Šobrīd prasības preču drošībai ES noteiktas vairākos tiesību aktos, galvenie no tiem – Direktīva par dalībvalstu tiesību aktu tuvināšanu attiecībā uz izstrādājumiem, kuri to maldinošā izskata dēļ apdraud patērētāju veselību vai drošību (87/357EEK) un Direktīva par produktu vispārēju drošību (2001/95/EK).
Eiropas Komisija šā gada 13.februārī ierosinājusi jaunu noteikumu kopumu - Preču drošuma un tirgus uzraudzības pakotni, norādot, ka līdzšinējais regulējums ir jāaizstāj ar jaunu un mūsdienīgu. Šobrīd ES noteikumi par tirgus uzraudzību un patēriņa preču drošību ir pārāk sadrumstaloti dažādos tiesību aktos un tādēļ nepārskatāmi.
Galvenie pakotnes dokumenti ir Patēriņa preču drošības regulas projekts un Tirgus uzraudzības regulas projekts. Priekšlikumus tālāk apspriedīs Eiropas Parlaments un ES Padome, provizoriski par jaunā regulējuma stāšanos spēkā min 2015.gadu. Būtisks ir arī Tirgus uzraudzības daudzgadu plāns, kurā ietvertas 20 konkrētas darbības, kas jāveic līdz 2015.gadam, lai uzlabotu tirgus uzraudzību atbilstoši esošajiem noteikumiem, līdz stāsies spēkā jaunās prasības.
Ko paredz Patēriņa preču drošības regulas projekts?
Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) Patērētāju informēšanas un komunikācijas daļas vecākā konsultante Liene Kindzule informē: lai gan Patēriņa preču drošības regulas projekts ir izstrādāts no jauna, prasības patēriņa preču drošībai ES ir spēkā no 2001.gada, un tās pamatā saglabātas arī jaunajā regulas projektā. Stingrāk ir noteikti komersantu pienākumi un mainīts normatīvā akta veids – no direktīvas uz regulu. Tas nozīmē, ka regulas noteikumus vajadzēs tieši piemērot visās ES dalībvalstīs.
"Ražotājam un importētājam noteiks prasības sniegt pilnu informāciju par preci, kas ļaus to identificēt un veikt preces izsekojamību."
Patēriņa preču drošuma regulas projektā pastiprināta uzmanība ir pievērsta potenciāli nedrošu preču identifikācijai un izsekojamībai. L.Kindzule paskaidro sīkāk: "Ražotājam un importētājam būs jāsniedz pilna informācija par preci, t.sk. jānorāda kontaktinformācija, izcelsmes valsts; preces tips, partijas un sērijas numuri. Izplatītāju un vairumtirgotāju pienākums pirms preces saņemšanas būs pienācīgi pārbaudīt, vai importētāji, ražotāji to ir marķējuši atbilstoši prasībām." Ražotājiem papildus ir noteikts izstrādāt preču tehnisko dokumentāciju un veikt riska novērtējumu.
L.Kindzule uzsver, ka šādas prasības uzlabos preču izsekojamību piegādes ķēdē un ļaus ātrāk reaģēt gan uzraudzības iestādēm, gan komersantiem gadījumos, kad ir konstatētas nedrošas preces un ir nepieciešama to izņemšana vai atsaukšana no tirgus.
Tirgus uzraudzībai – jauna regula
PTAC vecākā konsultante norāda, ka Tirgus uzraudzības regulas projekts attiecas uz precēm, kas var radīt risku patērētāju veselībai, dzīvībai, videi. Šī normatīvā akta darbības joma ir plašāka par patēriņa precēm – prasības skar nepārtikas preces, kas var radīt risku.
Regulas projektā ir noteiktas tiesības un pienākumi tirgus uzraudzības iestādēm neatbilstošu un nedrošu preču uzraudzībai, kā arī izstrādāts mehānisms, kā uzlabot tirgus uzraudzības iestāžu darbu koordināciju ES līmenī. Sadarbību plānots uzlabot, izveidojot Eiropas Tirgus uzraudzības forumu.
Regulā ir paredzētas tiesības Eiropas Komisijai izdot ES dalībvalstīm saistošus tiesību aktus, kas noteiktu veicamās tirgus uzraudzības darbības.
Savukārt Ātrās reaģēšanas informācijas sistēmu (RAPEX) ir iecerēts pārcelt no pašreizējās Direktīvas par produktu vispārēju drošību uz Tirgus uzraudzības regulu, lai tajā ietvertu visus noteikumus un procedūras, kas piemērojamas nepārtikas precēm. Šobrīd pastāv divas dažādas procedūras, kā dalībvalstis Eiropas Komisijai un pārējām dalībvalstīm paziņo par tirgus uzraudzības rezultātiem. Tātad jaunā Tirgus uzraudzības regula radīs vienotu kārtību, lai novērstu informācijas dublēšanos.
Veicamie pasākumi, līdz regulas stāsies spēkā
Tirgus uzraudzības daudzgadu plāns ietver dažādus pasākumus produktu uzraudzībā, kas veicami līdz 2015.gadam. Ar šo plānu Eiropas Komisija ir iecerējusi novērst nepilnības šajā jomā, uzraudzību padarīt efektīvāku un palīdzēt dalībvalstu atbildīgajām iestādēm.
Pieci nozīmīgākie plāna virzieni: informācijas pieejamība, efektīva sadarbība, dialogs ar ieinteresētajām personām, produktu izsekojamība un drošība.
Pirmais virziens paredz informācijas apmaiņu starp ES dalībvalstīm, lai izvairītos no paveiktā darba dublēšanās, īpaši tas attiecas uz dažādu drošības testu veikšanu. Tādēļ tiks izstrādāta informācijas un komunikācijas sistēma, kurā ietvert informāciju par drošības testu rezultātiem. Turklāt tiks nodrošināta saskaņotība starp dažādām ES datubāzēm.
Efektīvu sadarbību starp ES dalībvalstīm ir iecerēts veicināt, nodrošinot informācijas apmaiņu par pārbaužu rezultātiem, kā arī dalībvalstu atbildīgo iestāžu darbinieku pieredzes apmaiņu. Eiropas Komisija plānojusi izveidot sekretariātu, lai palīdzētu sagatavoties Eiropas Tirgus uzraudzības foruma norisei.
"Ir paredzēts pievērst uzmanību produktiem, ko pārdod internetā."
Tāpat nolemts pievērst lielāku uzmanību produktiem, ko pārdod internetā, izpētot e-veikalu darbības principus un to, kā produkts nonāk līdz patērētājam, īpaši no trešajām valstīm. Tā rezultātā tiks izveidoti skaidri noteikumi par produktu pārdošanu internetā.
Dialogu ar ieinteresētajām personām uzsāks, iesaistot visas puses, it īpaši mazos un vidējos uzņēmējus. Tādējādi tirgus uzraudzības iestādes varēs identificēt problēmas un rast efektīvākus risinājumus.
Produktu izsekojamība tiks nodrošināta, identificējot to piegādes posmus no ražotāja līdz pat patērētājam. Paredzēts veikt arī pētījumu par preču drošības aspektiem un sarežģījumiem tirgus uzraudzības iestādēm.
Tirgus uzraudzības plāna drošības virziens nozīmē pastiprinātu kontroli uz valstu robežām, lai nepieļautu bīstamu produktu nonākšanu ES tirgū. Turklāt iecerēts izveidot riska novērtējumu importētajiem produktiem.
Patērētāji arī var ziņot
Par preču drošību var rūpēties ne tikai uzraudzības iestādes, bet arī paši patērētāji. L.Kindzule informē, ka Latvijā preču un pakalpojumu drošības uzraudzību veic Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kam var ziņot,
- ja ir šaubas par preces un pakalpojumu atbilstību;
- ja ir sūdzības par konkrētu preci/pakalpojumu vai preču/pakalpojumu grupu.