Vai var celt prasību tiesā pret ārstniecības iestādi, ja Veselības inspekcijas atzinums par ārstniecības pārkāpumiem ir bijis pirms 12 gadiem?
Ņemot vērā, ka jautājums satur vispārīgu informāciju, atbilde tiks sniegta arī kā vispārīga informācija par jautājumiem, kas skar kaitējuma kompensāciju un prasības celšanu.
Saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 16. panta pirmo daļu pacientam ir tiesības uz atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kuru ar savu darbību vai bezdarbību nodarījušas ārstniecības iestādē strādājošās ārstniecības personas vai radījuši apstākļi ārstniecības laikā, kā arī tiesības uz atlīdzību par izdevumiem, kas saistīti ar ārstniecību (turpmāk –ārstniecības izdevumi), ja ārstniecība ir bijusi nepieciešama, lai novērstu vai mazinātu ārstniecības personas vai apstākļu ārstniecības laikā nodarītā kaitējuma nelabvēlīgās sekas pacienta dzīvībai vai veselībai.
Administratīvā procesa kārtībā atbilstoši likuma 16. panta piektajai daļai pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas. Šā panta otrajā daļā minēto atlīdzību neizmaksā, ja pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par viņam radītiem ārstniecības izdevumiem jau ir saņēmis civilprocesa vai kriminālprocesa ietvaros.
Minētie termiņi ir materiāltiesiski prekluzīvi termiņi, un tie attiecas uz neierobežotu personu loku, tostarp Veselības inspekciju, un šāda veida termiņš nav pārtraucams, apturams vai atjaunojams, tāpēc līdz ar tā nokavējumu neatgriezeniski izbeidzas prasības tiesības un tās nav atjaunojamas, kā skaidrots LV portāla e-konsultācijā.
Saskaņā ar šī panta sesto daļu pacienta atlīdzības prasījumu par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumu atlīdzināšanu izskata un lēmumu pieņem sešu mēnešu laikā pēc tam, kad Veselības inspekcija ir saņēmusi atlīdzības prasījumu. Ja nepieciešams pieprasīt, savākt un izvērtēt papildu informāciju, tad atlīdzības prasījuma izskatīšanas un lēmuma pieņemšanas termiņš var tikt pagarināts līdz vienam gadam.
Ja tiesību vai interešu aizstāvēšana notiek administratīvā procesa ietvaros, tad attiecīgos administratīvos aktus un faktisko rīcību, ja likumā nav noteikts citādi, var apstrīdēt Veselības inspekcijā. Sūdzību Veselības inspekcijā var iesniegt ne vēlāk kā divu gadu laikā no tiesību vai interešu aizskāruma dienas. Veselības inspekcijas lēmumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā var pārsūdzēt tiesā.
Pacientam par morālu un materiālu kaitējumu, kas nodarīts līdz 2013. gada 25. oktobrim, ir iespējams pieprasīt vienīgi civiltiesiskā kārtā, t. i., iesniedzot prasību tiesā. Iesniedzot prasību tiesā, katrā konkrētajā gadījumā tiesa vērtēs visus apstākļus, kas attiecas uz lietu, kā arī iesniegtos pierādījumus un pieņems attiecīgu lēmumu.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!