

Turpretī CSL 9. panta pirmajā daļā noteikts, ka Latvijas teritorijā ceļu satiksmē atļauts izmantot tikai reģistrētus transportlīdzekļus, kuru konstrukcija un tehniskais stāvoklis atbilst Latvijā obligāti piemērojamo standartu un normatīvu prasībām, attiecībā uz kuriem ir veikta sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) un kam ir dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē.

Tādējādi minētā tiesību norma attiecas arī uz traktortehniku.

Atšķirībā no kvadricikliem, kurus reģistrē CSDD un kuriem tehniskā apskate jāveic laika periodā no 1. marta līdz 30. novembrim piemērotos laikapstākļos, visurgājējiem, ko reģistrē VTUA, tehnisko apskati var veikt visu gadu, jo tie pieder traktoru grupai.

Papildu informācija pieejama VTUA tīmekļvietnē.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI