FOTO: Paula Čurkste, LETA.
Lai nodrošinātu sistēmu, ar kuru varētu efektīvāk vērsties pret transportlīdzekļu vadītājiem, kas regulāri un sistemātiski pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus, apdraudot satiksmes drošību, Satiksmes ministrija publiskajai apspriešanai līdz šā gada 9. jūnijam iesniegusi noteikumu projektu “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi”. Plānoto izmaiņu mērķis ir risināt problēmjautājumus, kas saistīti ar transportlīdzekļu vadītāju uzvedību ceļu satiksmē, veicināt transportlīdzekļu drošu vadīšanu un normatīvo aktu ievērošanu, kā arī pilnveidot jau esošo pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas un uzvedību ietekmējošo līdzekļu piemērošanas kārtību.
Spēkā esošie Ministru kabineta noteikumi Nr. 551 “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 551) ir pieņemti 2004. gadā un līdz šim grozīti un papildināti septiņas reizes. Tādējādi tie kļuvuši grūti uztverami, norādīts noteikumu projekta “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumu projekts) anotācijā.
Satiksmes ministrija (SM) piedāvā MK noteikumus Nr. 551 izteikt pilnīgi jaunā redakcijā, tostarp:
Šobrīd transportlīdzekļa vadītājam tiek piemērots viens no pieciem iespējamajiem ietekmēšanas līdzekļiem:
MK noteikumu projektā paredzēts, ka turpmāk transportlīdzekļa vadītājam varēs piemērot vienu no četriem ietekmēšanas līdzekļiem:
Patlaban transportlīdzekļu vadītājiem, sasniedzot noteiktu uzskaites punktu skaitu, tiek piemērots uzvedību ietekmējošs līdzeklis (apmācības kursi, braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības vai eksāmeni), kas jāizpilda sešu mēnešu laikā no paziņojuma nosūtīšanas brīža.
Atbilstoši anotācijā minētajam, ja piemērotais ietekmēšanas līdzeklis noteiktajā termiņā netiek izpildīts, transportlīdzekļa vadītājam reģistrēto uzskaites punktu skaitu palielina par diviem punktiem, taču izpildīt piemēroto ietekmēšanas līdzekli vairs nav iespējams:
“Vadītājiem šī sistēma bieži vien nav izprotama, rodas domstarpības termiņa nokavēšanas gadījumā, turklāt personām, kuras dzīvo ārpus Rīgas reģiona, apmeklēt apmācības kursu un grupu nodarbības ir apgrūtinoši, jo tās notiek tikai Rīgā.
Tādējādi, pat ja vadītājs neturpina pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus, viņš, saņemot papildu uzskaites punktus par apmācības kursu vai grupu nodarbību neapmeklēšanu, var zaudēt vadīšanas tiesības.”
MK noteikumu projekts paredz atcelt sešu mēnešu termiņu, nosakot, ka transportlīdzekļa vadītājam piemēroto ietekmēšanas līdzekli iespējams izpildīt līdz brīdim, kad tiek sasniegts nākamā ietekmēšanas līdzekļa piemērošanai noteiktais uzskaites punktu skaits.
“Transportlīdzekļu vadītājiem būs plašākas iespējas izpildīt ietekmēšanas līdzekli. Vienlaikus, lai motivētu vadītājus paplašināt un atsvaidzināt savas zināšanas satiksmes drošības jautājumos, tiks saglabāta norma, ka, izpildot piemēroto ietekmēšanas līdzekli, reģistrēto uzskaites punktu skaits tiks samazināts par diviem punktiem.
Savukārt, ja šis ietekmēšanas līdzeklis netiks izpildīts, papildu uzskaites punktus nereģistrēs,” paskaidrots anotācijā.
Spēkā esošie MK noteikumi Nr. 551 noteic, ka pārkāpumu uzskaites punktus automātiski reģistrē dienā, kad stājas spēkā lēmums par administratīvā soda piemērošanu un tas kļuvis neapstrīdams.
“Reģistrētie uzskaites punkti ir spēkā divus vai piecus gadus atkarībā no izdarītā pārkāpuma. Gadījumos, kad transportlīdzekļa vadītājam tiek piemērots tiesību izmantošanas aizliegums vai tiesību atņemšana, administratīvā soda termiņš pārklājas ar uzskaites punktu spēkā esamību. Proti, reālais uzskaites punktu nozīmes efekts samazinās, jo pēc transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atgūšanas uzskaites punktu termiņš jau ir daļēji vai pilnībā pagājis,” akcentēts anotācijā.
Līdz ar to MK noteikumu projektā paredzēts, ka, transportlīdzekļa vadītājam piemērojot transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu vai atņemot transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, reģistrēto uzskaites punktu noilguma termiņa atskaite tiks apturēta un atsākta tikai pēc transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizlieguma vai atņemšanas termiņa beigām.
Vienlaikus MK noteikumu projektā norādīts izņēmuma gadījums, par kuru uzskaites punkti netiks reģistrēti: tie būs pārkāpumi, par kuriem paredzēta transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšana uz pieciem gadiem (t. sk. par transportlīdzekļa vadīšanu alkohola reibumā).
Kā pausts anotācijā, “ņemot vērā sarežģīto tiesību atjaunošanas procedūru, kā arī to, ka pēc pieciem gadiem piemēroto uzskaites punktu audzinošais raksturs ir zudis, šādos gadījumos reģistrēt tos nav lietderīgi”.
Tāpat paredzēts, ka ne tikai gadījumā, ja tiks atņemtas tiesības uz pieciem gadiem, bet arī situācijā, kad transportlīdzekļa vadītājam tiks piemērots tiesību izmantošanas aizliegums par maksimālā uzskaites punktu skaita sasniegšanu, visi reģistrētie uzskaites punkti tiks dzēsti.
“Ņemot vērā situāciju satiksmē un aktualitātes satiksmes drošības uzlabošanai, reģistrējamo uzskaites punktu skaits par atsevišķiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem nav samērīgs ar bīstamību. To apliecina gan Ceļu satiksmes drošības direkcijas veiktais smago ceļu satiksmes negadījumu izpētes pilotprojekts, gan ceļu satiksmes negadījumu statistikas rādītāji,” skaidrots MK noteikumu projekta anotācijā.
Tādējādi MK noteikumu projektā par konkrētiem pārkāpumiem reģistrējamo uzskaites punktu skaits ir pārskatīts, respektīvi, par rupjiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem un pārkāpumiem, kas tiešā veidā apdraud satiksmes drošību, uzskaites punktu skaitu plānots palielināt, turpretī par pārkāpumiem, kas satiksmes drošību tiešā veidā neietekmē, uzskaites punktu skaitu iecerēts samazināt.
Iepazīties ar administratīvajiem pārkāpumiem, par kuriem šobrīd piešķir pārkāpumu uzskaites punktus, tostarp pārkāpumu uzskaites punktu skaitu, var MK noteikumu Nr. 551 1. pielikumā (plānotās izmaiņas pieejamas MK noteikumu projekta 1. pielikumā), kā arī LV portāla apkopotajā tabulā “Piemērojamo uzskaites punktu salīdzinājums”.
Administratīvie pārkāpumi Ceļu satiksmes likumā (CSL), par kuriem piemēro uzskaites punktus |
Pārkāpumu uzskaites punktu skaits spēkā esošajos MK noteikumos Nr. 551 |
Pārkāpumu uzskaites punktu skaits MK noteikumu projektā |
CSL 51. panta otrā daļa: par nepiesprādzēšanos ar drošības jostu vai aizsprādzētas aizsargķiveres nelietošanu, kā arī tāda pasažiera vešanu, kurš nav piesprādzējies vai kuram galvā nav aizsprādzētas aizsargķiveres. |
0 vai 1* |
1 |
CSL 51. panta piektā daļa: par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, nav iegūtas profesionālo vadītāju tiesības vai transportlīdzekļa vadītājs vada transportlīdzekli, kas neatbilst vadītāja apliecībā norādītajam ierobežojuma kodam. |
3 |
3 |
CSL 51. panta devītā daļa: par tālruņa, piezīmjdatora, planšetdatora vai viedierīces lietošanu, ja transportlīdzeklis atrodas kustībā, izņemot gadījumus, kad tālruni, piezīmjdatoru, planšetdatoru vai viedierīci izmanto brīvroku režīmā. |
1 |
2 |
CSL 51. panta desmitā daļa: par agresīvu braukšanu. |
6 |
6 |
CSL 52. panta pirmā daļa: par braukšanu, ja luksoforā deg aizliedzošais signāls, vai par nepakļaušanos satiksmes regulētāja signālam, vai par braukšanu virzienā, kas ir aizliegts ar satiksmes regulētāja signālu. |
4 |
4 |
CSL 52. panta otrā daļa: par braukšanu attiecīgajā virzienā, ja luksofora papildsekcijā nav iedegts zaļās bultas signāls. |
2 |
2 |
CSL 52. panta piektā daļa: par nepakļaušanos personas, kura ir pilnvarota pārbaudīt transportlīdzekļa vadītāja dokumentus, atkārtotai vai vairākkārtējai prasībai apturēt transportlīdzekli (par bēgšanu). |
8 |
netiks piemēroti |
CSL 53. panta pirmā daļa: par to noteikumu pārkāpšanu, kuri reglamentē brīdinājuma signāla došanas kārtību. |
1 |
1 |
CSL 53. panta otrā daļa: par ceļa nedošanu gājējiem vai transportlīdzekļu vadītājiem, kuriem ir priekšroka. |
2 |
2 |
CSL 53. panta trešā daļa: par ceļa nedošanu trolejbusiem un autobusiem, kuri sāk braukt no apzīmētas pieturas apdzīvotās vietās. |
1 |
1 |
CSL 53. panta ceturtā daļa: par trolejbusa un autobusa kustības uzsākšanu no apzīmētas pieturvietas, nepārliecinoties, vai transportlīdzeklim tiek dots ceļš. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 53. panta piektā daļa: par noteiktā stāvokļa uz brauktuves vai tramvaja sliežu ceļa klātnes neieņemšanu pirms nogriešanās vai apgriešanās braukšanai pretējā virzienā. |
1 |
1 |
CSL 53. panta sestā daļa: par nogriešanos tā, ka, izbraucot no brauktuvju krustošanās vietas, transportlīdzeklis atrodas pretējā braukšanas virziena joslā. |
1 |
1 |
CSL 53. panta septītā daļa: par tramvaja sliežu ceļa klātnes šķērsošanu šim nolūkam neparedzētās vietās, ja tramvaja sliežu ceļa klātne ir atdalīta no pārējās brauktuves vai neatrodas vienā līmenī ar to. |
2 |
2 |
CSL 53. panta astotā daļa: par apgriešanos braukšanai pretējā virzienā uz tiltiem, estakādēm, ceļa pārvadiem un zem tiem, kā arī uz gājēju pārejām. |
1 |
1 |
CSL 53. panta devītā daļa: par apgriešanos braukšanai pretējā virzienā tuneļos vai vietās, kur ceļa redzamība kaut vienā virzienā ir mazāka par 100 m. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 53. panta desmitā daļa: par apgriešanos braukšanai pretējā virzienā uz dzelzceļa pārbrauktuvēm. |
2 |
2 |
CSL 53. panta vienpadsmitā daļa: par nepamatotu iebraukšanu pretējā virziena joslā vai nepamatotu nobraukšanu no brauktuves, tā apdraudot satiksmes drošību. |
netiek piemēroti |
2 |
CSL 54. panta pirmā daļa: par iebraukšanu pretējā virziena joslā uz ceļa, kur ceļu satiksme notiek divos virzienos un ir četras vai vairāk braukšanas joslas. |
1 |
1 |
CSL 54. panta trešā daļa: par braukšanu pa joslu, kas no abām pusēm apzīmēta ar 927. ceļa apzīmējumu (dubulta pārtraukta līnija), ja tas ir aizliegts. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 54. panta piektā daļa: par braukšanu pa pretējā virziena tramvaja sliežu ceļa klātni. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 54. panta sestā daļa: par braukšanu pa joslu, kas paredzēta pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem. |
1 |
1 |
CSL 54. panta astotā daļa: par braukšanu pa ietvēm, gājēju ceļiem, velosipēdu ceļiem vai citām vietām (sadalošām joslām, ceļa nomalēm, apstādījumiem u. tml.), kas nav paredzētas transportlīdzekļu braukšanai. |
3 |
3 |
CSL 55. panta trešā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 km/h ar mopēdiem, motocikliem, tricikliem, kvadricikliem, vieglajiem automobiļiem un kravas automobiļiem, kuru pilna masa nepārsniedz 7,5 tonnas (turpmāk – vieglajiem automobiļiem). |
netiek piemēroti |
1 |
CSL 55. panta ceturtā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 km/h ar vieglajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
netiek piemēroti |
1 |
CSL 55. panta piektā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 km/h ar automobiļiem, kas velk piekabi, kravas automobiļiem, kuru pilna masa pārsniedz 7,5 tonnas, autobusiem un traktoriem (turpmāk – ar smagajiem automobiļiem). |
netiek piemēroti |
1 |
CSL 55. panta sestā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 11 līdz 20 km/h ar smagajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
netiek piemēroti |
1 |
CSL 55. panta septītā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 21 līdz 30 km/h ar vieglajiem automobiļiem. |
1 |
2 |
CSL 55. panta astotā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 21 līdz 30 km/h ar vieglajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
1 |
2 |
CSL 55. panta devītā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 21 līdz 30 km/h ar smagajiem automobiļiem. |
1 |
2 |
CSL 55. panta desmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 21 līdz 30 km/h ar smagajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
1 |
2 |
CSL 55. panta vienpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km/h ar vieglajiem automobiļiem. |
2 |
3 |
CSL 55. panta divpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km/h ar vieglajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
2 |
3 |
CSL 55. panta trīspadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km/h ar smagajiem automobiļiem. |
2 |
3 |
CSL 55. panta četrpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 31 līdz 40 km/h ar smagajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
2 |
3 |
CSL 55. panta piecpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 41 līdz 50 km/h ar vieglajiem automobiļiem. |
3 |
4 |
CSL 55. panta sešpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 41 līdz 50 km/h ar vieglajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
3 |
4 |
CSL 55. panta septiņpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 41 līdz 50 km/h ar smagajiem automobiļiem. |
3 |
4 |
CSL 55. panta astoņpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 41 līdz 50 km/h ar smagajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
3 |
4 |
CSL 55. panta deviņpadsmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 51 līdz 60 km/h ar vieglajiem automobiļiem. |
4 |
5 |
CSL 55. panta divdesmitā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 51 līdz 60 km/h ar vieglajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
4 |
5 |
CSL 55. panta divdesmit pirmā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 51 līdz 60 km/h ar smagajiem automobiļiem. |
4 |
5 |
CSL 55. panta divdesmit otrā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 51 līdz 60 km/h ar smagajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
4 |
5 |
CSL 55. panta divdesmit trešā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h ar vieglajiem automobiļiem. |
5 |
6 |
CSL 55. panta divdesmit ceturtā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h ar vieglajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
5 |
6 |
CSL 55. panta divdesmit piektā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h ar smagajiem automobiļiem. |
5 |
6 |
CSL 55. panta divdesmit sestā daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu no 61 līdz 70 km/h ar smagajiem automobiļiem apdzīvotā vietā vai dzīvojamā zonā. |
5 |
6 |
CSL 55. panta divdesmit sestā (prim viens) daļa: par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu vairāk par 70 km/h ar vieglajiem un smagajiem automobiļiem. |
netiek piemēroti (CSL 55. panta divdesmit sestā (prim viens) daļa stājās spēkā 2024. gada 28. maijā, bet MK noteikumi Nr. 551 netika salāgoti ar attiecīgajiem grozījumiem CSL.) |
7 |
CSL 55. panta divdesmit septītā daļa: par drošas distances vai intervāla neievērošanu. |
1 |
1 |
CSL 56. panta pirmā daļa: par traucējumu radīšanu apdzīšanas laikā pretim braucošo vai apdzenamo transportlīdzekļu vadītājiem. |
2 |
3 |
CSL 56. panta otrā daļa: par apdzīšanas uzsākšanu, ja pa to pašu joslu priekšā braucošā transportlīdzekļa vadītājs rāda kreisā pagrieziena signālu. |
1 |
1 |
CSL 56. panta trešā daļa: par traucējumu radīšanu apdzenošā transportlīdzekļa vadītājam, palielinot braukšanas ātrumu vai mainot braukšanas trajektoriju. |
1 |
1 |
CSL 56. panta ceturtā daļa: par apdzīšanu regulējamos krustojumos vai par apdzīšanu neregulējamos krustojumos, izņemot gadījumus, kad apdzen uz galvenā ceļa attiecībā pret šķērsojamo ceļu. |
1 |
3 |
CSL 56. panta piektā daļa: par apdzīšanu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm. |
2 |
3 |
CSL 56. panta sestā daļa: par apdzīšanu tuvāk par 100 m pirms dzelzceļa pārbrauktuvēm. |
1 |
1 |
CSL 56. panta septītā daļa: par apdzīšanu uz gājēju pārejām un tuneļos, augšupejošu ceļu beigās, bīstamos pagriezienos un citos ceļa posmos, kur redzamību ierobežo apturēti transportlīdzekļi, ēkas, apstādījumi u. tml. |
2 |
3 |
CSL 56. panta astotā daļa: par tramvaja apdzīšanu pa pretējā virziena tramvaja sliežu ceļa klātni. |
6 |
6 |
CSL 56. panta devītā daļa: par ceļa nedošanu pretim braucošā transportlīdzekļa vadītājam vietās, kur ir apgrūtināta samainīšanās. |
1 |
1 |
CSL 58. panta pirmā daļa: par ceļa nedošanu gājējiem vai transportlīdzekļu vadītājiem, kuriem ir priekšroka. |
2 |
2 |
CSL 58. panta otrā daļa: par iebraukšanu krustojumā vai brauktuvju krustošanās vietā, ja izveidojies sastrēgums, kas vadītāju piespiež apturēt transportlīdzekli krustojumā vai brauktuvju krustošanās vietā un traucē braukt citiem transportlīdzekļiem. |
1 |
1 |
CSL 59. panta otrā daļa: par ceļa nedošanu citiem satiksmes dalībniekiem, izbraucot no dzīvojamās zonas. |
2 |
2 |
CSL 60. panta pirmā daļa: par ceļa nedošanu gājējiem, kas šķērso brauktuvi pa gājēju pāreju, vai neredzīgiem gājējiem, kas rāda signālu ar baltu spieķi, vai gājējiem, kas iet uz tajā pašā braukšanas virzienā apzīmētā pieturā (ceļa vidū) apturētu tramvaju vai nāk no tā. |
2 |
2 |
CSL 61. panta pirmā daļa: par ceļa nedošanu vilcienam (lokomotīvei, drezīnai), kas tuvojas. |
4 |
6 |
CSL 61. panta otrā daļa: par uzbraukšanu uz dzelzceļa pārbrauktuves, ja uzbraukšanu aizliedz dzelzceļa pārbrauktuves dežuranta žests vai luksoforā deg aizlieguma signāls. |
4 |
6 |
CSL 61. panta ceturtā daļa: par uzbraukšanu uz dzelzceļa pārbrauktuves, ja aiz tās izveidojies sastrēgums, kas piespiež vadītāju apturēt transportlīdzekli uz pārbrauktuves, vai ja uz tās stāv transportlīdzeklis. |
1 |
1 |
CSL 61. panta sestā daļa: par to transportlīdzekļu apbraukšanu, kuri apturēti pirms dzelzceļa pārbrauktuves, ja kustība pāri pārbrauktuvei ir aizliegta. |
4 |
6 |
CSL 61. panta septītā daļa: par barjeras patvaļīgu atvēršanu, apbraukšanu vai dzelzceļa sliežu ceļa šķērsošanu šim nolūkam neparedzētās vietās. |
6 |
6 |
CSL 62. panta pirmā daļa: par transportlīdzekļa vadīšanu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,2 promiles, bet nepārsniedz 0,5 promiles. |
6 |
6 |
CSL 62. panta otrā daļa: par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles, bet nepārsniedz 1,0 promili. |
8 |
8 |
CSL 62. panta trešā daļa: par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,0 promili, bet nepārsniedz 1,5 promiles. |
8 |
8 |
CSL 62. panta ceturtā daļa: par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, ja izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles. |
8 |
netiks piemēroti |
CSL 62. panta piektā daļa: par velosipēda, elektroskrejriteņa vai mopēda vadīšanu vai mācīšanu vadīt mopēdu, atrodoties narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošu vielu ietekmē. |
8 |
netiks piemēroti |
CSL 62. panta sestā daļa: par transportlīdzekļa vadīšanu vai mācīšanu vadīt transportlīdzekli, atrodoties reakcijas ātrumu un uzmanību samazinošu medikamentu iespaidā, esot slimam vai tādā mērā nogurušam, ka tas ietekmē transportlīdzekļa vadītāja darbspējas un ceļu satiksmes drošību. |
3 |
3 |
CSL 62. panta septītā daļa: par alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu lietošanu pēc satiksmes negadījuma, kā arī pēc tam, kad transportlīdzeklis tiek apturēts pēc policijas darbinieka, robežsarga pieprasījuma, līdz izelpotā gaisa vai asins pārbaudei alkohola koncentrācijas noteikšanai vai pārbaudei, kas konstatē narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmi, vai atbrīvošanai no šīs pārbaudes noteiktā kārtībā. |
8 |
netiks piemēroti |
CSL 62. panta astotā daļa: par atteikšanos no izelpotā gaisa vai asins pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai vai narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes. |
8 |
netiks piemēroti |
CSL 63. panta otrā daļa: par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz gadījumus, kad, tuvojoties operatīvajam transportlīdzeklim, jāaptur transportlīdzeklis. |
1 |
1 |
CSL 63. panta trešā daļa: par ceļa nedošanu noteiktajā kārtībā operatīvajam transportlīdzeklim. |
2 |
2 |
CSL 63. panta piektā daļa: par ceļu satiksmes negadījuma vietas atstāšanu pēc ceļu satiksmes negadījuma, pārkāpjot noteikto kārtību. |
0 vai 4** |
2 |
CSL 64. panta otrā daļa: par braukšanu bez iedegtām noteiktām ārējām apgaismes ierīcēm diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos. |
1 |
1 |
CSL 64. panta divpadsmitā daļa: par avārijas gaismas signalizācijas neiedegšanu vai, ja tādas nav vai tā nedarbojas, avārijas zīmes nepiestiprināšanu velkamajam transportlīdzeklim diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos. |
1 |
1 |
CSL 66. panta pirmā daļa: par transportlīdzekļa vilkšanu, ja pie tā stūres nav transportlīdzekļa vadītāja. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 66. panta trešā daļa: par transportlīdzekļu vilkšanas aizlieguma neievērošanu. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 71. panta pirmā daļa: par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate. |
2 |
1 |
CSL 71. panta otrā daļa: par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, par kuru nav veikta tā īpašnieka civiltiesiskās atbildības obligātā apdrošināšana (OCTA). |
2 |
1 |
CSL 71. panta sestā daļa: par braukšanu nepietiekamas redzamības apstākļos ar transportlīdzekli, kuram nedeg neviens no tuvās gaismas lukturiem un vienlaikus neviens no priekšējiem miglas lukturiem. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 71. panta septītā daļa: par braukšanu diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos bez iedegtas avārijas gaismas signalizācijas ar transportlīdzekli, kuram nedeg neviens no pakaļējiem gabarītlukturiem vai neviens no bremzēšanas signāllukturiem. |
1 |
1 |
CSL 71. panta devītā daļa: par braukšanu diennakts gaišajā laikā bez iedegtas avārijas gaismas signalizācijas ar transportlīdzekli, kuram nedeg neviens no bremzēšanas signāllukturiem. |
1 |
1 |
CSL 71. panta desmitā daļa: par braukšanu lietus vai snigšanas laikā ar transportlīdzekli, kuram vadītāja pusē nedarbojas priekšējā stikla tīrītājs. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 71. panta vienpadsmitā daļa: par braukšanu ar transportlīdzekli, kura stūres iekārtas bojājumi vai darba bremžu sistēma neļauj vadītājam izdarīt manevru, vai par braukšanu ar transportlīdzekļu sastāvu, kura vilcēja un piekabes (puspiekabes) sakabes ierīcei ir bojājumi, kas braukšanas laikā var izraisīt sakabes pārrāvumu. |
2 |
2 |
CSL 71. panta četrpadsmitā daļa: par braukšanu laikposmā no 1. decembra līdz 1. martam ar automobili vai autobusu, kura pilna masa nepārsniedz 3,5 tonnas un kurš nav aprīkots ar riepām, kas paredzētas braukšanai ziemas apstākļos. |
1 |
2 |
CSL 71. panta septiņpadsmitā daļa: par braukšanu ar transportlīdzekli, kurš aprīkots ar speciālām ierīcēm (speciālo zilo vai sarkano bākuguni, skaņas signālu) vai kuram ir speciālais krāsojums, ja transportlīdzeklis atbilstoši normatīvo aktu prasībām nav operatīvais transportlīdzeklis. |
2 |
netiks piemēroti |
CSL 71. panta deviņpadsmitā daļa: par braukšanu ar automobili, kura stikli pārklāti ar pārklājumu, kas neatbilst normatīvo aktu prasībām. |
1 |
1 |
CSL 71. panta divdesmitā daļa: par tāda transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kuram ir nepietiekams normatīvajos aktos noteiktais riepu protektora dziļums vai ir riepu bojājums, kas apdraud satiksmes drošību. |
1 |
2 |
CSL 74. panta pirmā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 206., 207. vai 208. ceļa zīmi (par ceļa nedošanu transportlīdzekļu vadītājiem, kuriem ir priekšroka). |
2 |
2 |
CSL 75. panta pirmā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 302., 303., 304., 306., 307., 308., 310., 311., 312., 313., 314., 315., 316., 317., 318., 331., 332., 333. vai 334. ceļa zīmi (aizlieguma ceļa zīmes). |
1 |
1 |
CSL 75. panta otrā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 301., 319. vai 321. ceļa zīmi (aizlieguma ceļa zīmes). |
2 |
3 |
CSL 76. panta pirmā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 401., 402., 403., 404., 405., 406., 407., 408., 410., 411., 420., 421. vai 422. ceļa zīmi (rīkojuma ceļa zīmes). |
1 |
1 |
CSL 76. panta otrā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 413., 414., 415., 416. vai 417. ceļa zīmi (rīkojuma ceļa zīmes). |
3 |
3 |
CSL 76. panta trešā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 409. ceļa zīmi (par braukšanu pretējā virzienā pa loku). |
1 |
2 |
CSL 77. panta pirmā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 513., 514., 515., 516., 517. vai 518. ceļa zīmi (norādījuma ceļa zīmes). |
1 |
1 |
CSL 77. panta otrā daļa: par tās prasības neizpildīšanu, kura noteikta ar 501., 503. vai 504. ceļa zīmi (par braukšanu pretējā virzienā pa vienvirziena ceļu). |
2 |
2 |
CSL 78. panta pirmā daļa: par 920. un 947. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsošanu vai 928. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsošanu, apdzenot no nepārtrauktās līnijas puses. |
2 |
3 |
CSL 78. panta otrā daļa: par 920. un 947. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsošanu vai 928. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsošanu no nepārtrauktās līnijas puses, nogriežoties pa kreisi vai apgriežoties braukšanai pretējā virzienā. |
1 |
1 |
CSL 78. panta ceturtā daļa: par 921. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsošanu apdzenot. |
2 |
3 |
CSL 78. panta piektā daļa: par 921. ceļa apzīmējuma līnijas šķērsošanu, nogriežoties pa kreisi vai apgriežoties braukšanai pretējā virzienā. |
1 |
1 |
CSL 79. panta pirmā daļa: par lielāka pasažieru skaita pārvadāšanu, nekā to norādījis transportlīdzekļa izgatavotājs. |
1*** |
1* |
CSL 79. panta otrā daļa: par bērnu grupu pārvadāšanu autobusā bez pavadoņa klātbūtnes. |
1 |
1 |
CSL 79. panta trešā daļa: par to noteikumu pārkāpšanu, kuri paredz bērnu pārvadāšanai paredzēto drošības līdzekļu lietošanu. |
2 |
2 |
CSL 79. panta ceturtā daļa: par to noteikumu pārkāpšanu, kuri reglamentē pasažieru pārvadāšanu kravas automobilī ārpus tā kabīnes. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 79. panta piektā daļa: par pasažieru pārvadāšanu ārpus traktortehnikas kabīnes, piekabē (puspiekabē) un motocikla kravas nodalījumā. |
1 |
netiks piemēroti |
CSL 79. panta sestā daļa: par tādu bērnu pārvadāšanu, kuru augums nepārsniedz 150 cm, ja: 1) bērns atrodas vieglā automobiļa priekšējā sēdeklī, kas nav aprīkots ar drošības jostu; 2) transportlīdzeklī, kas aprīkots ar drošības jostām, bērns neatrodas viņa vecumam un svaram piemērotā bērnu sēdeklītī vai uz paliktņa, kas uzstādīts atbilstoši tā izgatavotāja norādījumiem, un nav piesprādzēts ar drošības jostu; 3) bērns tiek pārvadāts ar divriteņu mopēdu, motociklu, triciklu, kvadriciklu vai sniega motociklu, izņemot gadījumu, kad bērns var noturēt līdzsvaru un aizsniegt kāju atbalstus vai sēž viņa vecumam un svaram atbilstošā sēdeklītī. |
2 |
2 |
Piezīmes 1. * Transportlīdzekļa vadītājam pārkāpumu uzskaites punktus nepiešķir, ja, braucot autobusā, minēto pienākumu nav izpildījis pasažieris. 2. ** Četrus pārkāpuma uzskaites punktus piešķir, ja ceļu satiksmes negadījumā ir iesaistīts arī cita transportlīdzekļa vadītājs. Pārējos (iepriekš neminētos) gadījumos, kad noticis ceļu satiksmes negadījums, pārkāpuma uzskaites punktus nepiešķir. 3. *** Neattiecas uz pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem. |
Piezīmes 1. * Nav attiecināms uz pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem. |
Kā piedalīties sabiedriskajā apspriešanā Ar noteikumu projektu iespējams iepazīties Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP portālā). Lai piedalītos sabiedriskajā apspriešanā, jāatver TAP portāla sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”. Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (MK noteikumu projekts “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi”), augšējā labajā stūrī jānospiež poga “Pieteikties”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona. Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”. Izteikt priekšlikumus un iebildumus par MK noteikumu projektu var līdz 9. jūnijam. |