Kvadriciklu izmantošana gan izklaidei, gan praktiskām vajadzībām kļūst arvien populārāka. Diemžēl Valsts policija ir novērojusi, ka pieaug arī ceļu satiksmes negadījumu skaits, kuros iesaistīti minētie transportlīdzekļi. LV portāls skaidro, kādi ir kvadriciklu izmantošanas noteikumi ceļu satiksmē.
Kvadricikla vadītājs vai pasažieris, tāpat kā gājējs, elektroskrejriteņa vadītājs vai velosipēda, mopēda, motocikla un tricikla vadītājs vai pasažieris, Ceļu satiksmes likuma (CSL) izpratnē ir mazaizsargātais ceļu satiksmes dalībnieks.
“Braukšana ar kvadriciklu var būt bīstama, ja to vada nepieredzējis, neuzmanīgs vai pārgalvīgs vadītājs.
Lai gan kvadricikliem ir četri riteņi, tie ir salīdzinoši nestabili, it īpaši uz nelīdzena vai slīpa reljefa.
Nepareiza svara sadale, strauji manevri vai lieli ātrumi var izraisīt kvadricikla apgāšanos. Kvadricikla vadītājs un pasažieris ir mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki, jo atšķirībā no automašīnām kvadricikliem nav aizsargājošas kabīnes vai drošības jostu, tādēļ avārijas gadījumā vadītājs un pasažieris var tikt nopietni ievainoti vai izmesti no transportlīdzekļa.
Kvadricikla vadīšanai nepieciešama īpaša uzmanība, un minētā transportlīdzekļa vadītājiem jāievēro visi Ceļu satiksmes noteikumi (CSN), tostarp ātruma ierobežojumi un prasība, ka braukšanas laikā galvā jābūt aizsprādzētai aizsargķiverei,” atgādina Valsts policija (VP).
Atbilstoši CSL 1. panta 301 punktam kvadricikls ir četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar simetriski izvietotiem riteņiem, kas nav klasificējams kā mopēds. Kvadricikla pašmasa bez vadītāja nepārsniedz 450 kilogramus (600 kilogramus, ja tas paredzēts kravu pārvadāšanai).
Atsevišķs termins “kvadricikls” CSL tika noteikts ar Grozījumiem Ceļu satiksmes likumā (turpmāk – Grozījumi CSL), kas stājās spēkā 2021. gada 20. aprīlī.
Grozījumi CSL attiecīgo tiesību aktu ne tikai papildināja ar elektroskrejriteņa definīciju, bet arī precizēja mopēda, motocikla, tricikla un kvadricikla terminu.
Vēsturiskā CSL redakcija līdz 19.04.2021. |
Spēkā esošā CSL redakcija |
Mopēds – divriteņu vai trīsriteņu mehāniskais transportlīdzeklis, kura motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus (dzirksteļaizdedzes tipa motoriem) vai kura maksimālā jauda nepārsniedz 4 kW (elektromotoriem vai cita veida iekšdedzes tipa motoriem) un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 25 km/h, bet nepārsniedz 45 km/h, kā arī četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis, kura pašmasa nepārsniedz 350 kg (neskaitot akumulatoru masu elektrotransportlīdzekļiem), motora darba tilpums nepārsniedz 50 kubikcentimetrus (dzirksteļaizdedzes tipa motoriem) vai kura maksimālā jauda nepārsniedz 4 kW (elektromotoriem vai cita veida iekšdedzes tipa motoriem) un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 45 km/h. |
Mopēds – CSL 1. panta 12.1, 12.2 vai 12.3 punktā minētais mehāniskais transportlīdzeklis;
|
Motocikls – divriteņu mehāniskais transportlīdzeklis (ar blakusvāģi vai bez tā), kura motora darba tilpums pārsniedz 50 kubikcentimetrus un konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 km/h. Šis termins attiecas arī uz sniega motocikliem. |
Motocikls – divriteņu mehāniskais transportlīdzeklis (ar blakusvāģi vai bez tā), kas nav klasificējams kā mopēds. Šis termins attiecas arī uz sniega motocikliem. |
Tricikls un kvadricikls – attiecīgi trīsriteņu vai četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar simetriski izvietotiem riteņiem, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums pārsniedz 45 km/h vai kuram ir iekšdedzes motors ar 50 kubikcentimetru vai lielāku darba tilpumu (kvadricikla pašmasa nepārsniedz 400 kg (550 kg, ja tas paredzēts kravu pārvadāšanai) un jauda – 15 kW). |
Tricikls – trīsriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar simetriski izvietotiem riteņiem, kas nav klasificējams kā mopēds. Tricikla pašmasa bez vadītāja nepārsniedz 1000 kg. |
Kvadricikls – četrriteņu mehāniskais transportlīdzeklis ar simetriski izvietotiem riteņiem, kas nav klasificējams kā mopēds. Kvadricikla pašmasa bez vadītāja nepārsniedz 450 kg (600 kg, ja tas paredzēts kravu pārvadāšanai). |
Atbilstoši VP sniegtajai informācijai neatkarīgi no tā, vai kvadricikls tiek izmantots uz ceļiem vai ārpus tiem, lai to vadītu, nepieciešama:
vai
Ar B kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesībām atļauts vadīt B1 kategorijas transportlīdzekli.
Kā norādīts Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tīmekļvietnē, B1 kategorijas vadītāja apliecību iespējams saņemt pēc teorētiskā un vadīšanas eksāmena nokārtošanas CSDD.
B1 kategorijas vadītāja apliecības iegūšanai apmācība autoskolā nav obligāta (proti, apgūt vajadzīgās zināšanas, lai kārtotu eksāmenu CSDD B1 kategorijas iegūšanai, var pašmācības ceļā, izmantojot CSN un Ceļu satiksmes noteikumu testu).
Savukārt, lai iegūtu B kategorijas vadītāja apliecību, nepieciešams pabeigt apmācību autoskolā, kā arī sekmīgi nokārtot teorijas un vadīšanas eksāmenu CSDD.
Saskaņā ar CSL 24. pantu iegūt:
Lai ceļu satiksmē varētu izmantot kvadriciklu, tam obligāti jābūt reģistrētam – ar nereģistrētu kvadriciklu ceļu satiksmē piedalīties ir aizliegts.
Reģistrējot kvadriciklu CSDD, tam tiek piešķirts valsts reģistrācijas numurs, tiek izsniegtas piešķirtajam numuram atbilstošas numura zīmes (viena numura zīme, ja kvadricikla izgatavotājs paredzējis uzstādīt tikai vienu numura zīmi), kā arī transportlīdzekļa reģistrācijas apliecība.
Atbilstoši CSL ceļu satiksme ir attiecības, kas rodas, pārvietojoties pa ceļiem ar transportlīdzekļiem vai bez tiem, turpretī ceļu satiksmes dalībnieks ir jebkura persona, kas atrodas uz ceļa vai tieši piedalās ceļu satiksmē. Kā jau iepriekš tika minēts, kvadriciklu vadītāji un pasažieri ir mazaizsargātie ceļu satiksmes dalībnieki.
Savukārt ceļš ir jebkura satiksmei izbūvēta teritorija (autoceļš, iela, prospekts, šķērsiela un tamlīdzīgas teritorijas visā platumā, ieskaitot brauktuvi, ietves, nomales, sadalošās joslas un saliņas). Ceļa kompleksā ietilpst ceļš, mākslīgās būves (tilti, satiksmes pārvadi, tuneļi, caurtekas, ūdens novadīšanas ietaises, atbalsta sienas un citas būves), ceļu inženierbūves (pasažieru sabiedrisko transportlīdzekļu pieturvietas un paviljoni, bremzēšanas un paātrinājuma joslas, transportlīdzekļu stāvvietas, atpūtas laukumi, velosipēdu ceļi un ietves, ceļu sakaru un apgaismojuma līnijas, elektrotransporta kontakttīkli un citas inženierbūves), satiksmes organizācijas tehniskie līdzekļi (ceļa zīmes, luksofori, signālstabiņi, aizsargbarjeras, gājēju barjeras, vertikālie un horizontālie ceļa apzīmējumi un citi tehniskie līdzekļi).
Kā skaidro VP, “pārvietojoties pa ceļiem Latvijas teritorijā, ceļu satiksmē atļauts izmantot reģistrētus transportlīdzekļus, kuru konstrukcija un tehniskais stāvoklis atbilst Latvijā obligāti piemērojamo standartu un normatīvu prasībām, attiecībā uz kuriem ir veikta sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA) un kuriem ir dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē”.
CSN 4. punkts noteic, ka ar kvadricikliem, kuru izmantošanu ceļu satiksmē izgatavotājs nav paredzējis, atļauts īslaicīgi braukt pa ceļu ārpus apdzīvotām vietām, ja tas nepieciešams ceļa vai tilta šķērsošanai. “Braucot pa ceļu, kā arī ārpus tā, transportlīdzekļa vadītājam jādara viss iespējamais, lai tiktu nodrošināta ceļu satiksmes drošība,” uzsver VP.
Tāpat VP vērš uzmanību, ka arī gadījumos, ja ražotājs ir paredzējis kvadriciklu izmantot tikai uz bezceļu seguma (piemēram, mežos, laukos) un ar to nav paredzēts piedalīties ceļu satiksmē vai kvadricikls tiek izmantots tikai slēgtā trasē ārpus ceļu satiksmes, tas jāreģistrē CSDD kā bezceļu transportlīdzeklis (parasti tie ir sērijveidā izgatavotie mopēdi, motocikli, tricikli un kvadricikli).
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” arī bezceļu transportlīdzekļu reģistrācija ir obligāta, tai skaitā tiem piešķir numura zīmi un izsniedz bezceļu transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību.
VP papildus informē: kārtību, ar kādiem transportlīdzekļiem drīkst iebraukt pludmalēs un peldvietās, nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos.
Kvadricikliem tehniskā apskate jāveic laika periodā no 1. marta līdz 30. novembrim piemērotos laikapstākļos. Atbilstoši CSDD minētajai informācijai nepiemēroti laikapstākļi (piemēram, apledojis ceļš, stiprs lietus vai sniegs) var radīt apdraudējumu kvadricikla vadītājam vai citiem ceļu satiksmes dalībniekiem.
Saskaņā ar CSL 16. panta 5.1 daļu Latvijā un ārvalstīs iepriekš nereģistrētam kvadriciklam pirmreizējo valsts tehnisko apskati veic ne vēlāk kā 24 mēnešus pēc tam, kad attiecīgais transportlīdzeklis pirmoreiz reģistrēts Latvijā, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē. Turpmākās valsts tehniskās apskates kvadriciklam veic katru otro gadu, ievērojot termiņu, kāds norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē.
Kvadriciklu vadītājiem jāievēro visi ceļu satiksmes noteikumi, tostarp ātruma ierobežojumi, apstāšanās un stāvēšanas nosacījumi, kā arī aizliegums vadīt transportlīdzekli alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē, tādēļ norādām tās tiesību normas, kurās kvadriciklu izmantošanas noteikumi ceļu satiksmē tiek izdalīti atsevišķi:
VP īpaši akcentē, ka aizsargķivere būtiski samazina smagu galvas traumu risku nelaimes gadījumos, kas diemžēl var notikt pat ar pieredzējušākajiem vadītājiem:
“Aicinām vadītājus atbildīgi piedalīties satiksmē ar kvadriciklu, rūpējoties par savu, pasažieru un citu ceļu satiksmes dalībnieku drošību. Lūgums pieaugušajiem būt atbildīgiem par savām atvasēm un nepieļaut nepilngadīgu personu braukšanu ar kvadricikliem pirms atbilstoša vecuma sasniegšanas un vadīšanas tiesību iegūšanas, kā arī, pārvadājot bērnu kā kvadricikla pasažieri, ievērot nepieciešamās prasības attiecībā uz bērna augumu, aizsargķiveres, sēdeklīša un kāju atbalstu izmantošanu.”