Jaunā Saeima turpinās diskusijas par sabiedrībā gaidītiem likumiem, ko nepaguva pieņemt atlaistā parlamenta deputāti.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
10.Saeima nepilna gada laikā (kopš sanākšanas 2010.gada 2.novembrī) pieņēma 310 likumus, no tiem 34 jaunus likumus un grozījumus 276 likumos. Izskatīšanai 10.Saeimas komisijās bija nodoti 446 likumprojekti, no kuriem 326 iesniedzis Ministru kabinets, 77 – Saeimas komisijas, 40 likumprojektus bija iesnieguši Saeimas deputāti. 10.Saeimā tika iesniegtas arī trīs Valsts prezidenta likumdošanas iniciatīvas.
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 39.pantu, ja iepriekšējā Saeima savu pilnvaru laikā nav pabeigusi likumprojekta izskatīšanu, bet tas izskatīts vienā vai divos lasījumos, nākamā Saeima pēc Valsts prezidenta, Ministru kabineta, Saeimas komisijas vai ne mazāk kā piecu deputātu priekšlikuma savā pirmajā sesijā lemj, vai likumprojekta izskatīšana ir turpināma. Ja Saeima nolemj turpināt šāda likumprojekta izskatīšanu, tas tiek uzskatīts par pieņemtu pirmajā lasījumā.
Saeimas Juridiskās komisijas priekšsēdētāja Ilma Čepāne skaidro: katrs deputāts, kad viņš sāk strādāt, savā mapītē saņem likumprojektu reģistru. Viņam ir tiesības ar ekspertiem, ar saviem palīgiem izvērtēt un pateikt, kurus iepriekšējā Saeimā nepabeigtos likumprojektus viņš vēlas, lai turpinātu. Praksē ir tā, ka likumprojektus caurlūko un izvērtē atbildīgās komisijas. Deputāti koleģiāli lemj, kurus likumprojektus pārņemt, un ierosina tos Saeimai atbalstīt.
Komisiju deputāti arī vienojas par atbildīgajiem komisijas referentiem, kuri par likumprojektiem ziņos Saeimas sēdē.
"Turpināmo 10.Saeimā nepabeigto likumprojektu sarakstā ir iekļauti 67 likumprojekti."
Ja konkrētais atbildīgās komisijas Kārtības ruļļa 39.panta kārtībā ierosinātais likumprojekts Saeimas sēdē tiek atbalstīts, tas nozīmē, ka tas ir pieņemts pirmajā lasījumā. Tiek noteikts termiņš priekšlikumu iesniegšanai 2.lasījumam.
Pārņemtam likumprojektam arī var noteikt steidzamību. Tad tas plenārsēdē, kurā deputāti to atbalsta, tiek pieņemts pirmajā lasījumā.
Ja iepriekšējā Saeimā likumprojekta izskatīšanā ir iesniegti priekšlikumi, tie iet zudībā. Jo attiecīgais process, arī priekšlikumu iesniegšana, sākas no jauna.
I.Čepāne zina teikt, ka nebūt ne visi arī pirmajā vai jau otrajā lasījumā pieņemtie likumprojekti ir pārņemami, daļa atbirstot kaut vai no juridiskās tehnikas viedokļa, ja, piemēram, tie ir saistīti ar kādu citu likumprojektu, kas ir izskatīts un noraidīts kādā citā komisijā.
Likumprojekta turpināšanā ir svarīgs arī laika un darba ietaupījums, lai visa procedūra normatīvā akta pieņemšanā nav jāsāk no paša sākuma. Ja valdība ir iesniegusi kādu likumprojektu, tā ir ieinteresēta, lai likumprojekts tiek atbalstīts vismaz pirmajam lasījumam. Jo pretējā gadījumā normatīvajam dokumentam būtu jāiet cauri visai saskaņošanas procedūrai valdībā un tad likumprojekts vēlreiz jāiesniedz Saeimā.
11.Saeimā turpināmo 10.Saeimā nepabeigto likumprojektu sarakstā ir iekļauti 67 likumprojekti.
Komisijās turpinās diskusijas
Juridiskā komisija savas atbildības likumprojektus vērtē trijās komisijas sēdēs. 27.oktobra sēdē deputāti, lemjot par 10.Saeimā neizskatītiem likumprojektiem, kuru izskatīšana saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 39.pantu 11.Saeimā var tikt turpināta, atbalstīja likumprojektus par grozījumiem Saeimas kārtības rullī (lai atteiktos no aizklātajiem balsojumiem par amatpersonām), grozījumus trijos likumos saistībā ar pilnīgu atteikšanos no nāves soda arī kara laikā (grozījumus Krimināllikumā, likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" un Apžēlošanas likumā), kā arī grozījumu Satversmes tiesas likumā (lai likumu saskaņotu ar Teritorijas attīstības plānošanas likumu) un grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā (paredz palielināt sodu par atmežošanas noteikumu pārkāpšanu).
Juridiskās komisijas atbildībā no iepriekšējā Saeimā nepabeigtajiem likumprojektiem ir arī grozījumi Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumā, Kriminālprocesa likumā, Administratīvā procesa likumā, Pilsonības likumā un Civillikumā, kā arī Oficiālo publikāciju likums un Civilstāvokļa aktu reģistrācijas likums.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Kārtības ruļļa 39.panta kārtībā pārņemamo likumprojektu skaitā ir septiņi likumprojekti. 1.novembrī komisija izskatīja vienu no tiem - Fizisko personu mantiskā stāvokļa deklarēšanas likumprojektu. Iepriekšējā Saeima to ir paguvusi pieņemt otrajā lasījumā. Finanšu ministrijas speciālisti komisiju iepazīstināja ar paredzamās deklarēšanas būtību, raksturojot arī 10.Saeimā diskutētos un šajā likumprojektā jau konstatētos problemātiskos jautājumus. Kā paskaidroja Budžeta komisijas priekšsēdētājs Jānis Reirs, septiņi no 11 komisijas deputātiem nav saskārušies ar šo likumprojektu.
Arī jaunie Budžeta komisijas deputāti saskatīja problēmas topošajā likumā. Komisija lēmumu par Latvijai vēsturiskā likumprojekta turpināšanu atlika uz vienu dienu, jo, iespējams, likumprojekts tiks virzīts kā steidzams. Tāpēc pirms tam komisijas deputāti uzklausīs savas frakcijas.
Pārējos sešus likumprojektus, ko varētu turpināt 11.Saeima, Budžeta komisija izskatīs sesijas laikā, sēdē informēja J.Reirs.
Par 10.Saeimas likumprojektu turpināšanu ir lēmušas arī citas komisijas.
Saeimas Sociālo un darba lietu komisija turpinās darbu pie Psihologu profesionālās darbības likuma, kas paredz ieviest psihologu darba regulējumu, grozījumiem Ārstniecības likumā, kas paredz atteikties no prasības sertificēt ārstniecības atbalsta personas, svītrot deleģējumu bērnu slimību reģistra izveidei. Komisija plāno turpināt darbu arī pie grozījumiem Pacientu tiesību likumā, lai izpildītu Eiropas Savienības prasības attiecībā uz Latvijā piespriesta brīvības atņemšanas soda izpildīšanas lūguma nosūtīšanu ārvalstij, informē Saeimas Preses dienests.
"Ne visi likumprojekti ir pārņemami."
Sociālo un darba lietu komisija nolēmusi nevirzīt izskatīšanai 11.Saeimā grozījumus Darba likumā, kas paredzēja aizliegt darba sludinājumā pieprasīt konkrētas svešvalodas prasmi, ja tās lietošana nav nepieciešama darba pienākumu veikšanai.
Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisija nolēmusi turpināt darbu pie Iesniegumu likuma grozījumiem,
ar kuriem paredzēts mazināt administratīvo slogu iestādēs un atvieglot tiesu
darbu, kā arī noteikt elektroniskā pasta izmantošanas kārtību saziņā ar valsts
institūcijām.
Tautsaimniecības komisija tālāk virzīs grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz transportlīdzekļu vadītājiem pienākumu robežsardzei uzrādīt dokumentus visā valsts teritorijā. Komisija atbalstījusi arī likumprojekta "Grozījumi Publisko iepirkumu likumā" pārņemšanu. Ar šīm izmaiņām plānots valsts un pašvaldību iepirkumos ieviest priekšrocības uzņēmējiem, kas nodarbina ieslodzījuma vietās esošas personas.
Komisija vēl lems par vairākiem citiem tās atbildības likumprojektiem.
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija ierosina turpināt izskatīt grozījumus Uzturlīdzekļu garantiju fonda likumā.
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija nolēmusi ierosināt turpināt izskatīt grozījumus Iedzīvotāju reģistra likumā, Personu apliecinošu dokumentu likumā un vēl virkni likumprojektu.
Komisijas vēl turpina izskatīt no 10.Saeimas pārņemamos likumprojektus.
Iepriekšējo Saeimu pieredze rāda, ka ne vienmēr atbildīgās komisijas ierosināto likumprojektu turpināšana tiek atbalstīta. Piemēram, 10.Saeima neatbalstīja 9.Saeimā nepabeigto Rīgas Svētā Pētera baznīcas likumprojektu. Līdz ar to tā izskatīšana netika turpināta.