E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 34285
Lasīšanai: 5 minūtes
2
2

Bojāta prece un patērētāja tiesības

J
jautā:
19. oktobrī, 2024
Māris

Nesenā pieredze par bojātu preci lika aizdomāties par Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) reālo lomu un patērētāju interešu aizsardzības mehānismiem. Saskāros ar situāciju, ka veikals, nesniedzot paskaidrojumu par preces remonta vai nomaiņas neiespējamību, piedāvāja tikai naudas atmaksu, neskatoties uz likumā noteikto, ka šiem lēmumiem ir prioritāte pār atgriešanu. Turklāt PTAC šo faktu vienkārši fiksēja, taču nekādas darbības neveica. Īss PTAC atbildes formulējums: “PTAC apstiprināja, ka saskaņā ar likumu veikalam ir jāsniedz šāds skaidrojums, taču, ja tas netiks darīts, tas neradīs tiešu seku veikalam. Proti, veikalam bija pienākums sniegt paskaidrojumu, taču šī paskaidrojuma neesamība nekādas sankcijas nerada. Naudas atmaksāšana ir pietiekama rīcība, lai pabeigtu šo lietu.”

Rezultātā es nonācu situācijā, kad: 1. līdzīgas preces cena ir dubultojusies un piedāvātā naudas atgriešana neļauj šo preci iegādāties par veco cenu; 2. preču piegādes izmaksas man netika atlīdzinātas, atsaucoties uz formālu iemeslu (tiešo likumu trūkums garantijas lietas ietvaros).

Izrādās, ka veikals var izvēlēties sev izdevīgāko risinājumu (naudas atmaksu), pat ja tas pārkāpj patērētāja intereses, un Patērētāju tiesību aizsardzības centram nav ne pilnvaru, ne vēlmes aizsargāt likumīgās tiesības uz remontu vai nomaiņu. Kāpēc šādos – būtībā ikdienišķos un maznozīmīgos – jautājumos ir jāvēršas tiesā, lai aizsargātu elementāras patērētāja tiesības? Kā juridiski izskaidrot, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nevar uzdot veikalam sniegt skaidru paskaidrojumu par savu rīcību vai atrisināt problēmu patērētāja interesēs?

Šis ir piemērs tam, ka patērētājs tiek apzināti nostādīts sliktākā stāvoklī, un PTAC vairāk fiksē pārkāpumus, nevis veic reālas darbības, lai tos novērstu.

A
atbild:
24. oktobrī, 2024

Jums par konkrēto gadījumu ar visiem dokumentiem būtu jāvēršas pie kvalificēta jurista vai zvērināta advokāta.

Atbildi iespējams sniegt tikai vispārīgi, akcentējot likumdošanas normas, kuras ievēro Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC).

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma (PTAL) 28. panta otro daļu, ja patērētājs iegādātajai precei konstatē neatbilstību līgumam, tad vispirms patērētājs ir tiesīgs izvēlēties, lai pārdevējs bez atlīdzības novērš preces neatbilstību līguma noteikumiem vai bez atlīdzības apmaina preci pret tādu, ar kuru būtu nodrošināta atbilstība līguma noteikumiem, izņemot gadījumu, kad tas nav iespējams vai ir nesamērīgi.

No iepriekšminētā izriet, ka izvirzāmo prasību nosaka patērētājs. Ņemot vērā, ka nav informācijas par konkrēto lietu, nav iespējams pateikt, kādu prasību bija izvirzījis patērētājs. Ja pārdevējs nepiekrīt izpildīt patērētāja prasību, tad pārdevējs sniedz rakstveida atbildi ar pamatojumu prasības izpildei un piedāvājumu strīda risinājumam, ja tāds ir.

PTAL 28. panta piektajā daļā ir uzskaitīti gadījumi, kad patērētājs ir tiesīgs izvirzīt prasību par cenas samazinājumu vai atmaksāt par preci samaksāto naudu. Papildus norādām, ka PTAL neparedz līguma noteikumiem neatbilstošas preces gadījumā atmaksāt preces piegādes izdevumus.

Ja preci nav iespējams salabot vai apmainīt, tad šādā gadījumā pārdevējam būtu tiesības patērētājam piedāvāt naudas atmaksu (jāņem vērā, ka atbilstoši PTAL 28. panta 5.1 daļai, atmaksājot naudu, var tikt ņemts vērā preces nolietojums, par ko pusēm savstarpēji jāvienojas).

Ja individuālās lietas ietvaros tiek konstatēts, ka pārdevējs nav ievērojis PTAL noteikto kārtību, tad PTAC, prasot informāciju pārdevējam, izskaidro normatīvajos aktos noteiktās prasības un prasa sniegt skaidrojumu par konkrēto situāciju.

Vienlaikus jāpiemin, ka patērētājiem ir tiesības tālāk individuālo strīdu risināt pie ārpustiesas strīda risinātāja – Patērētāju strīdu risināšanas komisijā. Komisija ir neatkarīga koleģiāla institūcija, kas izskata patērētāju individuālos strīdus ar pārdevējiem/pakalpojuma sniedzējiem un kas sastāv no komisijas priekšsēdētāja (izbijis tiesnesis/advokāts) un komisijas locekļiem (pa vienam pārstāvim no komersantu un patērētāju asociācijām, kuri ir eksperti konkrētajā jomā). Patērētājs komisijai adresētu iesniegumu iesniedz PTAC, kas pilda komisijas sekretariāta funkcijas. Sīkāka informācija par iesniegumu izskatīšanu Komisijā atrodama PTAL VI3 nodaļā “Strīda izskatīšanas kārtība Patērētāju strīdu risināšanas komisijā”.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 279 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas