SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inta Šaboha
LV portāls
01. novembrī, 2012
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Pašvaldības
4
5
4
5

Jaunā sabiedriskā transporta sodu sistēma

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Ikdienu sabiedriskajā transportā tiek pieķerti vairāki bezbiļetnieki. Kopš septembra vidus par braukšanu bez biļetes tiek piemērots nevis administratīvais sods, bet līgumsods.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV portāls

Šā gada 19.septembrī stājās spēkā Ministru kabineta (MK) noteikumi Nr.599 „Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība”. Jaunie noteikumi paredz izmaiņas sodu sistēmā – turpmāk par braukšanu sabiedriskajā transportā bez biļetes administratīvā soda vietā tiek piemērots līgumsods.
īsumā
  • Kopš septembra vidus par braukšanu sabiedriskajā transportā bez biļetes administratīvā soda vietā tiek piemērots līgumsods.
  • Maksimālais līgumsoda apmērs nevar pārsniegt 50 latus.
  • Ja līgumsods noteiktajā laikā netiek apmaksāts, pārvadātājam ir tiesības izmantot pasažieru (bezbiļetnieku) personas datus un nodot tos piedziņas darbību veikšanai trešajām personām.
  • No šā gada 26.novembra Rīgas sabiedriskajā transportā mainīsies gan soda apmēri par braukšanu bez biļetes, gan soda apmaksas sistēma.

To, ka pasažiera braukšanas tiesības sabiedriskajā transportlīdzeklī apliecina biļete, paredz MK noteikumu Nr.599 "Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas un izmantošanas kārtība" 19.punkts. Ja pasažieris sabiedriskajā transportā izvēlas braukt bez biļetes, tam jārēķinās, ka par šo pārkāpumu viņu var sodīt.

Iegādāties biļeti ir pasažiera pienākums

Izmantojot sabiedriskā transporta pakalpojums, pasažierim ir pienākums iegādāties biļeti un bagāžas biļeti (ja tas ir nepieciešams), kā arī spēt uzrādīt dokumentus, kas apliecina tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus. Iegādātā braukšanas biļete un bagāžas biļete ir jāsaglabā līdz brauciena beigām. Tiem pasažieriem, kam ir tiesības braukt bez maksas, ir jāizņem bezmaksas jeb "nulles" biļete.

Kontroles gadījumā pasažierim ir pienākums uzrādīt, tas nozīmē - iedot kontrolierim rokās, biļetes un attiecīgos dokumentus, kas apliecina tiesības izmantot braukšanas maksas atvieglojumus. Kontrolierim ir jāuzrāda arī elektroniski iegādātās biļetes (biļete, kas pirkta internetā) vai arī jānosauc autorizācijas vai rezervācijas kods, vai jāuzrāda (jāiedod kontrolierim rokās) datu nesējs, kurā ir ielādēta elektroniskā biļete.

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.599  109.punkts tie pasažieri, kuri nevar uzrādīt derīgu braukšanas biļeti vai elektroniski vai pa tālruni iegādātām biļetēm nevar uzrādīt vai nosaukt autorizācijas vai rezervācijas kodu, ir uzskatāmi par pasažieriem bez biļetes. Tāpat par tā sauktajiem "zaķiem" jeb bezbiļetniekiem ir uzskatāmi arī tie braucēji, kuri uzrāda svešas personas dokumentus, kas apliecina tiesības uz braukšanas maksas atvieglojumiem.

Bezbiļetniekiem tiks piemērots līgumsods

Līdz šā gada 19.septembrim pasažieriem par braukšanu bez biļetes tika piemērots administratīvais sods, kas dažādos maršrutos atšķīrās, piemēram, pilsētas nozīmes maršrutos tas bija no 2 līdz 5 latiem, bet starppilsētu nozīmes maršrutos – no 10 līdz 15 latiem. Mainoties sodu sistēmai, administratīvā soda vietā šobrīd un turpmāk tiks piemērots līgumsods, kura maksimālais apmērs nevar pārsniegt 50 latus.

Kā skaidro Satiksmes ministrijas Sauszemes transporta departamenta vecākais referents Andrejs Lauriņš, administratīvā soda piemērošana nedeva nepieciešamo efektu, jo dažkārt braukt bez biļetes bija izdevīgāk, nekā to iegādāties.

"Piemērojamo līgumsoda apmēru par braukšanu bez biļetes nosaka pārvadātājs."

Skaidrojot ieviestās izmaiņas, speciālists norāda: "Daudzos gadījumos valsts vai pašvaldību institūcijas braukšanas biļešu kontroli veica minimāli, jo šādu dienestu izveidei un uzturēšanai ir nepieciešami lieli finansiāli ieguldījumi. Nododot biļešu kontroles funkciju privātpersonai, kas atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumam ir atbildīga par ieņēmumu gūšanu un kas būs tiesīga piemērot līgumsodu, tiks veicināta ienākumu gūšana un tādējādi samazināsies valsts un pašvaldību budžeta izdevumi, kompensējot zaudējumus pārvadātājiem.

Tāpēc Saeimā tika lemts par soda piemērošanas kārtības un apmēru izmaiņām, t.i., par administratīvā soda nomaiņu uz līgumsodu, iespējamiem pārkāpējiem liekot saprast, ka izdevīgāka tomēr ir biļetes iegāde, nevis soda naudas nomaksa līgumsoda veidā."

Līgumsoda summa atšķiras

Piemērojamo līgumsoda apmēru par braukšanu bez biļetes nosaka pats pārvadātājs, iepriekš to saskaņojot ar attiecīgo sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtītāju. Tomēr, kā jau minēts iepriekš, līgumsoda apmērs nedrīkst pārsniegt 50 latus.

Līgumsoda summa visā valstī nav vienāda – tas nozīmē, ka līgumsods par braukšanu bez biļetes kādā no Rīgas satiksmes maršruta autobusiem var atšķirties no līgumsoda, kāds noteikts, piemēram, Jelgavas, Gulbenes vai citu pilsētu sabiedriskajā transportā. Noteikumu projekta anotācijā ir teikts, ka "noteiktais maksimālais līgumsoda apmērs pilsētas nozīmes maršrutos tiek piesaistīts mēnešbiļešu cenai, savukārt reģionālos pārvadājumos – lielākai attiecīgā pārvadātāja noteiktai braukšanas biļetes cenai".

MK noteikumu Nr.599 116.punkts paredz, ka "informāciju par līgumsoda apmēru un tā izmaiņām pārvadātājs publisko plašsaziņas līdzekļos, kā arī izvietojot informāciju autoostās, dzelzceļa stacijās un pieturvietās vismaz 30 dienas pirms šo izmaiņu stāšanās spēkā".

Pieķerts bez biļetes - jāmaksā sods! Kā?

Ja risks braukt bez biļetes beidzies ar fiasko – kontrole "zaķi" ir noķērusi, līgumsodu ir iespēja samaksāt uzreiz sabiedriskajā transportlīdzeklī. Šādā gadījumā kontrolieris bezbiļetniekam izsniedz kvīti par līgumsoda samaksu.

"Pēc līgumsoda piemērošanas pasažieris var turpināt braucienu, bet viņam ir pienākums iegādāties braukšanas biļeti."

Ja nepietiek naudas soda nomaksai uz vietas, pasažierim pastāv iespēja sodu samaksāt arī vēlāk. Tādā gadījumā pasažierim kontrolierim ir jāuzrāda personu apliecinošs dokuments, lai kontrolieris varētu noformēt rēķinu, ko turpat izsniegt pasažierim. Rēķinā būs norādīta informācija par līgumsoda apmēru un apmaksas vietu un laiku. Ja līgumsods noteiktajā laikā netiek apmaksāts, pārvadātājam ir tiesības izmantot pasažieru (bezbiļetnieku) personas datus un nodot tos piedziņas darbību veikšanai trešajām personām.

MK noteikumos ir teikts, ka pēc līgumsoda piemērošanas pasažieris var turpināt braucienu, bet viņam ir pienākums iegādāties braukšanas biļeti. Tātad – pasažieris būs spiests maksāt dubultā.

