2024. gada Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (EISI) finansējuma uzsaukuma rezultātā Rail Baltica būvniecībai Latvijā un citām saistītajām aktivitātēm kopumā piešķirts finansējums 170,35 miljonu eiro apmērā, no kuriem pamattrases būvniecībai paredzēti 155,47 miljoni eiro. No kopējā piešķirtā finansējuma 144,79 miljonus eiro nodrošina EISI, savukārt nepieciešamais Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 15% apmērā veido 25,55 miljonus eiro.
Finansējums piešķirts Latvijas aktivitātēm no Kohēzijas aploksnes, kam pieteikumus varēja iesniegt tikai Kohēzijas fonda 15 dalībvalstis. Šis projekta pieteikums ir saņēmis vēsturiski visaugstāko novērtējumu, salīdzinot ar citiem iepriekšējiem EISI projektu pieteikumiem un ļaus Latvijai turpināt uzsākto pamattrases būvniecību posmā no Latvijas/Lietuvas robežas līdz Salaspilij.
Ar šo finansējumu tiks nodrošināta dzelzceļa uzbēruma izbūve četros pamattrases dienvidu posmos, kopējā garumā 13,3 km. Darbu ietvaros paredzēta piekļuves un apkopes ceļu izbūve, ūdens novadīšanas sistēmu ierīkošana, inženierkomunikāciju izbūve, kā arī citu uzbēruma būvniecībai nepieciešamo darbu veikšana. Papildus tiks veikta būvdarbu uzraudzība un kontrole.
Finansējums tiks novirzīts arī Rail Baltica elektrifikācijas tehniskā projekta izstrādei posmā Upeslejas – Latvijas/Lietuvas robeža (1. kārta) un projekta ieviešanas atbalsta pasākumiem. Tas segs FIDIC inženiera pakalpojumus, lai nodrošinātu elektrifikācijas tehnisko projektu izstrādes uzraudzību un atbilstību globālā projekta prasībām, kā arī būvprojekta ekspertīzes izmaksas.
Tāpat finansējums segs kopuzņēmuma RB Rail AS Latvijas aktivitātes, kā arī Latvijas daļu no globālā projekta horizontālām aktivitātēm, kam nepieciešamo līdzfinansējumu vienādās daļās nodrošina trīs Baltijas valstis.
Papildus piešķirtajam valsts budžeta līdzfinansējumam MK piešķīra līdzekļus pievienotās vērtības nodokļa kompensēšanai –34,78 miljonu eiro apmērā Latvijas aktivitātēm, 1,87 miljonu eiro apmērā kopuzņēmuma RB Rail AS aktivitātēm.
Finansēšanas līguma parakstīšana ar CINEA ir plānota līdz 2025. gada 23. oktobrim, savukārt piešķirtais finansējums jāizmanto līdz 2029. gada beigām.
Papildu informācija:
2024. gada septembrī EK izsludināja pēdējo EISI projektu uzsaukumu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. No kopumā iesniegtajiem 258 projektu pieteikumiem EK, izvērtējot to nozīmīgumu Eiropas līmenī un gatavības pakāpi, 2025. gada jūlijā apstiprināja 94 projektus, kuri saņems 2,8 miljardu eiro finansējumu no Kohēzijas aploksnes.
Līdz šim Rail Baltica projekts ir saņēmis līdz pat 85% EISI līdzfinansējumu, kamēr vidēji citiem projektiem Eiropā piešķirtais EK finansējums ir 30–50% apmērā. Šāds augsts atbalsta līmenis apliecina Rail Baltica projekta stratēģisko nozīmi Eiropas Savienības mērogā.