Labdien! Ja iesniedzu iesniegumu Veselības inspekcijai veselības aprūpes izvērtēšanai un tas aizņem, piemēram, 30 dienas, kas pārsniedz PTL 16. panta 5. punkta termiņu, kurā es varu iesniegt sūdzību ĀRF, vai es šādā gadījumā vairs nevaru iesniegt sūdzību ĀRF? Vai arī tiek ņemts vērā, ka pacients jau ir iesniedzis iesniegumu Veselības inspekcijai veselības aprūpes izvērtēšanai? “Pacients atlīdzību par viņa dzīvībai vai veselībai nodarīto kaitējumu, kā arī par ārstniecības izdevumiem no Ārstniecības riska fonda pieprasa ne vēlāk kā divu gadu laikā no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā triju gadu laikā no tā nodarīšanas dienas.”
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu “Ārstniecības riska fonda darbības noteikumi” 6.2. apakšpunktu Veselības inspekcija (VI), izvērtējot atlīdzības prasījuma iesniegumu un tam pievienotos dokumentus, pieņem lēmumu par atteikumu izskatīt atlīdzības prasījuma iesniegumu, ja nav ievēroti Pacientu tiesību likuma 16. panta piektajā daļā norādītie atlīdzības prasījuma termiņi – divi gadi no kaitējuma atklāšanas dienas, taču ne vēlāk kā trīs gadi no kaitējuma nodarīšanas dienas.
Kā LV portālam norāda Veselības inspekcijas Ārstniecības riska fonda nodaļas vadītāja Dace Tarasova, minētie termiņi ir materiāltiesiski prekluzīvi termiņi un tie attiecas uz neierobežotu personu loku, tostarp VI, un šāda veida termiņš nav pārtraucams, apturams vai atjaunojams, tāpēc līdz ar tā nokavējumu neatgriezeniski izbeidzas prasības tiesības un tās nav atjaunojamas.
“Tas nozīmē, ka arī Veselības inspekcija nevar ietekmēt termiņa tecējumu vai to atjaunot,” paskaidro D. Tarasova.
Vienlaikus, kā akcentē Ārstniecības riska fonda nodaļas vadītāja, administratīvais process Ārstniecības riska fondā var būt ierosināms tikai un vienīgi pēc pacienta (vai pacienta mantinieka) iniciatīvas – uz iesnieguma pamata. Tādējādi, ja Pacientu tiesību likuma 16. panta piektajā daļā noteiktajā termiņā nav iesniegts atlīdzības prasījuma iesniegums, VI nav tiesiska pamata pārkāpt normatīvajos aktos noteiktās robežas un izskatīt iesniegumu, kas nav atlīdzības prasījuma iesniegums, Ārstniecības riska fondā.
Savukārt gadījumos, ja VI, izskatot iesniegumu, konstatē potenciālu kaitējuma atlīdzības pamatu vai iesnieguma iesniedzējs cita starpā ir lūdzis kaitējuma atlīdzību, bet nav iesniedzis konkrētu atlīdzības prasījumu, VI gan sadarbojas iestādes struktūrvienību līmenī, gan sazinās ar iesniedzēju, lai noskaidrotu iesniedzēja gribu un aicinātu/informētu par iespējām rīkoties viņa gribas ietvaros (iesniedzot atlīdzības prasījumu izskatīšanai Ārstniecības riska fondā, kamēr materiāltiesiski prekluzīvais termiņš vēl nav notecējis).
“Tomēr gadījumā, ja Pacientu tiesību likuma 16. panta piektajā daļā noteiktais termiņš tiek nokavēts un iesniedzējs līdz termiņa notecējuma pēdējai dienai nav iesniedzis atlīdzības prasījumu vai lūdzis izskatīt lietu Ārstniecības riska fondā, iesniedzēja tiesības attiecībā uz atlīdzības prasījumu no Ārstniecības riska fonda ir izbeigušās,” norāda VI Ārstniecības riska fonda nodaļas vadītāja D. Tarasova.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!