Labdien! Mūsu daudzdzīvokļu māja vēlas ņemt aizdevumu bankā (vai “Altum”) mājas renovācijas darbiem. Aizdevuma ņēmējs būtu mājas dzīvokļu īpašnieku biedrība, kas ir mājas pilnvarotā persona. Biedrībā ir tikai divi biedri, un abi vienlaikus ir arī valdes locekļi. Citi dzīvokļu īpašnieki nevēlas iestāties biedrībā. Biedrība neveic mājas apsaimniekošanu. Mājai ir noslēgts līgums ar apsaimniekošanas firmu. Bet firma nevēlas uzņemties mājas pilnvarotās personas statusu kredītsaistību jautājumā. Kas notiek, ja māja paņem kredītu bankā, bet pēc kāda laika viens vai pat abi vienīgie biedrības biedri (un valdes locekļi) vēlas izstāties no biedrības, jo nolemj pārdot savus īpašumus, lai pārceltos uz dzīvi citur un šajā mājā tiem vairs nekas nepieder? Kas notiek šādā situācijā ar biedrības darbību? Vai šiem diviem biedrības biedriem vispār ir tiesības izstāties no biedrības, ja vietā nenāk vismaz divi citi biedri, kamēr mājai ir kredītsaistības?
Dzīvokļu īpašnieku biedrības nodibināšanas kartību, statusu, pārvaldības institūcijas, kā arī biedru tiesības un pienākumus u. c. ar biedrību saistītos jautājumus regulē Biedrību un nodibinājumu likums, kas paredz arī to, ka biedrības stastāvā jābūt vismaz diviem biedriem (23. panta otrā daļa). Taču saskaņā ar 30. pantu biedrs var jebkurā laikā izstāties no biedrības, iesniedzot rakstveida paziņojumu biedrības valdei, ja statūtos nav noteikts, ka šāds paziņojums iesniedzams citai pārvaldes institūcijai. Tāpat izstāties no biedrības var arī biedrības valdes locekļi (skat. 45. pantu).
Biedrība savu darbību izbeidz (53. pantu):
Jānorāda, ka dzīvokļu īpašnieki veido dzīvokļu īpašnieku kopību, kurai ir jāpiedalās mājas pārvaldīšanā. Dzīvokļa īpašuma likuma 10. pants nosaka dzīvokļa īpašnieka pienākumus:
Biedrību un nodibinājumu likuma 2. pants definē, ka biedrība ir brīvprātīga personu apvienība, kas nodibināta, lai sasniegtu statūtos noteikto mērķi, kam nav peļņas gūšanas rakstura.
Biedrība parasti dibina tāpēc, lai labāk varētu pārvaldīt māju, lai tā būtu subjekts, kas reģistrēts Uzņēmumu reģistrā un var pārstāvēt dzīvokļu īpašnieku kopību uz pilnvarojuma pamata. Biedrībai tiek dots uzdevums, lai varētu slēgt līgumus, lai būtu ērtāka dažādu komunālo un citu darījumu izpilde.
Ja dzīvokļu īpašnieku kopība nolemj ņemt kredītu, tad šādā gadījumā biedrība var būt dzīvokļu īpašnieku kopības pārstāvis, kas veic nepieciešamās darbības, lai izpildītu dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu. Proti, biedrība uzņemas saistības kā pilnvarotā persona, kuru dzīvokļu īpašnieki pilnvarojuši viņu vārdā veikt darbības, kas saistītas ar aizdevumu saņemšanu un atmaksu. Biedrības darbības izbeigšana būs iespējama tikai likumā noteiktā kārtībā, t. sk. ņemot vērā kreditorus. Savukārt to, kā situācija tiks risināta konkrētā gadījumā, būs iespējams noskaidrot atbilstoši faktiskajiem apstākļiem, piemēram, varbūt biedrībā būs uzņemti jauni biedri, kas vēlēsies turpināt biedrības darbību, dzīvokļu īpašnieku kopība būs lēmusi par citu pilnvaroto personu (piemēram, apsaimniekotāju), kā arī nozīme būs noslēgtajā kredīta līgumā iekļautajiem nosacījumiem par pilnvarotās personas maiņu u. tml.
Vairāk par dzīvokļu īpašnieku kopības lēmumu pieņemšanu varat uzzināt šeit.
Vairāk par dzīvokļu īpašnieku biedrību varat uzzināt šeit.
Par biedrības likvidāciju var uzzināt šeit.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!