Līdzšinējie sodi lielu daļu autovadītāju neatturēja no regulāras un rupjas atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanas, kas bieži mēdza rezultēties arī ceļu satiksmes negadījumos.
FOTO: Edijs Pālens, LETA.
28. maijā stājas spēkā Ceļu satiksmes likuma grozījumi, ar kuriem tiek palielināti sodi par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem. Vienlaikus precizēts sodu apmērs arī par citiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem, tostarp ilgstošu pārkāpumu, piemēram, braukšanu bez OCTA, kas vairākkārt fiksēta ar tehniskajiem līdzekļiem (piemēram, fotoradariem). Jaunā redakcijā izteikta elektroskrejriteņa definīcija.
Ceļu satiksmes likumā (CSL) noteikti lielāki sodi par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h un atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu virs 70 km/h.
Kā norādīts Ceļu satiksmes likuma grozījumu (turpmāk – grozījumi) anotācijā, izmaiņu mērķis ir palielināt sodus par rupjiem atļautā braukšanas ātruma pārkāpumiem, jo pašreizējie sodi ievērojamu autovadītāju daļu neattur no šādu pārkāpumu izdarīšanas.
Ceļu satiksmes drošības rādītāji (KPI) – tostarp atļautā ātruma pārsniegšana, mobilo ierīču lietošana braukšanas laikā, kā arī bojāgājušo un smagi ievainoto skaits – Latvijā ir ievērojami augstāks nekā citās Eiropas Savienības valstīs.
Eiropas valstu vidū Latvija ar minētajiem rādītājiem izceļas kā īpaši nedroša vieta satiksmes dalībniekiem.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Statistikas datu apstrādes vadītājs Juris Kreicbergs jau iepriekš ir vērsis uzmanību uz to, ka Eiropas KPI pētījumā Latvija vairākās jomās uzrāda sliktākos rezultātus. Piemēram, salīdzinājumā ar citām pētījumā iesaistītajām valstīm Latvijā ir visvairāk autovadītāju, kuri pie stūres lieto mobilās ierīces (9,5%).
71% autovadītāju satiksmes plūsmā pārsniedz atļauto braukšanas ātrumu ārpus apdzīvotām vietām – arī šis rādītājs Latviju ierindo pēdējā vietā starp pētījumā aplūkotajām valstīm.
Palielinoties vidējam braukšanas ātrumam, pieaug ceļu satiksmes negadījumu risks ar cietušajiem un bojāgājušajiem. “Pat šķietami neliels ātruma palielinājums, piemēram, par 5 km/h, var ievērojami pasliktināt sekas ceļu satiksmes negadījumā,” atgādina J. Kreicbergs.
Valsts policijas (VP) publiskotā informācija liecina, ka līdzšinējais sodu apmērs lielu daļu autovadītāju neatturēja no regulāras un rupjas atļautā braukšanas ātruma ierobežojumu pārkāpšanas, kas bieži mēdza rezultēties arī ceļu satiksmes negadījumos.
2020.–2021. gadā VP veica pētījumu par atkārtotiem ātruma pārkāpumiem ceļu satiksmē. Pētījumā tika iegūti dati par 592 personām, kuras laika periodā no 2019. gada 1. jūnija līdz 2020. gada 31. maijam vismaz divas reizes bija pārkāpušas atļauto braukšanas ātrumu par vairāk nekā 31 km/h.
No 2020. gada 1. jūnija līdz 2021. gada 31. maijam VP turpināja pētīt iepriekš atlasītās 592 personas, lai iegūtu datus par to, vai gada laikā pārkāpēju uzvedība uz ceļa ir mainījusies, vai viņi turpina rupji pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu un vai pārkāpj arī citus ceļu satiksmes noteikumus.
VP pētījumā noskaidroja, ka 56% vadītāju (330 personas no 592) gada laikā turpināja pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus. 11% jeb 64 personām no visas izlases tika piemērots liegums vadīt transportlīdzekli, no kurām 14% jeb 9 personām liegums iestājās atļautā braukšanas ātruma pārkāpumu dēļ.
Kā norāda VP, no pētījumā aplūkotajām 330 personām, kuras turpināja pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus, atļauto braukšanas ātrumu gada laikā pārkāpa 77% jeb 254 autovadītāju, pārsniedzot atļauto braukšanas ātrumu 404 reizes. Savukārt atļauto braukšanas ātrumu virs 31 km/h pārkāpa 46% jeb 116 personas 136 reizes.
VP secināja, ka piektā daļa jeb 20% no pētījumā aplūkotajām 592 personām savus ieradumus nemainīja un turpināja rupji pārkāpt atļauto braukšanas ātrumu. Turklāt minētajā laika periodā šie transportlīdzekļu vadītāji iekļuva 67 ceļu satiksmes negadījumos.
Sodi par noteiktā braukšanas ātruma neievērošanu ir noteikti CSL 55. pantā.
CSL VĒSTURISKĀ REDAKCIJA (līdz 27.05.2024.) |
CSL AKTUĀLĀ REDAKCIJA (no 28.05.2024.) |
||
CSL 55. panta 23. daļa
Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 60 km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 360 līdz 480 EUR un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz sešiem mēnešiem. |
Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 720 līdz 960 EUR un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz deviņiem mēnešiem. |
CSL 55. panta 24. daļa
Par šā panta 23. daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 540 līdz 680 EUR un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz 12 mēnešiem. |
Par šā panta 23. daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 1040 līdz 1400 EUR un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no deviņiem līdz 12 mēnešiem. |
CSL 55. panta 25. daļa
Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 60 km/h ar automobiļiem, kas velk piekabi, kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas, autobusiem un traktoriem, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 720 līdz 960 EUR un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz 12 mēnešiem. |
Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h ar automobiļiem, kas velk piekabi, kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas, autobusiem un traktoriem, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 720 līdz 960 EUR un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no 12 līdz 18 mēnešiem.
|
CSL 55. panta 26. daļa
Par šā panta 25. daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 1040 līdz 1400 EUR un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz 24 mēnešiem. |
Par šā panta 25. daļā paredzēto pārkāpumu, ja tas izdarīts apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 1040 līdz 1400 EUR un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz tiesības uz laiku no 12 līdz 24 mēnešiem. |
Nav. |
Nav. |
CSL 55. panta 26.1 daļa
Par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 70 km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem, ar automobiļiem, kas velk piekabi, kravas automobiļiem, autobusiem un traktoriem >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 1400 līdz 2000 EUR un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz laiku no 12 līdz 36 mēnešiem. |
Līdz ar grozījumiem CSL izmaiņas skar sodus arī par citiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem.
CSL VĒSTURISKĀ REDAKCIJA (līdz 27.05.2024.) |
CSL AKTUĀLĀ REDAKCIJA (no 28.05.2024.) |
||
CSL 56. panta sestā daļa
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja: 1) nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nav noteiktā kārtībā iegūtas vai ir atņemtas); 2) ir spēkā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, kas piemērots saskaņā ar AAL 18. pantu, pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros vai par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu ārvalstīs >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 280 līdz 570 EUR.
|
Par transportlīdzekļa vadīšanu, ja: 1) nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nav noteiktā kārtībā iegūtas vai ir atņemtas); 2) ir spēkā transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegums, kas piemērots saskaņā ar AAL 18. pantu, pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas ietvaros vai par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu ārvalstīs; 3) saskaņā ar AAL 73. pantu piemērots procesuālais piespiedu līdzeklis –transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas apturēšana –, >>
|
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 280 līdz 570 EUR.
|
CSL 56. panta trešā daļa
Par traucējumu radīšanu apdzenošā transportlīdzekļa vadītājam, palielinot braukšanas ātrumu vai mainot braukšanas trajektoriju, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 40 EUR apmērā. |
Par traucējumu radīšanu apdzenošā transportlīdzekļa vadītājam, palielinot braukšanas ātrumu vai mainot braukšanas trajektoriju, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 55 EUR apmērā. |
CSL 56. panta ceturtā daļa
Par apdzīšanu regulējamos krustojumos vai par apdzīšanu neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 40 EUR apmērā. |
Par apdzīšanu regulējamos krustojumos vai par apdzīšanu neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 55 EUR apmērā. |
Nav. |
Nav. |
57. panta ceturtās daļas 8. punkts
Par stāvēšanu vietās, kur nav iespējams piebraukt, nepārkāpjot ceļu satiksmes noteikumu prasības, >> |
piemēro naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam 30 EUR apmērā. |
71. panta otrā daļa
Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, >> |
piemēro naudas sodu mopēda vadītājam no 30 līdz 55 EUR, cita transportlīdzekļa vadītājam – no 85 līdz 120 EUR, kravas automobiļa, kura pilna masa pārsniedz 12 t, un autobusa, kura pilna masa pārsniedz 12 t, īpašniekam (valdītājam, turētājam) – fiziskajai vai juridiskajai personai no 400 līdz 700 EUR, bet cita transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam) un tirdzniecības uzņēmumam (komersantam), ja transportlīdzeklis nodots tirdzniecībā, – fiziskajai vai juridiskajai personai – no 350 līdz 650 EUR. |
Par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana, >> |
piemēro naudas sodu mopēda vadītājam (kurš nav transportlīdzekļa īpašnieks (valdītājs, turētājs)) no 30 līdz 55 EUR, bet cita transportlīdzekļa vadītājam (kurš nav transportlīdzekļa īpašnieks (valdītājs, turētājs)) – no 85 līdz 120 EUR. |
Nav. |
Nav. |
71. panta 2.1 daļa
Par transportlīdzekļa īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas neveikšanu, ja tas tiek izmantots ceļu satiksmē, >> |
piemēro naudas sodu kravas automobiļa vai autobusa, kura pilna masa pārsniedz 12 t, īpašniekam (valdītājam, turētājam) no 400 līdz 700 EUR, mopēda īpašniekam (valdītājam, turētājam) – no 125 līdz 200 EUR, bet cita veida transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam) vai tādam tirdzniecības uzņēmumam (komersantam), kuram transportlīdzeklis nodots tirdzniecībā, – no 350 līdz 650 EUR. |
LV portāls publikācijā “Kam un cik reizes pienāktos sods par braukšanu bez OCTA” jau rakstīja, ka līdz šim ir bijuši gadījumi, kad auto īpašnieks dažu stundu laikā varēja saņemt vairākus sodus par vienu un to pašu pārkāpumu – OCTA neesamību, kas tikusi atkārtoti fiksēta ar fotoradaru.
Stājoties spēkā grozījumiem, CSL 43.7 pants ir papildināts ar sesto daļu, kurā paredzēts, ka par ilgstošu pārkāpumu, kas vairākkārt fiksēts ar tehniskiem līdzekļiem (tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana – OCTA), sodu var piemērot vienu reizi 24 stundu laikā.
Grozījumi arī paredz, ka no 2025. gada 1. janvāra šādos gadījumos, ja iepriekšminētais pārkāpums fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli, tā īpašniekam (Administratīvās atbildības likuma (AAL) 162. panta pirmajā daļā minētajai personai) nekavējoties elektroniski nosūtāma informācija (ja adresāta dati elektroniskai saziņai ir zināmi) par fiksēto pārkāpumu.
Kārtību, kādā informācija paziņojama transportlīdzekļa īpašniekam, noteiks Ministru kabinets.1
Administratīvās atbildības likums
162. pants. Soda piemērošana transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam, valdītājam) (1) Ja pārkāpti apstāšanās vai stāvēšanas noteikumi, bet transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas vietā, vai ja pārkāpums fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, sodu par pārkāpumu piemēro transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā norādītajam turētājam vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, – transportlīdzekļa īpašniekam vai valdītājam, bet, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā), – komersantam, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību (turpmāk šajā nodaļā – transportlīdzekļa īpašnieks). |
Līdz šim CSL noteica, ka elektroskrejritenis ir ar elektromotoru aprīkots transportlīdzeklis, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 25 km/h, kuram nav pedāļu un kurš paredzēts vienam cilvēkam un aprīkots ar stūri vai roku atbalstu, kas ir mehāniski savienots ar kāju atbalsta virsmu.
Stājoties spēkā grozījumiem, turpmāk noteikts, ka elektroskrejritenis ir ar elektromotoru vai elektromotoriem, kuru kopējā maksimālā jauda nepārsniedz vienu kilovatu, aprīkots divriteņu transportlīdzeklis, kura konstrukcijā paredzētais maksimālais ātrums nepārsniedz 25 km/h, kuram nav pedāļu un kurš paredzēts vienam cilvēkam un aprīkots ar stūri vai roku atbalstu, kas ir mehāniski savienots ar kāju atbalsta virsmu. Elektroskrejritenis var būt aprīkots ar sēdvietu, kuras augstums nepārsniedz 540 milimetrus.
Plašāk par tēmu LV portālā >>
|
1 CSL 43.7 pants papildināts ar 1.1 daļu, kas atbilstoši Pārejas noteikumu 71. punktam stāsies spēkā tikai 2025. gada 1. janvārī.