FOTO: Freepik
Apkārtējā vidē arvien populārāki kļūst dažādi digitāli reklāmas objekti, kuru mērķis ir piesaistīt cilvēku uzmanību, savukārt dažādi dekoratīvi gaismas risinājumi tiek uzstādīti, lai radītu svētku atmosfēru. Vienlaikus Satiksmes ministrija un VAS “Latvijas Valsts ceļi” ir saņēmuši vairākas transportlīdzekļu vadītāju vēstules ar sūdzībām, kurās norādīts, ka daži reklāmas un dekoratīvie gaismas objekti ir pārāk spoži un tie apgrūtina ceļa pārredzamību. Lielākā daļa no šādām sūdzībām ir par gaismas elementu pārāk lielu spilgtumu diennakts tumšajā laikā.
Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums nenosaka ierobežojumus gaismas objektu izstarotās gaismas spožumam. Pēc Satiksmes ministrijas rīcībā esošās informācijas arī pašvaldību būvvaldes ir saņēmušas norādes par šāda tiesiskā regulējuma nepieciešamību.
Reklāmu uzstādīšanu un izvietojumu uz autoceļiem Latvijā, ņemot vērā satiksmes drošību, regulē Ministru kabineta 2005. gada 7. jūnija noteikumi Nr. 402 “Noteikumi par reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošanu gar ceļiem, kā arī kārtību, kādā saskaņojama reklāmas objektu vai informācijas objektu izvietošana”.
Noteikumos ir noteikti reklāmu novietojuma nosacījumi, to saskaņošanas kārtība un atbildība par noteikumu neievērošanu. Tāpat ir noteikts, ka reklāmas objekti un informācijas objekti nedrīkst apžilbināt transportlīdzekļu vadītājus (satiksmes dalībniekus).
Šobrīd spēkā esošais normatīvais regulējums nav piemērojams reklāmas objektiem, kuri izvietoti uz ēkām. Taču lielākā daļa gaismu izstarojošo objektu tiek uzstādīti tieši uz ēkām, un to izstarotā gaisma rada satiksmes dalībnieku apžilbināšanas risku.
Noteikumos nav noteikts, kā noteikt “apžilbināšanas” faktu, un nav vispārīgi definēts, kādi apgaismojuma parametri to ietekmē. Papildus nav izpratnes arī par to, kā veikt gaismas objektu spilgtuma vai citu faktoru kontroli.
20. janvārī Satiksmes ministrija starpinstitūciju saskaņošanai nosūtījusi noteikumu projektu, kurā noteiktas prasības ceļu malās izvietotajiem reklāmas un informācijas objektiem. Noteikumu projekta mērķis ir noteikt objektu pieļaujamo gaismas spožumu, lai novērstu satiksmes bīstamību, ko rada gaismu izstarojošie reklāmas un informācijas objekti, tostarp digitālie ekrāni, kas izvietoti ceļu malās.
Izstrādātais noteikumu projekts nosaka maksimālās atļautās izstarotās gaismas spožumu, kā arī paredz, ka gaismu izstarojoši objekti nedrīkst izstarot gaismu laikposmā no plkst. 23.00 līdz plkst. 7.00 vietās, kur to izstarotā gaisma iespīd tuvumā esošo dzīvojamo māju logos. Vienlaikus noteikumi paredz pārejas periodu, kurā gaismu izstarojošos objektus varēs pielāgot noteiktajām prasībām.
Tāpat ir paredzēts, ka reklāmas objekti un informācijas objekti pēc formas nedrīkstēs būt līdzīgi ceļa zīmēm un citiem satiksmes organizācijas līdzekļiem, kā arī dienas gaišajā laikā nedrīkstēs izstarot gaismas daudzumu, kas pārsniedz spožumu 5000 cd1/m2. Reklāmas objektu vai informācijas objektu maksimālais spožums diennakts tumšajā laikā ārpus apdzīvotām vietām un diennakts tumšajā laikā apdzīvotās vietās vai pilsētās tiks noteikts, ņemot vērā reklāmas objekta vai informācijas objekta laukumu un tā atrašanās vietu.
Satiksmes ministrijas Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns norāda: “Satiksmes drošības uzlabošana ir kopīgs mūsu mērķis, kas risināms, pilnveidojot tiesisko regulējumu un autovadītājiem kļūstot atbildīgākiem. Ministrijas ekspertu izstrādātie noteikumi dos iespēju samazināt dažādu gaismas objektu, galvenokārt reklāmu, kas atrodas pie ceļiem, negatīvo ietekmi uz satiksmes drošību, apgrūtinot autovadītāju koncentrēšanos braukšanai. Vienlaikus jaunie noteikumi uzlabos iedzīvotāju, kuri dzīvo ceļu tuvumā, labbūtību, novēršot gaismas piesārņojumu vidē.”
Ņemot vērā reklāmas objektu lielo spožumu, daudzas valstis ir izstrādājušas regulas, kuras nosaka LED reklāmas ekrānu maksimāli pieļaujamo spožumu. Visbiežāk šajās regulās ir norādījumi LED reklāmas ekrānu maksimālajam spožumam diennakts gaišajā un tumšajā laikā. Dažās valstīs pieļaujamais ekrāna spožums ir atkarīgs no tā, vai reklāma ir novietota apdzīvotā vietā, vai ārpus tās. Tāpat tiek ierobežots arī tas, cik tuvu ceļam LED ekrāns ir novietots. Taču vienotas starptautiskas vadlīnijas par digitālām ceļa reklāmām pagaidām nav atrodamas.
Tādējādi tiesību akta projektā ietvertie robežlielumi balstās VSIA “Latvijas Valsts ceļi” pasūtītajā pētījumā, kurā apskatīti starptautiskajā tīmekļa vidē pieejamie materiāli par 23 valstu vadlīnijām vai normatīvajiem aktiem, kuros aprakstīta un regulēta ceļa reklāmu izvietošana, dažādi citi parametri, tai skaitā reklāmas ekrānu spožuma maksimālās pieļaujamās normas.
Pētījums finansēts no Ceļu satiksmes drošības padomes piešķirtā finansējuma ceļu satiksmes negadījumu novēršanai (profilaksei) saskaņā ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu.
1 Kandelas (cd) – gaismas stipruma mērvienība (starptautiskajā mērvienību sistēmā).