Vairākās Eiropas Savienības valstīs pastāv enerģijas dzērienu tirdzniecības ierobežojumi vai papildus prasības dzērienu marķēšanai.
LV portāla infografika
Dzērieni ar lielu kofeīna saturu
Līdz likuma pieņemšanai normatīvajos aktos nebija noteikts, kas tiek saprasts ar terminu "enerģijas dzērieni". Enerģijas dzērienu aprites likums enerģijas dzērienus skaidro kā bezalkoholiskus dzērienus, kuri paredzēti lietošanai bez pārveides un kuros kopējais kofeīna daudzums pārsniedz 150 miligramus litrā (mg/l), un kuri satur vismaz vienu vai vairākas stimulējošas vai tonizējošas vielas (piemēram, taurīnu, inozitolu, guarāna alkoloīdus, ginka ekstraktu). Enerģijas dzērieni papildus var saturēt citas pārtikas sastāvdaļas atbilstoši normatīvajos aktos par pārtikas apriti noteiktajām prasībām.
Deputāti likumprojektu izstrādājuši rūpēs par bērnu un jauniešu veselību, padarot pēc iespējas veselīgāku Latvijas bērnu uzturu, skaidro par likumprojekta izstrādi atbildīgās Saeimas komisijas priekšsēdētājs Romāns Naudiņš. Kā likuma mērķis noteikts aizsargāt cilvēka veselību no enerģijas dzērienu nelabvēlīgas ietekmes uz organismu.
"Enerģijas dzērienus būs jānovieto savrup no citiem pārtikas produktiem."
Latvijas situācija nav unikāla, arī citās Eiropas Savienības valstīs pastāv enerģijas dzērienu tirdzniecības ierobežojumi vai papildu prasības dzērienu marķēšanai, norādīts likumprojekta anotācijā.
Pēc likuma izsludināšanas sākusies diskusija, vai deputātu lēmums normatīvajā aktā noteikt ierobežojums enerģijas dzērienu tirdzniecībai un reklamēšanai ir pietiekami zinātniski pamatots.
Latvijas Tirgotāju asociācijas ieskatos, likumā noteiktās prasības mazajiem tirgotājiem radīs papildu pienākumus, un vairākas no tām būs sarežģīti izpildāmas. Ar pieņemto likumu mierā nav ne tikai tirgotāji, bet arī reklāmas nozares speciālisti. Latvijas Reklāmas asociācija uzskata, ka likumā definētie reklāmas ierobežojumi atbalsta nevienlīdzīgas konkurences principu ieviešanu Latvijā un ir pretrunā ar starptautiskajiem dokumentiem.
Iegādājoties jāuzrāda pase
Šobrīd enerģijas dzērienus var iegādāties bez vecuma ierobežojuma. Īpaši tos iecienījuši pusaudži, kuri nereti šo dzērienu lietošanu uzskata par stilīgu, neapzinoties lielu kofeīna daudzumu saturošo dzērienu negatīvo ietekmi uz veselību.
Situācija mainīsies ar 1.jūniju, jo, tāpat kā alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu, arī enerģijas dzērienu pārdošana nebūs atļauja personām, kas jaunākas par 18 gadiem. Likums liegs pilngadību nesasniegušajiem iegādāties un pārdot enerģijas dzērienus. Pārdevējam pirms enerģijas dzērienu pārdošanas obligāti būs jāpārliecinās par pircēja vecumu, lūdzot uzrādīt personu apliecinošu dokumentu (pasi vai personas apliecību). Savukārt pircēja pienākums būs apliecināt savu personu un vecumu, uzrādot pieprasīto dokumentu. Patlaban vēl nav zināms, cik lielu sodu varētu piemērot pārdevējam par enerģijas dzērienu pārdošanu nepilngadīgajiem. Soda apmēri likumdevējam būs jānosaka Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā.
Vairumā veikalu enerģijas dzērieni stāv līdzās bērnu un jauniešu iecienītajām limonādēm un citiem saldinātajiem bezalkoholiskajiem dzērieniem. Likums paredz, ka no 1.jūnija enerģijas dzērieni mazumtirdzniecības vietās pārdošanai būs jānovieto savrup no citiem pārtikas produktiem tā, lai tie būtu viegli identificējami. Veikalā būs jānovieto brīdinoša norāde: "Augsts kofeīna saturs. Nav ieteicams bērniem un grūtniecēm vai sievietēm, kas baro bērnu ar krūti."
Nepilngadīgos likums liegs iesaistīt enerģijas dzērienu apritē. Tas nozīmē, ka, piemēram, 17 gadus vecs jaunietis, kurš strādās pārtikas veikalā, nedrīkstēs apkalpot pircēju, kurš vēlēsies iegādāties enerģijas dzērienu.
Arī studentiem ierobežos iespēju iegādāties enerģijas dzērienus
Enerģijas dzērienu aprites likuma 3.panta otrā daļa paredz, ka enerģijas dzērienu mazumtirdzniecība būs aizliegta izglītības iestāžu telpās un teritorijā. Aizliegums attieksies ne tikai uz pamatskolām, vidusskolām un profesionālajām skolām, enerģijas dzērienus pārdot un reklamēt nedrīkstēs arī augstskolās. "Atbilstoši Izglītības likuma 1.panta 7.apakšpunktam izglītības iestāde ir valsts, pašvaldību, valsts augstskolu vai citu juridisko vai fizisko personu dibināta iestāde, kuras uzdevums ir izglītības programmu īstenošana, vai komercsabiedrība, kurai izglītības programmu īstenošana ir viens no darbības veidiem. Ņemot vērā minēto, likumā paredzētie aizliegumi attiecas arī uz izglītības iestādēm, kas īsteno augstākās izglītības programmas," skaidro Veselības ministrijas preses sekretāre Agnese Gusarova. Lai arī studiju gaitas jaunieši sāk 18–20 gadu vecumā un pilngadību sasniegušie enerģijas dzērienus drīkstēs iegādāties arī turpmāk, augstskolu kafejnīcās un dzērienu automātos enerģijas dzērieni vairāk nebūs nopērkami.
"Nepilngadīgie enerģijas dzērienus nedrīkstēs arī pārdot."
Jau šobrīd ir ierobežotas iespējas bērniem enerģijas dzērienus iegādāties skolās. Vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās izglītības iestādēs nav atļauts tirgot enerģijas dzērienus. Tas izriet no MK noteikumiem Nr.172 "Noteikumi par uztura normām izglītības iestāžu izglītojamiem, sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem". MK noteikumu Nr.172 4.1punktā uzskaitīts, kādus produktus skolās drīkst izplatīt papildus kompleksajai un izvēles ēdienkartei. Enerģijas dzērieni nav starp uzskaitītajiem produktiem. Līdz ar to MK noteikumos ietvertais liegums tirgot skolās enerģijas dzērienus ir nostiprināts arī likumā.
Skolās nevarēs arī reklamēt
Enerģijas dzērienu aprites likums noteic ierobežojumus enerģijas dzērienu reklamēšanai. Reklāmās būs obligāti jāietver brīdinoša informācija par šī pārtikas produkta pārmērīgas lietošanas negatīvo ietekmi. Turklāt šai informācijai būs jāatvēl vismaz 10% no konkrētās reklāmas apjoma. Obligātā informācija jāsniedz reklāmas apakšējā daļā ar melniem burtiem uz balta fona. Turklāt burtu izmēram jābūt tādam, lai uzraksts aizņemtu lielāko tehniski iespējamo daļu no tekstam paredzētā laukuma.
Enerģijas dzērienu reklāmas preses izdevumos, radio, televīzijā un interneta medijos, kā arī ar enerģijas dzērieniem saistītus audio ierakstus un video rullīšus nedrīkstēs adresēt personām, kas jaunākas par 18 gadiem. Tāpat pilngadību nesasniegušie jaunieši nedrīkstēs piedalīties enerģijas dzērienu reklāmās.
Ar enerģijas dzērieniem saistītie audio un audiovizuālie komerciālie paziņojumi būs aizliegti elektronisko plašsaziņas līdzekļu raidījumos, kas paredzēti personām, kuras ir jaunākas par 18 gadiem. Reklamēt nedrīkstēs arī pirms šādiem raidījumiem vai pēc tiem, kā arī būs aizliegta šo dzērienu reklāma presē, kuras mērķauditorija ir personas, kuras jaunākas par 18 gadiem.
Ar 1.jūniju enerģijas dzērienu reklāmās būs liegts radīt iespaidu, ka šie dzērieni tiek lietoti:
Visa veida enerģijas dzērienu reklāma būs aizliegta izglītības iestādēs, tajā skaitā augstskolās, un uz šo iestāžu ēkām un būvēm.