E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 37258
Lasīšanai: 5 minūtes

Uz patērētājiem vērstas reklāmas uzraudzību veic PTAC

J
jautā:
15. septembrī, 2025
Ivo

Labdien! Lūdzu, izskaidrojiet ziņu portālos (vs.lv; jauns.lv) uznirstošo reklāmu: Pensionāriem. Cilvēkiem, kas dzimuši 1951.1989. gadā. Jauna iespēja katram Latvijas iedzīvotājamvalsts apstiprināts projekts. Atvērt neriskēju, bet pieļauju, ka tēma interesētu daudzus. Kādas sekas būtu, to atverot? Vai cilvēki nebūtu jābrīdina? Paldies!

A
atbild:
Šodien
Zaida Kalniņa
LV portāls
Vēršam uzmanību, ka sniegtā atbilde ir informatīva un nav saistoša tiesību piemērotājiem.

Kā pareizi norādāt jautājumā, jūsu minētajos komercmedijos ir izvietota konkrētā reklāma. Reklāmas izgatavošanu un izplatīšanu mediju vidē (TV, radio, internetā, drukātajos medijos u. c.) regulē Reklāmas likums. Tas noteic, ka reklāmai jābūt likumīgai, patiesai, objektīvai, tā veidojama saskaņā ar godprātīgu reklāmas praksi. Reklāma nedrīkst mazināt sabiedrības uzticēšanos reklāmai, tai jāatbilst godīgas konkurences principiem. Tāpat reklāmā atļauts ietvert tikai tādus paziņojumus vai vizuālos attēlus, kas nepārkāpj ētikas, humānisma, morāles, tikumības un pieklājības normas (Reklāmas likuma 3. pants). Reklāmas izgatavotājs drīkst paust savas radošās ieceres jebkurā formā, ja reklāma atbilst likuma un citu normatīvo aktu prasībām, kā arī līgumam ar reklāmas devēju (Reklāmas likuma 11. pants). 

Ar likumu ir aizliegta maldinoša reklāma (Reklāmas likuma 8. pants). Maldinoša reklāma ir tāda reklāma, kura jebkādā veidā, ieskaitot tās pasniegšanas veidu, tieši vai netieši maldina vai varētu maldināt un kura sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību vai kura kaitē vai varētu kaitēt konkurentam. Nosakot, vai reklāma ir maldinoša, ņem vērā visas reklāmas pazīmes atsevišķo sastāvdaļu un kopējo saturu, noformējumu, īpaši jebkuru informāciju, kas reklāmā sniegta par: 

  • preču vai pakalpojumu pieejamību, īpašībām, darbību, saturu, ražošanas vai piegādes metodi un datumu, nolūku, lietošanu, daudzumu, ietekmi uz vidi vai cilvēka veselību, preču ģeogrāfisko vai komerciālo izcelsmi vai rezultātiem, kas sagaidāmi no to lietošanas, vai par preču vai pakalpojumu testēšanas vai pārbaudes rezultātiem vai materiālām pazīmēm; 
  • cenu vai cenas aprēķināšanas veidu un nosacījumiem, ar kādiem tiek piegādātas preces vai sniegti pakalpojumi; 
  • reklāmas devēju, arī tā identitāti un labajām īpašībām, kvalifikāciju, īpašumtiesībām vai apbalvojumiem.

Uz reklāmu, kas vērsta uz patērētājiem, ir attiecināms arī Negodīgas komercprakses aizlieguma likums. Saskaņā ar šī likuma 4. pantu negodīgas komercprakses pazīmes ir gadījumā, ja iestājies vismaz viens no šiem nosacījumiem: 

  • tā neatbilst profesionālajai rūpībai un būtiski negatīvi ietekmē vai var būtiski negatīvi ietekmēt tāda vidusmēra patērētāja vai tādas patērētāju grupas vidusmēra pārstāvja ekonomisko rīcību attiecībā uz preci, pakalpojumu, digitālo pakalpojumu vai digitālo saturu, kam šī komercprakse adresēta vai ko tā skar; 
  • tā ir maldinoša; 
  • tā ir agresīva.

Patērējot mediju saturu, tostarp tajos izvietoto reklāmu, lasītājam/lietotājam svarīgi attīstīt savu medijpratību. Medijpratība ir personas spēja saprast, analizēt, kritiski izvērtēt un atbildīgi izmantot dažādus mediju un informācijas avotus.  

Galvenie medijpratības aspekti ir: 

  • spēja atšķirt faktus no viedokļiem un atpazīt dezinformāciju vai manipulācijas; 
  • kritiska attieksme pret mediju saturu – prasme uzdot jautājumus: kas, kāpēc un kā šo informāciju radījis; 
  • izpratne par mediju darbības principiem kā tiek veidotas ziņas, reklāmas, sociālo mediju saturs u. c.; 
  • atbildīga informācijas lietošana un izplatīšana – apzinoties sekas, ko var radīt nepatiesas vai maldinošas informācijas tālāka nodošana; 
  • digitālā drošība – prasme pasargāt sevi un savus datus tiešsaistē.

Ja uzskatāt, ka konkrētā komercmedijos izvietotā reklāma ir neobjektīva, negodīga, maldinoša vai tā sava maldinošā rakstura dēļ varētu ietekmēt personas ekonomisko rīcību, jums ir tiesības vērsties ar sūdzību Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, kas uzrauga Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma ievērošanu, un lūgt izvērtēt attiecīgās reklāmas atbilstību Reklāmas likumam un Negodīgas komercprakses aizlieguma likumam. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 95 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas