Labdien! Vēlētos uzzināt par Ārstniecības likuma 84. pantu, kas paredz, ka par medicīnisko atzinumu sniegšanas pārkāpumiem vai veselības aprūpes pārkāpumiem piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simt naudas soda vienībām, atņemot tiesības nodarboties ar ārstniecību uz laiku no sešiem mēnešiem līdz diviem gadiem vai bez tā, bet juridiskajai personai – no piecdesmit līdz piecsimt piecdesmit naudas soda vienībām. Pēc kādiem kritērijiem tiek vērtēts tas, vai tiks atņemtas tiesības nodarboties ar ārstniecību (un uz kādu periodu)? Līdz šim neesmu novērojusi, ka šī tiesību normu daļa tiktu piemērota ārstniecības personām pat gadījumos, kad nodarīts ļoti smags kaitējums. Vēlos izprast, kāpēc šī norma praksē netiek piemērota.
Administratīvā pārkāpuma procesu par Ārstniecības likuma 84. pantā (bet ne tikai) minētajiem pārkāpumiem veic Veselības inspekcija.
Ārstniecības likuma 84. panta piemērošanā ņemams vērā arī Ārstniecības likuma 9.1 pants un 37. pants. Tas nozīmē, ka Ārstniecības likuma 84. pantā ietvertais “veselības aprūpes pārkāpums” aptver gan ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes neattaisnojamu darbību, gan arī bezdarbību, ja konkrētajā gadījumā bija sagaidāma rīcība. Proti, pārkāpums izpaužas gan kā normatīvajos aktos noteikto prasību neievērošana, gan arī tādu darbību kopuma neveikšana, kas būtu sagaidāma no ārstniecības personas vai ārstniecības iestādes.
Amatpersona izvērtē to, vai pastāv administratīvā pārkāpuma sastāva pazīmes. Nosakot administratīvā soda veidu un mēru, amatpersona izvērtē izdarītā pārkāpuma raksturu, pie administratīvās atbildības saucamās personas personību (juridiskajai personai – reputāciju), mantisko stāvokli, pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, kā arī atbildību mīkstinošos un pastiprinošos apstākļus.
Ārstniecības likuma 84. pantā ir paredzēts papildsods – atņemt tiesības nodarboties ar ārstniecību uz laiku no sešiem mēnešiem līdz diviem gadiem vai bez tā. Minētais papildsods var tikt piemērots, izvērtējot konkrētās administratīvā pārkāpuma lietas apstākļus kopsakarā ar tajā iegūtajiem pierādījumiem, ar kuriem ir pierādīts pārkāpuma sastāvs. Savukārt amatpersonai, kura veic administratīvā pārkāpuma procesu, jābūt pārliecinātai, ka procesā veiktā rīcība un pieņemtie lēmumi ir tiesiski.
Papildus norādāms, ka administratīvais sods ir ietekmēšanas līdzeklis, kas tiek piemērots administratīvo pārkāpumu izdarījušajai personai, lai aizsargātu sabiedrisko kārtību, atjaunotu taisnīgumu, sodītu par izdarīto pārkāpumu, kā arī atturētu administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu un citas personas no turpmākas administratīvo pārkāpumu izdarīšanas. Līdz ar to persona, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu Latvijas teritorijā, ir atbildīga par šo pārkāpumu saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem.
No 2024. gada līdz 2025. gada jūnijam Veselības inspekcija administratīvo atbildību par Ārstniecības likuma 84. panta pārkāpumiem noteikusi 85 gadījumos, tostarp četros gadījumos tika piemērots papildsods atņemt tiesības nodarboties ar ārstniecību.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!