Labdien! Jautājums ir par vienreizējo pabalstu ģimenei pēc bērna piedzimšanas. Jūnijā visa ģimene pārdeklarējāmies uz jauno mājvietu Mārupes novadā no Rīgas. Septembrī piedzima bērniņš, kuru arī piedeklarējām Mārupē, taču pabalstu Mārupes novadā saņemt nevaram, jo vecākiem jābūt deklarētiem vismaz 6 mēnešus. Rīgas domes saistošie noteikumi Nr.147 nosaka, ka jābūt deklarētam pēdējos 12 mēnešus, lai varētu saņemt pabalstu. Kāds būtu risinājums, lai saņemtu pabalstu?
Valsts maksā bērna piedzimšanas pabalstu 421,17 eiro pēc bērna piedzimšanas, tas ir vienreizējs pabalsts un tiek maksāts vienam no vecākiem neatkarīgi no tā, kur viņi dzīvo (ir deklarējušies). Tātad tiesības uz šo pabalstu Jūsu ģimenei ir. Valsts maksā arī pārējos pabalstus – maternitātes, paternitātes, bērna kopšanas pabalstu un vecāku pabalstu.
Savukārt pašvaldības, atbalstot savus iedzīvotājus, ģimenes ar bērniem, arī var paredzēt vienreizēju pabalstu vecākiem par jaundzimušo bērnu. Tas ir pabalsts no pašvaldības budžeta, un tam ne nosacījumus, ne apmēru valsts nenosaka, jo valsts nav uzlikusi pienākumu pašvaldībai šādu pabalstu maksāt.
Likums „Par pašvaldībām” noteic, ka dome var pieņemt saistošos noteikumus arī, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ko tā var veikt no sava budžeta līdzekļiem. Pašvaldību galvenie ienākumu avoti ir iedzīvotāju ienākuma nodoklis (šī nodokļa lielākā daļa nonāk pašvaldībā, kurā cilvēks ir deklarēts) un nekustamā īpašuma nodoklis.
Tātad tā ir jebkuras pašvaldības labā griba - atbalstīt savus iedzīvotājus, tāpēc arī ir noteikums par deklarēšanos, nosakot termiņu, pēc kura ir tiesības uz konkrētās pašvaldības pabalstu par jaundzimušo bērnu.
Pabalsta nosacījumi (deklarēšanās termiņš - parasti tas ir viens gads - un summa) ir noteikti pašvaldības saistošajos noteikumos. Šī pabalsta apmēri pašvaldībās ir atšķirīgi, piemēram, ir pašvaldības, kurās izmaksā tikai 75 eiro (Rīgā un Mārupē ir 150 eiro, vairākās citās Pierīgas pašvaldībās – daudz lielākas summas). Tas atkarīgs arī no pašvaldības finansiālajām iespējām un atbalsta pasākumu kopuma saviem iedzīvotājiem.
Ja neesat deklarēti Rīgā, tad nav pamata prasīt Rīgas pašvaldībai pabalstu. Ja neesat deklarēti Mārupes novadā saistošajos noteikumos paredzēto termiņu, tad nevarat pretendēt uz pabalstu arī šajā pašvaldībā.
Jāpiebilst, ka attiecībā uz šo pabalstu, kas pašvaldībai nav noteikts kā obligāti maksājams, nevar veidoties situācija, ka vecāki ik pēc kāda laika deklarējas arvien jaunā pašvaldībā un tādējādi iegūst tiesības uz vienas, otras, trešās utt. pašvaldības pabalstu par vienu un to pašu bērnu. Tāpēc pašvaldības ir paredzējušas deklarēšanās termiņa kritēriju.
Pašvaldības var noteikt arī citas priekšrocības deklarētajiem iedzīvotājiem, tajā skaitā piešķirt pabalstus, nevērtējot ienākumus. Tādu ir daudz arī Mārupē dzīvojošajiem, par ko var izlasīt novada mājaslapā.
Sociālā dienesta pieņemtos lēmumus un faktisko rīcību Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā var apstrīdēt Mārupes novada domē, domes pieņemtie lēmumi ir pārsūdzami Administratīvajā rajona tiesā.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!