SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
05. janvārī, 2012
Lasīšanai: 7 minūtes
4
26
4
26

Reģistrācija vai pārreģistrācija pie ģimenes ārsta nav sarežģīta

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Ja pacients nolēmis atteikties no esošā ģimenes ārsta un nomainīt to pret citu, sarežģījumu nav.

FOTO: A.F.I

Tiesību akti paredz iespēju katrai personai izvēlēties savu ģimenes ārstu. Tas nozīmē, ka esam tiesiski brīvi izraudzīties sev citu ģimenes ārstu, ja pašreizējā ārsta sniegtie pakalpojumi neapmierina vai ir radušies citi apstākļi, kas spiež nomainīt ārstu. Latvijas Ģimenes ārstu asociācija norāda, ka procedūra ģimenes ārsta nomaiņai nav sarežģīta.

Personām, kas vēlas reģistrēties, pārreģistrēties vai vispār atteikties no ģimenes ārsta, nav jāraizējas. Latvijas tiesību akti paredz, ka katrai personai ir tiesības brīvi izvēlēties ģimenes ārstu, kā arī gadījumā, ja reģistrācija jau veikta, tiesības izvēlēties citu ģimenes ārstu un veikt pārreģistrāciju. Tikpat labi persona var nebūt reģistrēta pie ģimenes ārsta vispār.

Reģistrēšanos un pārreģistrēšanos pie ģimenes ārsta regulē Ministru kabineta noteikumi Nr.1046 "Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība".

Kā reģistrēties pie ģimenes ārsta

Noteikumu 22.pants nosaka: "Katrai personai ir tiesības izvēlēties ģimenes ārstu. Lai reģistrētos ģimenes ārsta pacientu sarakstā, persona vēršas pie izvēlētā ģimenes ārsta un noslēdz vienošanos divos eksemplāros, kuru paraksta persona un ģimenes ārsts. Viens vienošanās eksemplārs paliek pie ģimenes ārsta, otrs pie personas."

Nacionālā veselības dienesta sabiedrisko attiecību speciāliste Evija Štālberga teic, ka informāciju par jauno pacientu ārsts piecu darbdienu laikā ievada Nacionālā veselības dienesta vadības informācijas sistēmā. Reģistrācija stājas spēkā nākamajā dienā pēc tās apstiprināšanas Nacionālā veselības dienesta datu informācijas sistēmā.

Pirms došanās reģistrēties gan der zināt, ka noteikumu 41. un 42.pants paredz, ka atbilstoši noslēgtajam līgumam ar Nacionālo veselības dienestu katrs ģimenes ārsts sniedz veselības aprūpes pakalpojumus savas darbības pamatteritorijā, nodrošinot savā pacientu sarakstā reģistrēto pacientu veselības aprūpi. Līdz ar to pacients, lai veiktu reģistrāciju, ģimenes ārstu izvēlas atbilstoši savai faktiskajai dzīvesvietai. Taču ģimenes ārsts savā pacientu sarakstā reģistrētam pacientam var sniegt veselības aprūpes pakalpojumus arī ārpus savas darbības pamatteritorijas, par to rakstiski vienojoties ar pacientu.

"Persona var nebūt reģistrēta pie ģimenes ārsta vispār."

E.Štālberga informē: lai noskaidrotu, kuru ģimenes  ārstu darbības pamatteritorijā ietilpst personas faktiskā dzīvesvieta, var izmantot Nacionālā veselības dienesta bezmaksas informatīvo tālruni 80001234 (darba dienās no plkst.8.30 līdz plkst.17.00) vai arī ar nepieciešamo informāciju iepazīties Nacionālā veselības dienesta mājaslapas sadaļā "Veselības aprūpes pakalpojumi" – "Ģimenes ārsti" – "Ģimenes ārsti pēc teritorijas".

Saskaņā ar noteikumu 23.panta 1. un 2.apakšpunktu izdalāmi divi gadījumi, kuros ģimenes ārsts var nepiekrist personas reģistrācijai savā pacientu sarakstā.

  • Pirmkārt, ja personas dzīvesvieta atrodas ārpus ģimenes ārsta darbības pamatteritorijas, kuru nosaka centra un ģimenes ārsta noslēgtajā līgumā atbilstoši centra apstiprinātajam un ar attiecīgo pašvaldību saskaņotajam ģimenes ārsta darbības pamatteritorijas plānam.
  • Otrkārt, ja ģimenes ārsta pacientu sarakstā jau ir 2000 reģistrētu pacientu vai 900 bērnu, izņemot jau reģistrēta pacienta pirmās pakāpes lejupējos radiniekus vai laulāto un ģimenes ārsta darbības pamatteritorijā dzīvojošas personas.

Sava ģimenes ārsta var arī nebūt

Kā norāda E.Štālberga, "reģistrācija ģimenes ārsta pacientu sarakstā ir pacienta  brīva griba. Tādēļ persona var arī nebūt reģistrēta pie ģimenes ārsta". Savukārt, gadījumā ja persona ir reģistrēta pie ģimenes ārsta, bet vēlas no tā atteikties un neveikt pārreģistrāciju pie cita ārsta, personai ir jāvēršas kādā no Nacionālā veselības dienesta teritoriālajām nodaļām un jāiesniedz iesniegums ar lūgumu izslēgt viņu no ģimenes ārsta reģistrēto pacientu saraksta.

Pacienta izslēgšanu no ģimenes ārsta pacientu saraksta, pamatojoties uz pacienta iesniegumu, Nacionālais veselības dienests veic piecu darbdienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas.

Kā rīkoties, lai nomainītu ģimenes ārstu

Latvijas Ģimenes ārstu asociācija teic, ka nekā sarežģīta gadījumā, ja pacients nolēmis atteikties no esošā ģimenes ārsta un nomainīt to pret citu, nav.

MK noteikumu Nr.1046. 24.pantā teikts, ka "katrai personai ir tiesības izvēlēties citu ģimenes ārstu un veikt pārreģistrāciju". Līdz ar to jebkura persona var brīvi izraudzīties sev citu ģimenes ārstu, ja pašreizējā sniegtie pakalpojumi viņu neapmierina vai ir radušies citi apstākļi, kas spiež ārstu mainīt.

Ar jauni izvēlēto ģimenes ārstu jāsarunā tikšanās, tās laikā jākonstatē, vai viņš atbilst gaidītajam un cerētajam, un tādā gadījumā jānoskaidro, vai šis ārsts ir ar mieru pieņemt viņu savā pacientu pulkā.

Kā jau iepriekš minēts, saskaņā ar noteikumu 23.panta 1. un 2.apakšpunktu pastāv divi gadījumi, kad ģimenes ārsts var atteikties. Ja ārsts piekrīt, noteikumu 25.pants paredz, ka pārreģistrēšanās gadījumā tiek slēgta jauna vienošanās ar izvēlēto ģimenes ārstu.

"Ģimenes ārsts var atteikties pieņemt personu savā pacientu lokā."

Tālākā darbība ir tāda pati kā reģistrējot pacientu – ārsts informāciju par savu jauno pacientu piecu darb­dienu laikā ievada dienesta vadības informācijas sistēmā, kas tālāk pārreģistrē personu pie konkrētā ģimenes ārsta. Tādēļ no iepriekšējā ģimenes ārsta nav nepieciešams atreģistrēties.

Kā informē Latvijas Ģimenes ārstu asociācija, jaunais ģimenes ārsts var pieprasīt izrakstu no pacienta kartes.

Likuma "Par prakses ārstiem" 27.pantā noteikts: "Ja pacients maina savu prakses ārstu, tad prakses ārsta pienākums ir triju darbdienu laikā pēc pacienta iesnieguma saņemšanas nodot pacientam vai pacienta izraudzītajam prakses ārstam, vai ārstniecības iestādei medicīnisko dokumentu kopijas, norakstus un izrakstus no šiem dokumentiem."

Ko darīt, ja persona, kura ir reģistrējusies pie pediatra, kļūst pilngadīga

Saskaņā ar MK noteikumu Nr.1046 22.1 pantu "pie pediatra reģistrē vienīgi bērnus līdz 18 gadu vecumam" un 32.1 pantu "ikvienu reģistrēto pacientu, kurš sasniedz 18 gadu vecumu, izslēdz no pediatra pacientu saraksta. Attiecīgais pediatrs par šo faktu informē pacientu".

Tas nozīmē, ka personai, kura kļuvusi pilngadīga, ir nepieciešams izvēlēties ģimenes ārstu un veikt pārreģistrāciju.

Kā noskaidrot savu ģimenes ārstu

Personām, kas ilgus gadus nav vērsušās pie ģimenes ārsta un vairs viņu neatminas, ir divi veidi, kā to noskaidrot – ar interneta starpniecību vai klātienē, vēršoties kādā no Nacionālā veselības dienesta teritoriālajām nodaļām.

E.Štālberga informē, ka šobrīd ģimenes ārstu iespējams noskaidrot portāla latvija.lv sadaļā "E-pakalpojumi", izmantojot pakalpojumu "Mans ģimenes ārsts". Lai saņemtu e-pakalpojumus portālā latvija.lv, iedzīvotājam ir nepieciešams autorizēties. To ir iespējams izdarīt ar "SEB banka", "Swedbank",  "Norvik", "Citadele" banku autentifikācijas rīkiem (lietotāja vārdu, parolēm), elektroniskā paraksta viedkarti un Mobilo ID. Taču ģimenes ārstu var noskaidrot arī, vēršoties kādā no Nacionālā veselības dienesta teritoriālajām nodaļām, klātienē uzrādot personu apliecinošu dokumentu – pasi vai autovadītāja apliecību.

Labs saturs
26
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU