NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
16. septembrī, 2009
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Pašvaldības
3
3

Vienas pieturas aģentūrām jākļūst par sistēmu

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Vienotā vienas pieturas aģentūras sistēma atbrīvotu cilvēkus no klīšanas pa iestādēm.

FOTO: Māris Kaparkalējs

Sensenā ideja par vienas pieturas aģentūras (VPA) sistēmas ieviešanu valstī būs Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas (RAPLM) kompetencē, un līdz gada beigām ministrija izstrādās koncepciju par vienas pieturas aģentūras sistēmas ieviešanu. Tā tika nolemts Nacionālās reģionālās attīstības padomes sēdē.

Vēl arvien daudzviet Latvijā iedzīvotāji staigā no vienas iestādes uz otru. Vienā noskaidro, kādi dokumenti vajadzīgi, citā raksta iesniegumus, tad nāk pēc atbildes, tad atkal citur dodas kaut ko iesniegt...

Dokumentus varēs kārtot vienuviet

RAPLM speciālisti šobrīd izstrādā vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts un pašvaldību pakalpojumu pieejamībā, lai nodrošinātu kvalitatīvus un izmaksu ziņā efektīvus pakalpojumus iedzīvotājiem reģionos un novados.

Tas nozīmē, ka vairāk par vienu iestādi cilvēkam nevajadzētu apmeklēt. Jo paredzēta tāda valsts pārvaldes darba organizācija, kas iesnieguma iesniedzējam ļautu saņemt attiecīgajā valsts pārvaldes iestādē pieprasītos gala dokumentus noteiktajos termiņos un bez fiziska kontakta starp pašu iesniedzēju un valsts pārvaldes institūcijas amatpersonu.

RAPLM Pašvaldību attīstības departamenta direktors Aivars Draudiņš, vērtējot pašreizējo situāciju, norāda, ka patlaban pēc reģionālās reformas, arī pēc valsts pārvaldes dažādu struktūrvienību optimizēšanas un reģionālo struktūrvienību likvidēšanas pakalpojumi attālinās no iedzīvotāja, tāpēc ir svarīga VPA principu ieviešana pašvaldībās.

"Vairāk par vienu iestādi cilvēkam nevajadzētu apmeklēt."

Tas, kā lietas tiek kārtotas patlaban, neveicina vienotu ar valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanu saistīto jautājumu koordinēšanu: tas notiek atrauti dažādu nozaru ministrijās un iestādēs. Tāpat VPA principa ieviešana valstī notiek atsevišķi - vairākām iestādēm, piemēram, Lauku atbalsta dienestam un Valsts ieņēmumu dienestam savstarpēji sadarbojoties konkrētas pakalpojumu saņēmēju grupas specifiskas vajadzības apkalpošanai. Savās kompetences robežās pēc šā principa strādā dažas pašvaldības - Rīga, Ventspils, Liepāja, Jēkabpils un Jelgava, kuras iedzīvotāju pieņemšanu un apkalpošanu organizē pēc pašu iniciatīvas.

Neizmantotās e-pakalpojumu iespējas

Pašlaik vairums iestāžu savās interneta vietnēs nenodrošina piekļuvi informācijai par to kompetencē esošajām atļaujām un to saņemšanas prasībām, kā arī nav pieejamas iesniegumu standarta veidlapas atļauju saņemšanai. Netiek pilnībā izmantoti esošie resursi un infrastruktūra.

„Jābūt iespējai visus pakalpojumus saņemt gan klātienē, gan elektroniski,” stāsta A. Draudiņš. Klātienē pakalpojumu saņemšanas vietas varētu būt novadu administratīvajos centros, novadu pilsētu un pagastu pārvaldēs. Elektroniski šie pakalpojumi ir pieejami ar portāla www.latvija.lv starpniecību. Šo vietni administrē Valsts reģionālās attīstības aģentūra (VRAA), un tas ir vienotais valsts un pašvaldības iestāžu sniegto pakalpojumu katalogs, kurā apkopota informācija par pakalpojumiem, ko iedzīvotājiem un uzņēmumiem sniedz valsts un pašvaldību iestādes. Piemēram, par to, kā var saņemt pakalpojumus, kāds ir iestādes darba laiks un adrese, kādi dokumenti nepieciešami, vai tas ir maksas pakalpojums, kā arī vēl citu pakalpojumu saņemšanai nepieciešamo informāciju. E-pakalpojumu sadaļā var pieprasīt un saņemt valsts pārvaldes un pašvaldību e-pakalpojumus, sekot to izpildes gaitai un saņemt ziņas par izpildes rezultātu.

Portālā pieejamos pakalpojumus savulaik izveidoja Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariāts sadarbībā ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi, Iekšlietu ministrijas Informācijas centru, Valsts zemes dienestu, Valsts policiju, Tiesu administrāciju, Rīgas un Ventspils pilsētas pašvaldībām. Tātad, izmantojot vietni www.latvija.lv, var pat nosūtīt iesniegumu Ventspils pašvaldības iestādēm.

"Tas, kā lietas tiek kārtotas patlaban, neveicina vienotu ar valsts pārvaldes pakalpojumu sniegšanu saistīto jautājumu koordinēšanu."

Bet būtu jānonāk līdz tam, lai katra Latvijas pašvaldība ar visu informāciju tiktu iekļauta šajā vietnē un caur to varētu izmantot e-pakalpojumus no jebkuras vietas. RAPLM uzsver, ka VPA princips pašvaldību un valsts pakalpojumu pieejamībā būtu jāīsteno visās republikas pilsētu un novadu pašvaldībās, katrā administratīvajā centrā un pagastā, kā arī pilsētas pārvaldē. Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas kalpos kā atbalsta rīks pārvaldes iekšējā darba organizēšanā, tostarp lēmumu pieņemšanai nepieciešamās informācijas iegūšanai no citas iestādes, pārtraucot no iedzīvotājiem pieprasīt iestāžu rīcībā jau esošu informāciju.

Jābūt visu pakalpojumu aprakstiem

A. Draudiņš norāda, ka sekmīgai VPA darbībai nepieciešams aprakstīt visus publiskos pakalpojumus. „Pakalpojumu aprakstīšanas metodika mums ir sagatavota. Ministrijām ir uzdots aprakstīt valsts pakalpojumus, izvērtēt, vai tie visi ir nepieciešami; kurus iespējams apvienot. Liela daļa pakalpojumu jau šobrīd ir aprakstīta. Visām ministrijām ir uzdots līdz 30. novembrim vietnē latvija.lv publicēt informāciju par iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem iedzīvotājiem un uzņēmējiem. Savukārt RAPLM līdz gada beigām sagatavos koncepciju - lai īstenotu VPA principu valsts pārvaldē, ir nepieciešama vienota un saskaņota rīcība valsts pārvaldes procesu, publiskās informācijas pārvaldības un tehnoloģisko resursu izmantošanas stratēģiskai vadīšanai. Koncepcijā tiks piedāvāta turpmākā rīcība, iesaistītās personas, nepieciešamie normatīvie akti.”

Ekonomikas ministrijas (EM) Iekšējā tirgus departamenta direktore Ilga Preimate norāda, ka VPA sistēmas izveide valstī ir uzteicama un ļoti vajadzīga. „Pašlaik visam ir diferencēta pieeja, kad katrs dara ko grib, bet EM uzskata, ka mums ir jāievieš to pakalpojumu direktīva, kas attiecas uz uzņēmējiem, īpaši saistībā ar dažādu licenču izsniegšanu. Šos pakalpojumus esam jau aprakstījuši, kopā ar RAPLM esam ļoti nopietni strādājuši. Ir tikai apsveicami, ka tiek pieņemts konceptuāls lēmums par šādas sistēmas izveidi.”

Ir piemēri - divritenis nav jāizgudro...

Jēkabpils pilsētas mērs Leonīds Salcevičs lepojas ar savas pašvaldības pieredzi: „Pirms četriem gadiem ieviesām elektronisko dokumentu aprites sistēmu un vienas pieturas aģentūru. Cilvēks atnāk uz aģentūru, kur saņem visu informāciju, pat veidlapas, uzzina to, kas jāizpilda. Ja šāda kārtība tiks ieviesta valsts līmenī, būs nepieciešami resursi, lai palielinātu aģentūru kapacitāti, bet nevis visu atstāt uz pašvaldības pleciem. Viens ir sniegt visu nepieciešamo informāciju, bet gluži cits - uzturēt visu sistēmu. Mūsu vienas pieturas aģentūras projekts atzīts par ceturto labāko Eiropā, esam apbalvoti ar Platīna peli un Augstas pārvaldības gada balvu.”

Ieskatam – Jēkabpils pašvaldības vienas pieturas aģentūras pakalpojumu klāsts:

  • sniedz iedzīvotājiem informāciju par pašvaldības pakalpojumu saņemšanas kārtību, procedūru secību un nepieciešamajiem dokumentiem;
  • pieņem iedzīvotāju iesniegumus, sūdzības, priekšlikumus;
  • apkopo un regulāri aktualizē informāciju par domes struktūrvienību, pašvaldības uzņēmumu un iestāžu, kā arī par valsts iestāžu sniedzamo pakalpojumu veidiem vai to saņemšanas kārtības izmaiņām;
  • uztur aktuālu informācijas bāzi par iestāžu darba laiku, apmeklētāju pieņemšanas laiku, tā izmaiņām, nepieciešamajām procedūrām un iesniedzamajiem dokumentiem attiecīgu jautājumu risināšanā;
  • informē par domes struktūru, darbinieku kompetenci un pilnvarām;
  • informē par iedzīvotājiem saņemamo pakalpojumu likumiskajiem un juridiskajiem aspektiem;
  • informē par pašvaldības iestādēm un uzņēmumiem;
  • informē par valsts iestādēm (atrašanās vieta, funkcijas, tālruņu numuri);
  • sniedz paskaidrojumus par iesniegumu noformēšanu;
  • kontrolē no fiziskajām un juridiskajām personām saņemto rakstisko un mutisko iesniegumu, sūdzību un priekšlikumu lietvedības virzību;
  • pieņem un reģistrē vienotā datorizētā datubāzē iedzīvotāju iesniegumus un sūdzības, kā arī domei adresētas vēstules no valsts iestādēm un dažādiem uzņēmumiem;
  • sniedz konsultācijas par datorkioska lietošanu.

"Pašlaik vairums iestāžu savās interneta vietnēs nenodrošina piekļuvi informācijai par to kompetencē esošajām atļaujām un to saņemšanas prasībām."

Jēkabpils piemērs ir viens no labākajiem, kas uzskatāmi parāda, ko var izdarīt vienuviet, atvieglojot cilvēku dzīvi. VPA principa ieviešana samazinātu tādus valsts administratīvos tēriņus kā telpu noma, personāla izmaksas, sakaru pakalpojumu un informācijas tehnoloģiju izmaksas. Tomēr lielākām vienas pieturas aģentūrām ikdienā būs vajadzīgi ievērojami līdzekļi. Par to, iespējams, būs jādomā koncepcijas izstrādātājiem.

Tomēr - pats galvenais – vairs nepastāvēs telpa un laiks, lai iesniegtu kādu pieteikumu vai lūgumu un saņemtu atbildi.

Labs saturs
3
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI