FOTO: Freepik.
Sabiedriskajai apspriešanai līdz 6. oktobrim nodots Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par transporta enerģijas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu un tirgus uzraudzību”. Tajā vienuviet apkopotas un aktualizētas līdzšinējās prasības transporta enerģijas kvalitātei un ieviesti jauni tirgus uzraudzības nosacījumi.
Klimata un enerģētikas ministrija izstrādājusi Ministru kabineta (MK) noteikumu projektu “Noteikumi par transporta enerģijas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu un tirgus uzraudzību”, pamatojoties uz jauno Transporta enerģijas likumu, kas šobrīd vēl atrodas likumdošanas procesā (pagaidām nav pieņemts) un ir nodots izskatīšanai Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai uz otro lasījumu.
Plašāk par tēmu >>
Transporta enerģijas likumprojekta pirmajā lasījumā atbalstītās redakcijas 4. panta divpadsmitā daļa paredz, ka Ministru kabinetam jānosaka:
Kā paskaidrots noteikumu projekta anotācijā, tādējādi vienā normatīvajā aktā tiek apkopoti šobrīd dažādos MK noteikumos ietvertie transporta enerģijas kvalitātes rādītāji un kritēriji, kā arī transporta enerģijas tirgus uzraudzības nosacījumi, kas tiek aktualizēti atbilstoši jaunākajai situācijai.
Ar noteikumu projektu tiek precizēti spēkā esošie nosacījumi, kas patlaban ir paredzēti MK noteikumos Nr. 332 “Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu” un Nr. 772 “Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību”, un nedaudz paplašināti attiecībā uz citiem transporta enerģijas veidiem un tiem piemērojamajām kvalitātes prasībām.
Noteikumi nosaka:
Noteikumu projekts attiecas uz visu transporta enerģiju, t. i., visu enerģiju un energoresursiem, kas tiek izmantoti dažāda veida transportlīdzekļos, neceļu transportlīdzekļos un mobilajā tehnikā un netiek lietoti stacionārajās sadedzināšanas iekārtās, norādīts likumprojekta anotācijā. Topošais regulējums cita starpā attiecas uz transporta enerģiju, kas ir izmantota dzelzceļa transportlīdzekļos, lauksaimniecības un mežsaimniecības traktortehnikā, normatīvajos aktos par atpūtas kuģu un ūdens motociklu būvniecību, atbilstības novērtēšanu un piedāvāšanu tirgū minētajos atpūtas kuģos, kad tie nekuģo jūrā, iekšzemes ūdensceļu kuģos. Regulējums attiecas arī uz tādu mobilo tehniku kā pacēlāji, celtņi, loģistikas tehnika preču pārvietošanai u. c.
Noteikumu pirmajā daļā skaidroti regulējumā lietotie termini, piemēram, kas ir gāzeļļa, bioetanols, benzīns u. c.
Regulējuma otrajā daļā apkopoti patlaban spēkā esošajos normatīvos noteiktie benzīna, dīzeļdegvielas un biodegvielas kvalitātes nosacījumi, kā arī iekļautas kvalitātes prasības citiem transporta enerģijas veidiem.
Kvalitātes prasības paredzētas noteikumu projekta pielikumā, neiekļaujot atsauces uz to standartiem, minētos nosacījumus pielāgojot Igaunijā iedibinātajai praksei.
Nosacījumi ietver galvenos parametrus, kas ir būtiski, lai nodrošinātu konkrētā transporta enerģijas veida kvalitāti un veiktspēju, it īpaši attiecībā uz tās degšanas īpašībām, dzinēja saderību un ietekmi uz vidi.
Noteikumu projekts neregulēs kvalitātes prasības elektroenerģijai kā transporta enerģijai.
Regulējumā tiek nostiprinātas kvalitātes prasības, kuras par atbilstošām ir atzinušas atbilstošās Eiropas standartizācijas komitejas, izdodot standartus, kas attiecas uz konkrētiem alternatīvo degvielu veidiem, ja konkrētie nosacījumi nav izvirzīti atbilstošajās Eiropas Savienības direktīvās, piemēram, attiecībā uz dabasgāzi vai biometānu, kas tiek izmantots kā transporta enerģija, paskaidrots noteikumu projekta anotācijā.
Tādējādi noteikumu projekta II nodaļā un tā pielikumos iekļautas kvalitātes prasības benzīnam, E85 benzīnam, dīzeļdegvielai, tīrai rapša sēklu eļļai, kas jau pašreiz ir noteiktas MK noteikumos. Papildus paredzētas iepriekš nenoteiktas kvalitātes prasības vairākiem alternatīvās transporta enerģijas veidiem, piemēram, parafinizētajai dīzeļdegvielai, dīzeļdegvielai ar paaugstinātu taukskābju metilesteru (FAME) saturu, dabasgāzei un biometānam. Tāpat ietvertas kvalitātes prasības ūdeņradim.
Noteikumu projektā iekļautas kvalitātes prasības ūdeņradim atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. septembra Regulai (ES) 2023/1804 par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu, ar ko atceļ Direktīvu 2014/94/ES.
Noteikumu projektā noteiktas prasības dabasgāzei un biometānam, kas tiek izmantoti kā transporta enerģija, iekļaujot atsauci uz konkrēto standartu un MK noteikumiem Nr. 567 “Noteikumi par prasībām biometāna un gāzveida stāvoklī pārvērstas sašķidrinātās dabasgāzes ievadīšanai un transportēšanai dabasgāzes pārvades un sadales sistēmā”.
Līdz ar to paredzēts, ka dabasgāzei un biometānam, kas tiek izmantoti kā transporta enerģija, pēc būtības jāatbilst rādītājiem, kas noteikti gāzei, kura tiek ievadīta dabasgāzes pārvades vai sadales sistēmā.
Noteikumu projekta trešajā daļā noteiktas kvalitātes prasības biodegvielas ražošanai, bet ceturtajā daļā – atbilstības novērtēšana noteiktiem transporta enerģijas veidiem.
Savukārt noteikumu projekta piektajā daļā izstrādāts nacionālā degvielas tirgus uzraudzības shēmas regulējums.
Noteikumu projekta anotācijā paskaidrots, ka ir nepieciešams atteikties no esošās degvielas tirgus uzraudzības shēmas, lai mazinātu degvielas tirgus uzraudzības finansiālo ietekmi uz valsts budžetu un administratīvos izdevumus, un veicamās procedūras.
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka tas vairāk ietekmēs degvielas importētājus, ražotājus, vairumtirgotājus vai mazumtirgotājus, kas ir atbildīgi par noteikumos minēto prasību ievērošanu, vienlaikus nepalielinot administratīvo slogu. Piemēram, uzsvērts, ka “saskaņā ar mainīto degvielas tirgus uzraudzības modeli komersantiem būs jāiesniedz energoresursu informācijas sistēmā visi degvielas un biodegvielas atbilstības sertifikāti vai apliecinājumi (tos vajadzēs augšupielādēt sistēmā), tomēr, tā kā tiks mazināts degvielas paraugu ņemšanas apjoms, mazāk tiks ietekmēta komersanta darbība.
Izmaiņas paredz, ka vairs nevajadzēs vērsties Valsts vides dienestā (VVD), lai saskaņotu kvalitātes prasībām neatbilstošu transporta enerģijas iznīcināšanas vietu, un nebūs jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestam (VID) VVD izsniegta izziņa par preču iznīcināšanas vietu”.
Vienlaikus akcentēts, ka kvalitātes prasību LPG, dabasgāzei, biometānam vai ūdeņradim varētu sadārdzināt minēto transporta enerģijas veidu izmaksas galapatērētājiem, taču tas nemazināšot to konkurētspēju ar citiem transporta enerģijas veidiem.
Noteikumu projekta sestā daļa paredz kārtību darbībām ar kvalitātes prasībām neatbilstošu degvielu un biodegvielu, precizējot likuma “Par atbilstības novērtēšanu” III1 nodaļā noteiktos nosacījumus.
Plānots, ka noteikumu izpildi atbilstoši kompetencei uzrauga Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB) un Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).
Noteikumu projekts tiks virzīts starpministriju saskaņošanā pēc likumprojekta “Transporta enerģijas likums” izskatīšanas Saeimā trešajā lasījumā, ja nepieciešams, to precizējot atbilstoši iespējamajām izmaiņām likumprojektā.
Ar noteikumu projektu iespējams iepazīties Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā.
Lai piedalītos publiskajā apspriešanā, jāatver Tiesību aktu projektu publiskā portāla (TAP portāla) sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”.
Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (noteikumu projekts pieejams šeit), augšējā labajā stūrī jānospiež poga “Pieteikties”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona.
Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”.
Izteikt priekšlikumus un iebildumus par noteikumu projektu var līdz 6. oktobrim.