Ja pasažieris atsakās maksāt līgumsodu

MK noteikumu Nr.599  125.punkts nosaka, ka gadījumos, ja pasažieris atsakās maksāt līgumsodu uzreiz un nevar uzrādīt personu apliecinošu dokumentu, lai apmaksātu līgumsodu vēlāk, kontrolieris ir tiesīgs pieaicināt policijas darbinieku pasažiera personības noskaidrošanai. Kā arī kontrolierim ir tiesības izsēdināt pasažieri no sabiedriskā transportlīdzekļa, uzaicinot viņu labprātīgi izkāpt no tā nākamajā pieturvietā vai pilsētas nozīmes maršrutos kontroles vietā.

Ja pasažieris atsakās izkāpt no sabiedriskā transportlīdzekļa, kontrolierim ir tiesības izsaukt policijas darbinieku, lai tas pasažieri no sabiedriskā transportlīdzekļa izsēdinātu piespiedu kārtā.

Noteikumi paredz to, ka bērnu vecumā līdz 15 gadiem kontrolieris drīkst izsēdināt tikai tad, ja bērnu nogādā tuvākajā policijas iecirknī.

Līgumsoda sistēma Rīgas sabiedriskajā transportā

Šobrīd Rīgas sabiedriskā transporta pasažieriem par braukšanu bez biļetes tiek piemērots sods 2 līdz 5 latu apmērā. Līdz ar līgumsodu sistēmas ieviešanu Rīgas sabiedriskajā transportā no šā gada 26.novembra mainīsies gan soda apmēri par braukšanu bez biļetes, gan soda apmaksas sistēma. Paredzētās izmaiņas nosaka, ka tiem pasažieriem, kuri izmanto Rīgas sabiedrisko transportu bez biļetes, tiks piemērots līgumsods no 3 līdz 40 latiem.

Kā skaidro "Rīgas satiksmes" preses sekretārs Viktors Zaķis, pasažieriem bez biļetes vienmēr tiek piedāvāts samaksāt sodu uz vietas. Šajā gadījumā bezbiļetnieki varēs samaksāt sodu 3 latu apmērā kontrolierim un reizē saņemt kvīti par līgumsoda apmaksu.

"Bērnu vecumā līdz 15 gadiem kontrolieris drīkst izsēdināt tikai tad, ja bērnu nogādā tuvākajā policijas iecirknī."

Ja pasažieris izvēlēsies maksāt vēlāk, tad kontrolieris viņam izrakstīs rēķinu par līgumsoda apmaksu. Sodu varēs apmaksāt viena mēneša laikā pēc rēķina izrakstīšanas. Pirmajā reizē tiks piemērots 5 latu līgumsods; ja pārkāpums gada laikā tiks izdarīts atkārtoti, tad līgumsods būs 10 lati, un par katru nākamo atkārtoto pārkāpumu (braukšanu bez biļetes) līgumsods varēs pieaugt līdz 40 latiem.

"Rīgas satiksmes" pārstāvis atgādina, ka "likumā noteiktas personas, kas var braukt ar atvieglojumiem vai bez maksas, piemēram, pensionāri, skolēni, bet likums paredz, ka šīm personām ir pienākums braucienu reģistrēt". Tātad, ja šīs personas savu e-talonu nereģistrē, tas nozīmē, ka pasažieris brauc bez biļetes un šajā gadījumā tiks piemērots līgumsods no 2 līdz 20 latiem atkarībā no pārkāpuma atkārtotības un no tā, vai pasažieris maksās sodu uz vietas vai ne.

Tas, ka pasažierim pienākas braukšanas maksas atvieglojumi (piemēram, studentiem), nenozīmē, ka atvieglojumi tiks piemēroti arī, nosakot līgumsodu.

Uzziņai

Ar apkopotu informāciju par līgumsoda ieviešanu, apjomiem un aktualitātēm dažādas nozīmes sabiedriskajos transportlīdzekļos ir iespējams iepazīties Autotransporta direkcijas izveidotajā lapā "Zaķis maksā vairāk".  

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI