SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Linda Ņikona
LV portāls
Šodien
Lasīšanai: 19 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: Tieslietas
2
2

Grozījumi AAL (II): precizēta atbildība atsevišķa ilgstoša administratīvā pārkāpuma gadījumā

Stājas spēkā 01.01.2025.

Tieslietu ministrija: “Ja ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, pārkāpums fiksēts 10 reižu un tikai tad persona saņem paziņojumu par kādu no attiecīgajiem pārkāpumiem, personai piemērojama administratīvā atbildība tikai par vienu pārkāpumu.”

FOTO: Ieva Čīka, LETA.

2025. gada 1. janvārī stājās spēkā plaši grozījumi Administratīvās atbildības likumā. LV portāls sadarbībā ar Tieslietu ministriju publikācijas pirmajā daļā tuvāk aplūkoja veiktās izmaiņas administratīvā pārkāpuma procesā elektroniskajā vidē. Turpinājumā skaidrojam izmaiņas, kas skar administratīvo atbildību atsevišķa ilgstoša administratīvā pārkāpuma gadījumā, tostarp, ja OCTA neesamība konstatēta ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli. Grozījumi skar arī dokumentu paziņošanas kārtību un naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļus, ja administratīvais pārkāpums izdarīts ar ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli.

īsumā
  • Precizēts, kas ir ilgstošs administratīvais pārkāpums.
  • Ja personai ir paziņots par fiksēto pārkāpumu vai piemērots administratīvais sods, taču persona turpina izdarīt administratīvo pārkāpumu, administratīvo sodu var piemērot pēc tam, kad ir pagājis saprātīgs laiks administratīvā pārkāpuma pārtraukšanai.
  • Personai nevar vēlreiz piemērot sodu, kamēr tai nav paziņots par iepriekšējo fiksēto pārkāpumu.
  • Administratīvā pārkāpuma procesā dokumentu var paziņot, izmantojot valsts informācijas sistēmu, ja jomā, kurā izdarīts administratīvais pārkāpums, valsts informācijas sistēmas izmantošana saziņā ar iestādi ir obligāta.
  • Precizēts tiesas sprieduma paziņošanas regulējums.
  • 2025. gada 1. janvārī stājās spēkā tiesību norma Ceļu satiksmes likumā, kas paredz nekavējoties nosūtīt informāciju transportlīdzekļa reģistrētajam turētājam, ja ar tehniskajiem līdzekļiem ir fiksēts, ka ceļu satiksmē, iespējams, tiek izmantots transportlīdzeklis, kuram noteiktajā termiņā nav veikta tehniskā apskate vai nav iegādāta OCTA.
  • Precizēta AAL ietvertā transportlīdzekļa īpašnieka izpratne.
  • Lēmumu par soda piemērošanu par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, var paziņot ar elektroniskā pasta starpniecību, neizmantojot drošu elektronisko parakstu.
  • No 2025. gada 1. janvāra Latvijā ceļu satiksmē drīkst piedalīties tikai tādi trešajās valstīs reģistrēti transportlīdzekļi, kuri ir deklarēti CSDD e-pakalpojumos.

Kas ir atsevišķs ilgstošs administratīvais pārkāpums

Tipiski ilgstoši administratīvie pārkāpumi ir, piemēram:

  • transportlīdzekļa vadīšana alkohola reibumā;
  • transportlīdzekļa vadīšana, ja nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļa vadīšanas tiesību;
  • tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram nav obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas (OCTA);
  • autoceļa posma lietošana, ja autoceļu lietošanas nodeva nav samaksāta.

“Sākot dalību ceļu satiksmē un izdarot šāda veida pārkāpumus, persona attiecīgo pārkāpumu izdara visu laiku, kamēr viņa turpina konkrēto rīcību vai iestājas cits nosacījums, kas pārkāpumu pārtrauc,” skaidro Tieslietu ministrija (TM).

Tās ieskatā iestāžu un tiesu praksē ilgstošs administratīvais pārkāpums lielākoties netiek identificēts.

Ar grozījumiem Administratīvās atbildības likumā ir precizēta ilgstoša administratīvā pārkāpuma izpratne.

AAL vēsturiskā redakcija (spēkā līdz 31.12.2024.)

AAL spēkā esošā redakcija no 01.01.2025.

26. pants. Administratīvā sodīšana atsevišķa ilgstoša administratīvā pārkāpuma gadījumā

26. pants. Administratīvā atbildība atsevišķa ilgstoša administratīvā pārkāpuma gadījumā

(1) Atsevišķs ilgstošs administratīvais pārkāpums ir nepārtraukta viena administratīvā pārkāpuma realizēšana (darbība vai bezdarbība), kas saistīta ar tai sekojošu ilgstošu likumā noteikto pienākumu neizpildīšanu. Atsevišķs ilgstošs administratīvais pārkāpums ir uzskatāms par pabeigtu ar administratīvā soda piemērošanas brīdi.

(2) Ja par administratīvo pārkāpumu ir piemērots administratīvais sods, taču administratīvais pārkāpums turpinās un netiek pārtraukts, administratīvo sodu par administratīvā pārkāpuma turpināšanu piemēro pēc tam, kad ir pagājis saprātīgs laiks administratīvā pārkāpuma pārtraukšanai.

(1) Atsevišķs ilgstošs administratīvais pārkāpums ir nepārtraukta viena administratīvā pārkāpuma realizēšana noteiktu laikposmu. Atsevišķs ilgstošs administratīvais pārkāpums ir uzskatāms par pabeigtu brīdī, kad persona to pārtrauc, beidz pastāvēt pārkāpuma pamatā esošais tiesiskais pienākums, personai paziņo par fiksēto pārkāpumu vai piemēro administratīvo sodu.

(2) Ja personai ir paziņots par fiksēto pārkāpumu vai piemērots administratīvais sods, taču persona turpina izdarīt administratīvo pārkāpumu, administratīvo sodu var piemērot pēc tam, kad ir pagājis saprātīgs laiks administratīvā pārkāpuma pārtraukšanai.

Par jēdzienu “saprātīgs laiks”

Saskaņā ar grozījumu AAL anotāciju jēdziens saprātīgs laiks” interpretējams atbilstoši katras nozares normatīvajam regulējumam un specifikai:

“Amatpersonai, piemērojot administratīvo atbildību, jānosaka laika periods, kurā personai netraucēti tiek dota iespēja pārtraukt administratīvo pārkāpumu un novērst ilgstošā pārkāpuma radītās sekas un apdraudējumu. Piemēram, par nekustamajam īpašumam piegulošās teritorijas neuzturēšanu pienācīgā kārtībā, sodu varētu piemērot tik ilgi, līdz teritorija tiek savesta tādā kārtībā, kādu nosaka attiecināmie normatīvie akti. Katru nākamo sodu var piemērot pēc tam, kad ir notecējis saprātīgs laiks, kurā var, piemēram, atbrīvot teritoriju no sadzīves atkritumiem vai nopļaut zāli.”

Precizējot ilgstoša administratīvā pārkāpuma regulējumu, protams, kontekstuāli tika pievērsta uzmanība arī jautājumam par sodu biežo piemērošanu gadījumos, kad šāda veida pārkāpumi neilgā laikposmā fiksēti vairākkārt ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli.

Kā uzsver TM, turpmāk atbilstoši AAL personai nevar vēlreiz piemērot sodu, kamēr tai nav paziņots par iepriekšējo fiksēto pārkāpumu:

“Piemēram, ja ar tehniskajiem līdzekļiem pārkāpums ir fiksēts 10 reižu un tikai tad persona saņem paziņojumu par kādu no attiecīgajiem pārkāpumiem, personai piemērojama administratīvā atbildība tikai par vienu pārkāpumu.”

Kā iepriekš grozījumu AAL pieņemšanas procesā norādījis Iekšlietu ministrijas Juridiskā departamenta Normatīvo aktu nodaļas jurists Sandis Blumbergs, jaunais regulējums skaidrāk noteic, ka konkrētie pārkāpumi var tikt interpretēti kā ilgstoši administratīvie pārkāpumi.

 

Vairāk par tēmu LV portālā >>

Vienlaikus S. Blumbergs akcentēja, ka precizētā ilgstoša administratīvā pārkāpuma izpratne aptver arī jauno dokumentu paziņošanas institūtu, kas tika radīts ar mērķi, lai turpmāk par konstatētajiem OCTA pārkāpumiem, kas fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, varētu savlaicīgi paziņot pārkāpuma izdarītājam.

Dokumentu paziņošana

Atbilstoši TM sniegtajai informācijai grozījumi AAL turpmāk paredz, ka administratīvā pārkāpuma procesā dokumentu var paziņot, izmantojot valsts informācijas sistēmu, ja jomā, kurā izdarīts administratīvais pārkāpums, valsts informācijas sistēmas izmantošana saziņā ar iestādi ir obligāta:

“Atšķirībā no vispārīgā regulējuma Paziņošanas likumā tādā gadījumā nav nepieciešama personas piekrišana saņemt dokumentu attiecīgajā veidā.”

AAL vēsturiskā redakcija (spēkā līdz 31.12.2024.)

AAL spēkā esošā redakcija no 01.01.2025.

81. pants. Dokumentu paziņošana

(1) Administratīvā pārkāpuma procesā dokumentus paziņo saskaņā ar Paziņošanas likumu.

(2) Dokumentus paziņo nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā no dokumentu sagatavošanas dienas, ja šajā likumā nav noteikts cits termiņš.

81. pants. Dokumentu paziņošana

(1) Administratīvā pārkāpuma procesā dokumentus paziņo saskaņā ar Paziņošanas likumu.

(11) Dokumentu var paziņot, izmantojot valsts informācijas sistēmu, ja jomā, kurā izdarīts administratīvais pārkāpums, šīs valsts informācijas sistēmas izmantošana saziņai ar iestādi ir obligāta. Dokuments uzskatāms par paziņotu otrajā darbdienā pēc paziņojuma par dokumenta pieejamību nosūtīšanas uz valsts informācijas sistēmā norādīto personas elektroniskā pasta adresi vai uz oficiālās elektroniskās adreses kontu dokumenta pieejamības nodrošināšanai.

(12) Persona valsts informācijas sistēmā var atteikties no vienlaicīgas dokumenta pieejamības nodrošināšanas oficiālās elektroniskās adreses kontā.

(2) Dokumentus paziņo nekavējoties, bet ne vēlāk kā triju darbdienu laikā no dokumentu sagatavošanas dienas, ja šajā likumā nav noteikts cits termiņš.

TM informē, ka grozījumi AAL precizē arī tiesas sprieduma paziņošanas regulējumu:

“Lai novērstu atšķirīgu izpratni praksē, AAL tiešā tekstā ir norādīts, ka sprieduma paziņošanas dienu šādos gadījumos nosaka saskaņā ar Paziņošanas likumu.”

AAL vēsturiskā redakcija (spēkā līdz 31.12.2024.)

AAL spēkā esošā redakcija no 01.01.2025.

228. pants. Sprieduma paziņošana

(1) Diena, kad spriedums pieejams tiesas kancelejā (šā likuma 198. panta ceturtā daļa vai 213. panta pirmā daļa), ir uzskatāma par sprieduma paziņošanas dienu.

(2) Pēc procesa dalībnieka lūguma tiesa spriedumu paziņo, izmantojot elektroniskos sakarus.

(3) Pēc procesa dalībnieka pamatota lūguma tiesa spriedumu paziņo, izmantojot pasta pakalpojumus.

(4) Šā panta otrajā un trešajā daļā norādītajos gadījumos sprieduma norakstu nosūta divu darbdienu laikā no sprieduma sastādīšanas dienas.

228. pants. Sprieduma paziņošana

(1) Diena, kad spriedums paziņots, izmantojot oficiālo elektronisko adresi vai e-lietas portālu, vai, ja persona nav piekritusi saziņai izmantot e-lietas portālu, diena, no kuras spriedums pieejams tiesas kancelejā, ir uzskatāma par sprieduma paziņošanas dienu.

(2) Ne vēlāk kā 10 dienas līdz tiesas (tiesneša) noteiktajai sprieduma paziņošanas dienai (šā likuma 198. panta ceturtā daļa vai 213. panta pirmā daļa) vai tiesas (tiesneša) noteiktajā termiņā procesa dalībnieks var izteikt tiesai lūgumu spriedumu paziņot, izmantojot citus elektroniskos sakaru līdzekļus vai pasta pakalpojumus. Sprieduma paziņošanas dienu nosaka saskaņā ar Paziņošanas likumu.

Pārkāpuma fiksēšana ar tehniskajiem līdzekļiem

Turpmāk gadījumos, ja pārkāpums fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un soda piemērošanu var pieņemt, pamatojoties tikai uz datu automātisku apstrādi.

 

Plašāk par tēmu LV portālā >>

Atbilstoši grozījumiem Ceļu satiksmes likumā 2025. gada 1. janvārī papildus stājās spēkā tiesību norma, kas paredz nekavējoties nosūtīt informāciju transportlīdzekļa reģistrētajam turētājam, ja ar tehniskajiem līdzekļiem ir fiksēts, ka ceļu satiksmē, iespējams, tiek izmantots transportlīdzeklis, kuram noteiktajā termiņā nav veikta tehniskā apskate vai nav iegādāta OCTA.

Proti, Ceļu satiksmes likuma (CSL) 43.7 panta 1.1 daļa paredz:

“Ja pārkāpums – tāda transportlīdzekļa izmantošana ceļu satiksmē, kuram noteiktajā termiņā nav veikta valsts tehniskā apskate vai kuram nav iegādāta OCTA, – fiksēts ar tehnisku līdzekli, neapturot transportlīdzekli, policija AAL 162. panta pirmajā daļā minētajai personai nekavējoties elektroniski nosūta informāciju (ja adresāta dati elektroniskai saziņai ir zināmi) par fiksēto gadījumu.

Policija ar Ceļu satiksmes drošības direkciju (CSDD) var noslēgt deleģēšanas līgumu, kurā paredz, ka CSDD informāciju par fiksēto gadījumu nosūta AAL 162. panta pirmajā daļā minētajai personai.

Kārtību, kādā informācija paziņojama AAL 162. panta pirmajā daļā minētajai personai, nosaka Ministru kabinets.”

Kā norāda CSDD, attiecīgā paziņojuma mērķis ir pēc iespējas ātrāk novērst atkārtotus pārkāpumus ceļu satiksmē, turpinot izmantot transportlīdzekli, kuram nav derīgas tehniskās apskates vai OCTA polises:

“Sagaidāms, ka minētās informācijas plašāka pieejamība mazinās gadījumu skaitu, kad transportlīdzekļa vadītāji tiek vairākkārtēji sodīti par ceļu satiksmes pārkāpumiem saistībā ar tehniskās apskates derīgumu vai OCTA neesamību, kas secīgi fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem neilgā laikposmā.”

Ministru kabineta noteikumi, kas noteiks aktuālo kārtību, kādā informācija paziņojama AAL 162. panta pirmajā daļā minētajai personai par iepriekš norādītajiem pārkāpumiem, vēl nav stājušies spēkā.

 

Vairāk par tēmu LV portālā >>

Soda piemērošana transportlīdzekļa īpašniekam, tai skaitā ārvalstniekam

TM akcentē, ka pēdējos gados īpaši aktuāls ir kļuvis jautājums par tiem pārkāpumiem ceļu satiksmē, kuri izdarīti ar trešajā valstī (t. i., valstī, kas nav Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts vai Šveice) reģistrētiem transportlīdzekļiem un fiksēti ar tehniskajiem līdzekļiem vai transportlīdzekļa vadītājam neatrodoties pārkāpuma izdarīšanas vietā, kā arī par to skaitu, pieauguma dinamiku un objektīvām grūtībām identificēt šādu automobiļu reģistrēto īpašnieku (turētāju, valdītāju) vai vadītāju administratīvās atbildības piemērošanai.

Tādējādi ar grozījumiem jaunā redakcijā izteikts AAL 265. pants.

AAL vēsturiskā redakcija (spēkā līdz 31.12.2024.)

AAL spēkā esošā redakcija no 01.01.2025.

265. pants. Naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzeklis

Transportlīdzekļa vadītājam ārzemniekam, kuram piemērots administratīvais sods par pārkāpumu ceļu satiksmē vai autopārvadājumu jomā, līdz nolēmuma par sodu izpildei aiztur transportlīdzekļa vadītāja apliecību.

265. pants. Naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļi

(1) Lai nodrošinātu iespējamā vai piemērotā naudas soda izpildi, ja administratīvais pārkāpums izdarīts ar ārvalstī reģistrētu transportlīdzekli vai ar transportlīdzekli, kura vadītājs, īpašnieks (valdītājs) vai turētājs ir ārvalsts fiziskā vai juridiskā persona, vai pārkāpumu izdarījis ārvalsts pārvadātājs, var piemērot vienu vai vairākus šādus nodrošinājuma līdzekļus:

1) aizturēt transportlīdzekļa vadītāja apliecību;

2) aizturēt transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentus;

3) aizturēt transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes;

4) uzlikt transportlīdzeklim imobilizatoru (riteņu bloķētāju).

(2) Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu var pieņemt pēc administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanas, un tas ir spēkā līdz nolēmuma par sodu izpildei.

(3) Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu paziņo personai, uz kuru tas attiecas.

(4) Lēmumu par naudas soda izpildes nodrošinājuma līdzekļa piemērošanu izpilda nekavējoties.

Vienlaikus TM vērš uzmanību, ka grozījumi AAL precizē likuma 162. pantā ietvertā transportlīdzekļa īpašnieka izpratni, kā arī paredz – lēmumu par soda piemērošanu par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, var paziņot ar elektroniskā pasta starpniecību, neizmantojot drošu elektronisko parakstu.

AAL vēsturiskā redakcija (spēkā līdz 31.12.2024.)

AAL spēkā esošā redakcija no 01.01.2025.

162. pants. Soda piemērošana transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam, valdītājam)

(1) Ja pārkāpti apstāšanās vai stāvēšanas noteikumi, bet transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas vietā, vai ja pārkāpums fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, sodu par pārkāpumu piemēro transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā norādītajam turētājam vai, ja turētājs nav norādīts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, transportlīdzekļa īpašniekam vai valdītājam, bet, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā), komersantam, kurš veic attiecīgā transportlīdzekļa tirdzniecību (turpmāk šajā nodaļā transportlīdzekļa īpašnieks).

[..]

162. pants. Soda piemērošana transportlīdzekļa īpašniekam

(1) Ja pārkāpti apstāšanās vai stāvēšanas noteikumi, bet transportlīdzekļa vadītājs neatrodas pārkāpuma izdarīšanas vietā, vai ja pārkāpums fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, sodu par pārkāpumu piemēro transportlīdzekļa īpašniekam.

 

Transportlīdzekļa īpašnieks šīs nodaļas izpratnē ir:

1) transportlīdzekļa turētājs vai, ja turētājs nav reģistrēts vai transportlīdzeklis ir noņemts no uzskaites, transportlīdzekļa īpašnieks vai valdītājs;

2) komersants, kurš tirgo transportlīdzekli, ja pārkāpums izdarīts ar transportlīdzekli, kas nodots tirdzniecībai (tam uzstādītas tirdzniecības valsts reģistrācijas numura zīmes vai tas reģistrēts tirdzniecības reģistrā).

[..]

 (31) Lēmumu par soda piemērošanu par pārkāpumu, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, var paziņot ar elektroniskā pasta starpniecību, neizmantojot drošu elektronisko parakstu.

 

[..]

 (6) Ja pārkāpums fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem, neapturot transportlīdzekli, lēmumu par administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu un soda piemērošanu var pieņemt, pamatojoties tikai uz automātisku datu apstrādi.

“Ievērojot jauno transportlīdzekļa deklarēšanas izmantošanai ceļu satiksmē Latvijā institūtu, grozījumi AAL paplašina transportlīdzekļa īpašnieka izpratni un paredz, ka par transportlīdzekļa īpašnieku AAL 19. nodaļas izpratnē atzīstama arī persona, kura trešajā valstī reģistrētu transportlīdzekli deklarējusi izmantošanai ceļu satiksmē Latvijā.

Situācijā, kad ar trešajā valstī reģistrētu transportlīdzekli būs izdarīts administratīvais pārkāpums, kas fiksēts ar tehniskajiem līdzekļiem vai transportlīdzekļa vadītājam neatrodoties pārkāpuma izdarīšanas vietā, administratīvais sods tiks piemērots personai, kura trešajā valstī reģistrētu transportlīdzekli deklarējusi izmantošanai ceļu satiksmē Latvijā,” paskaidro TM.

Atbilstoši grozījumiem CSL no 2025. gada 1. janvāra Latvijā ceļu satiksmē drīkst piedalīties tikai tādi trešajās valstīs reģistrēti transportlīdzekļi, kuri ir deklarēti CSDD e-pakalpojumos (skat. CSL 9.1 pantuTransportlīdzekļa deklarēšana izmantošanai ceļu satiksmē Latvijā”).

Turpmāk saskaņā ar CSL 72.1 pantu par tāda ārvalstī, kas nav Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalsts vai Šveices Konfederācija, reģistrēta transportlīdzekļa izmantošanu ceļu satiksmē, kurš nav deklarēts, piemēros naudas sodu transportlīdzekļa vadītājam no 11 līdz 28 naudas soda vienībām (55–140 eiro apmērā).

CSDD atgādina, ka transportlīdzekļu deklarēšana neietekmē un neaizstāj pienākumu Latvijā reģistrēt tos ārvalstīs reģistrētos transportlīdzekļus, kuri Latvijā atrodas ilgāk par trim mēnešiem un piedalās ceļu satiksmē.

Labs saturs
2
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI