Labdien! Lūdzu, izskaidrojiet ziņu portālos (vs.lv; jauns.lv) uznirstošo reklāmu: “Pensionāriem. Cilvēkiem, kas dzimuši 1951.–1989. gadā. Jauna iespēja katram Latvijas iedzīvotājam–valsts apstiprināts projekts.” Atvērt neriskēju, bet pieļauju, ka tēma interesētu daudzus. Kādas sekas būtu, to atverot? Vai cilvēki nebūtu jābrīdina? Paldies!
Kā pareizi norādāt jautājumā, jūsu minētajos komercmedijos ir izvietota konkrētā reklāma. Reklāmas izgatavošanu un izplatīšanu mediju vidē (TV, radio, internetā, drukātajos medijos u. c.) regulē Reklāmas likums. Tas noteic, ka reklāmai jābūt likumīgai, patiesai, objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, tai jāatbilst godīgas konkurences principiem. Tāpat reklāmā atļauts ietvert tikai tādus paziņojumus vai vizuālos attēlus, kas nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas (Reklāmas likuma 3. pants). Reklāmas izgatavotājs drīkst paust savas radošās ieceres jebkurā formā, ja reklāma atbilst likuma un citu normatīvo aktu prasībām, kā arī līgumam ar reklāmas devēju (Reklāmas likuma 11. pants).
Ar likumu ir aizliegta maldinoša reklāma (Reklāmas likuma 8. pants). Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam. Nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes – atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par:
Uz reklāmu, kas vērsta uz patērētājiem, ir attiecināms arī Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Saskaņā ar šī likuma 4. pantu negodīgas komercprakses pazīmes ir gadījumā, ja iestājies vismaz viens no šiem nosacījumiem:
Patērējot mediju saturu, tostarp tajos izvietoto reklāmu, lasītājam/lietotājam svarīgi attīstīt savu medijpratību. Medijpratība ir personas spēja saprast, analizēt, kritiski izvērtēt un atbildīgi izmantot dažādus mediju un informācijas avotus.
Galvenie medijpratības aspekti ir:
Ja uzskatāt, ka konkrētā komercmedijos izvietotā reklāma ir neobjektīva, negodīga, maldinoša vai tā sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību, jums ir tiesības vērsties ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, kas uzrauga Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma ievērošanu, un lūgt izvērtēt attiecīgās reklāmas atbilstību Reklāmas likumam un Negodīgas komercprakses aizlieguma likumam.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!