Valsts pārvaldē ik pa laikam notiek ierēdņu rotācija. Tā norisinās gan pēc ierēdņa lūguma, gan arī to ietekmē citi faktori. Rotācija nodrošina efektīvāku valsts pārvaldi, kā arī ierēdņiem sniedz izaicinājumu un jaunas perspektīvas.
LV portāla infografika
Ierēdņa rotācija – pārcelšana citā amatā
Valsts civildienesta likuma 3.pantā definēts, ka ierēdnis ir persona, kas tiešās valsts pārvaldes iestādē veido nozares politiku vai attīstības stratēģiju, koordinē nozares darbību, sadala vai kontrolē finanšu resursus, izstrādā normatīvos aktus vai kontrolē to ievērošanu, sagatavo vai izdod administratīvos aktus, sagatavo vai pieņem citus ar indivīda tiesībām saistītus lēmumus.
Jānorāda, ka, piemēram, Ministru prezidents, ministri, īpašu uzdevumu ministri, Ministru prezidenta biedrs, valsts ministri, minēto amatpersonu biroju darbinieki, kā arī parlamentārie sekretāri nav ierēdņi.
Lai nodrošinātu efektīvu valsts pārvaldes funkciju īstenošanu, mazinātu korupcijas riskus, paaugstinātu ierēdņu kompetenci un profesionalitāti, valsts pārvaldē ir iedibināta ierēdņu rotācija.
Ar ierēdņu rotāciju saprot ierēdņa pārcelšanu citā amatā. Juridiski šis jautājums ir atrunāts Valsts civildienesta likuma 37.pantā. Likuma pants nosaka gan pieļaujamos iemeslus amata maiņai, gan procedūras, kas jāievēro ierēdņa rotācijā.
Latvijā pastāv amatu civildienests
Lai analizētu ierēdņu rotāciju, jāņem vērā, kāds civildienesta modelis pastāv esošajā situācijā. Civildienestā var pastāvēt viens no diviem modeļiem - amatu civildienesta modelis vai karjeras civildienesta modelis.
Valsts kancelejas Valsts pārvaldes attīstības departamenta vadītāja vietnieks Ģirts Blumers norāda, ka Latvijā pastāv amatu civildienests. Līdzīgi tas ir arī, piemēram, Lielbritānijā un Skandināvijas valstīs, savukārt Francijas un Vācijas civildienestam ir karjeras modelis.
"Ierēdņu rotācija nozīmē ierēdņa pārcelšanu citā amatā."
"Latvijas valsts civildienests ir amatu civildienests, kur pretēji karjeras civildienestam pastāv atvērtība un ir iespēja jebkuram amatam piesaistīt kvalificētus speciālistus no privātā sektora, rīkojot atklātu konkursu. Tādējādi augstākie amati nav garantēti zemākus amatus ieņemošajiem, bet tajos var nokļūt arī dienestam iepriekš nepiederējušas personas.
Savukārt karjeras dienesta modelim raksturīga pakāpeniska dienesta gaita, kad persona sāk dienestu no zemākās amata pozīcijas un pakāpeniski veido karjeru, pārejot arvien augstākos amatos sistēmas ietvaros," norāda Ģ.Blumers.
Ierēdņu rotācija sniedz jaunus izaicinājumus
Pēc likumos noteiktajām normām ikvienu ierēdni, neizsludinot atklātu pretendentu konkursu, var pārcelt jebkurā citā ierēdņa amatā uz noteiktu vai nenoteiktu laiku tajā pašā vai citā iestādē.
Skaidro Ģirts Blumers: "Pārcelšanas mehānisms civildienesta ietvaros ir paredzēts, lai nodrošinātu labu pārvaldību un efektīvu valsts pārvaldes funkciju īstenošanu, piemēram, koncentrējot cilvēkresursus ar noteiktām kompetencēm prioritāro funkciju izpildei. Pārcelšana kalpo arī kā mehānisms korupcijas risku mazināšanai, jo īpaši nozarēs, kas nodrošina kontroles funkcijas. Tāpat pārcelšana veicina ierēdņu kompetences paaugstināšanu un profesionālo zināšanu paaugstināšanu, jo attīsta pārresorisku domāšanu un ļauj labāk izprast citu sektoru darbību."
Valsts kancelejas pārstāvis arī atzīmē, ka ierēdņu rotācija ir būtisks nosacījums efektīvākai valsts budžeta plānošanai un valsts funkciju īstenošanai. Līdzīgi arī, lai noturētu valsts pārvaldē pieredzējušus un zinošus profesionāļus, izmanto rotācijas mehānismu. Tas nodrošina jaunas perspektīvas un izaicinājumus.
Pārcelšanas procedūra
Valsts civildienesta likuma 37.pants nosaka, ka ierēdni citā amatā tajā pašā iestādē pārceļ ar šīs iestādes vadītāja vai ministra lēmumu, citā iestādē tā paša ministra padotībā — ar ministra lēmumu, citā iestādē cita ministra padotībā — ar Ministru prezidenta lēmumu. Piemēram, ar Ministru prezidenta rīkojumu Nr.217 Leldi Puisāni ar 2012.gada 4.jūniju uz nenoteiktu laiku no Izglītības un zinātnes ministrijas Augstākās izglītības departamenta Augstākās izglītības politikas nodaļas juriskonsulta amata pārcēla Kultūras ministrijas Juridiskās nodaļas juriskonsulta amatā.
"Ierēdņa pārcelšanai citā amatā var būt dažādi iemesli, bet vienmēr tiek izvērtēts arī paša ierēdņa viedoklis."
Jāņem vērā, ka, ja ierēdnis tiek pārcelts citā amatā uz noteiktu laiku, viņam jāsaglabā tiesības atgriezties iepriekšējā vai līdzvērtīgā amatā. Ja ierēdnim ir bērni līdz triju gadu vecumam, viņu nav atļauts pārcelt uz citu apdzīvotu vietu bez tā piekrišanas. Tas pats attiecas arī uz grūtniecēm.
Ierēdņa pārcelšanas iemesli
Ierēdņa pārcelšanai citā amatā var būt dažādi iemesli, bet vienmēr tiek uzklausīts personas pašas viedoklis. Pārceļot ierēdni uz citu iestādi, tiek izvērtēts arī to iestāžu viedoklis, no kura un uz kuru ierēdni var pārcelt.
Ģirts Blumers min iemeslus, kādēļ personu kā ierēdni var pārcelt citā amatā:
Pārceļot ierēdni citā amatā, ir jāievēro vairāki nosacījumi. Civildienesta likumā norādīts, ka ierēdnim nosaka amata mēnešalgu, kas nav zemāka par iepriekšējo, saglabā pastāvīgās piemaksas, kas saistītas ar dienestu, un sociālās garantijas, kā arī specializētajā civildienestā noteiktās dienesta pakāpes, izņemot šādus gadījumus:
Visus pieņemtos lēmumus par ierēdņu rotāciju, kā arī atklātu pretendentu konkursu uz ierēdņu amatiem attiecīgā iestādē izsludina oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".