Personai administratīvā procesa ietvaros ir atņemtas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības uz 36 mēnešiem, kā arī ir iegūti 8 pārkāpuma soda punkti. Vadītājs ir jaunais vadītājs ar stāžu, kas mazāks par diviem gadiem. Cik pārkāpuma soda punktu piešķirs, ja persona tiks pieķerta braucam bez tiesībām iepriekšminētajos apstākļos? Vai paralēli iestājas kāds cits tiesību izmantošanas aizliegums, kas tiks iegūts, sasniedzot noteiktu soda punktu skaitu? Kāds naudas sods vai cits papildsods tiks piešķirts, ja vadītājs tiks pieķerts, braucot bez tiesībām pirmo reizi un atkārtoti? Vai likumā ir noteikts, ka vadītājs kādos noteiktos apstākļos, piemēram, ja nav bijis iemesla viņu apturēt, var atteikt uzrādīt savu autovadītāja apliecību noteiktai policijas amatpersonai? Ja šis vadītājs iekļūs ceļu satiksmes negadījumā, vai auto vadīšanas tiesību neesamība ir iemesls tam, ka persona kā transportlīdzekļa vadītājs nevar saņemt CSNg iegūto bojājumu atlīdzību no apdrošināšanas kompānijas puses, ar nosacījumu, ka šī persona netiek atzīta par vainīgo, bet tiek atzīta par cietušo pusi? Kādām iestādēm ir pārredzama informācija no datubāzēm par personai noteiktajiem aktīvajiem liegumiem un pārkāpumiem uz ceļa? Paldies.
Šāds pārkāpumu uzskaites punktu skaits, kā arī fakts, ka transportlīdzekļu vadīšanas tiesības jau ir atņemtas uz vērā ņemamu termiņu, lai gan autovadītāja stāžs ir mazāks pat par diviem gadiem, liecina, ka jaunais autovadītājs pilnībā neizprot ceļu satiksmes noteikumu nozīmi kopējās ceļu satiksmes organizēšanā. Autovadītājs uz laiku noteikti ir jāattur no dalības ceļu satiksmē.
Atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 17. panta pirmajai daļai pēc tiesību atņemšanas termiņa beigām personai tiesības jāiegūst no jauna, ievērojot normatīvajos aktos noteikto tiesību piešķiršanas kārtību – konkrētajā piemērā ar tiesību atņemšanu uz laiku, ilgāku par gadu, personai jānokārto B kategorijai atbilstošs teorētiskais un vadīšanas eksāmens.
Situācijā, kad transportlīdzekļu vadīšanas tiesības ir atņemtas, bet transportlīdzekļa vadīšana tomēr tiek turpināta, piemērojams Ceļu satiksmes likuma 51. panta sestās daļas 1. punkts, kas noteic, ka par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (transportlīdzekļu vadīšanas tiesības nav noteiktā kārtībā iegūtas vai ir atņemtas), transportlīdzekļa vadītājam piemēro naudas sodu no piecdesmit sešām līdz simt četrpadsmit naudas soda vienībām jeb no 280 līdz 570 eiro. Pārkāpumu uzskaites punkti netiek piemēroti.
Savukārt par cita veida pārkāpumiem, kas varētu tikt veikti, norādāms, ka pārkāpumu uzskaites punktu piemērošana var tikt turpināta. Proti, ņemot vērā Ceļu satiksmes likuma 43.1 panta pirmajā daļā ietverto mērķi pārkāpumu uzskaites punktu sistēmai, kā arī Ministru kabineta noteikumus Nr. 551 “Pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas piemērošanas noteikumi” (“Soda punktu noteikumi”) kopsakarā ar Ceļu satiksmes likuma 1. pantā skaidroto jēdzienu (kas ir transportlīdzekļa vadītājs), pārkāpuma uzskaites punkti būtu jāturpina noteikt neatkarīgi no tā, vai transportlīdzekļa vadītājam ir vai nav atņemtas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības. Proti, jaunu pārkāpumu dēļ, sasniedzot noteiktu skaitu t. s. soda punktu, būtu jānosaka attiecīgie ietekmēšanas līdzekļi neatkarīgi no vadīšanas tiesību esamības. Piemēram, jānosaka apmācības kursi (semināri) ceļu satiksmes drošības un transportlīdzekļa drošas vadīšanas jautājumos vai braukšanas uzvedības korekcijas grupu nodarbības. Par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas liegumu pārkāpumu uzskaites punktu dēļ jānorāda, ka minētais liegums ir patstāvīgs (paralēls), respektīvi, tas nevar pagarināt tiesību atņemšanas (un aizlieguma tās atkārtoti iegūt) termiņu, bet faktiski var pagarināt laiku, kurā tiesības nevar atgūt/izmantot.
Atbilstoši minēto Soda punktu noteikumu 12. punktam transportlīdzekļa vadītājam piemēro šādus ietekmēšanas līdzekļus:
Personas tiesības vadīt transportlīdzekļus primāri apliecina attiecīgs ieraksts Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Turklāt policijas amatpersonas rīcībā ir plašas pilnvaras, kā noskaidrot aizturētās personas personību.
Savukārt tas, ka personai, kura nav vainojama ceļu satiksmes negadījuma izdarīšanā, nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, nav pamats zaudējumu atlīdzības neizmaksāšanai (skat. Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma 35. pantu). Turpretim, ja šī persona tomēr būs nodarījusi zaudējumus, tad apdrošinātājs atbilstoši minētā likuma 41. panta pirmās daļas 1. punkta b) apakšpunktam ir tiesīgs iesniegt regresa prasību (pieprasīt atlīdzināt apdrošinātājam visus tam radušos zaudējumus).
Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi” 23. punktam, izmantojot tiešsaistes datu pārraidi, reģistrā iekļauto informāciju izsniedz, pamatojoties uz rakstisku vienošanos starp CSDD un informācijas saņēmēju. Līdz ar to institūciju loks, kurām ir nodrošināta piekļuve attiecīgajiem datiem par personai izsniegtajām transportlīdzekļu vadīšanas tiesībām, var būt gana plašs.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!