E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 32905
Lasīšanai: 5 minūtes
TĒMA: Ekonomika

Kur sūdzēties par optikas salonu necaurskatāmo cenu politiku

J
jautā:
08. jūnijā, 2024
Elīna

Kā medicīnisko ierīču regulas, Pacientu tiesību aizsardzības likums, kas paredz tiesības pacientam iepazīties ar ārstēšanas opcijām un saņemt par tām informāciju, un Patērētāju tiesību aizsardzības likums būtu savienojams ar optikas salonu necaurskatāmo cenu politiku? Lielākā daļa optikas salonu nepiedāvā pārskatāmus briļļu lēcu cenrāžus, optiķi atbild ar agresiju, ja pacients (pircējs) lūdz tādu apskatīt, mēģina pārdot visdārgākās briļļu lēcas, neinformējot pacientu (patērētāju) par visām viņam pieejamajām lēcu opcijām. 

A
atbild:
08. jūlijā, 2024

Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem “Kārtība, kādā norādāmas preču un pakalpojumu cenas” pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju pienākums ir norādīt preces un pakalpojuma cenu.  

Kā LV portālam skaidro Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), tirdzniecības un pakalpojuma sniegšanas vietā cenrādim jābūt brīvi pieejamam un cena norādāma rakstiski, izņemot gadījumu, kad patērētājs cenu var uzzināt citā vizuāli uztveramā veidā. Savukārt, ja pakalpojuma galīgā cena nav zināma, nepieciešams norādīt veidu, kādā cena tiek aprēķināta. Tāpat arī, piedāvājot patērētājiem preces un pakalpojumus, jānorāda cena, kurā ietverts pievienotās vērtības nodoklis un visi citi nodokļi. 

PTAC arī norāda, ka preču pārdevēji ir tiesīgi brīvi noteikt savu piedāvājamo produktu cenu, taču nav tiesīgi izmantot diskriminējošas, maldinošas, agresīvas vai citādā veidā profesionālajai rūpībai neatbilstošas produktu piedāvāšanas un patērētāju informēšanas metodes, kuru ietekmē patērētājiem tiek vai varētu tikt radīts maldinošs priekšstats par produktu cenām.  

“Lai arī optikas un briļļu izgatavošanas pakalpojumi ir specifiski un bieži vien speciālists var ieteikt konkrētam patērētājam piemērotāko un optimālāko risinājumu, speciālistam iespēju robežās vajadzētu informēt patērētāju par dažādiem preču un cenu pieejamības variantiem, lai patērētājs varētu izvērtēt un brīvi izvēlēties preci,” norāda PTAC.  

Vienlaikus PTAC atklāj, ka pagaidām nav saņemtas sūdzības vai signāli, kas liecinātu, ka optikas preču un pakalpojumu jomā ir saskatāmas negodīgas komercprakses iezīmes, tādēļ šī joma līdz šim nav bijusi PTAC uzraudzības prioritāte un pārbaudes nav veiktas. Taču patērētāji tiek aicināti izmantot savas tiesības prasīt arī mutvārdos papildu informāciju par preci un tās cenu, ja rodas neskaidrības.  

Savukārt Latvijas Optometristu un optiķu asociācijas (LOOA) valdes priekšsēdētāja Kristīne Detkova uzsver, ka LOOA vienmēr ir aicinājusi optikas nozares pārstāvjus ievērot visus normatīvos aktus, kas reglamentē optiku darbību. Tāpat LOOA periodiski rīko apmācības, kurās skaidro patērētāju tiesību jautājums, tai skaitā informāciju par cenu atainošanu un pacientu informētās piekrišanas saņemšanu.  

“LOOA biedri ir izglītoti un ieinteresēti caurskatāmā cenu politikā un uz klientu orientētā apkalpošanā. Vienlaikus jāatzīmē, ka ir iespējamas konkrētas nestandarta optisko parametru kombinācijas, kuras tirgū piedāvā tikai viens vai divi piegādātāji, tādēļ to cena var būt augstāka par standarta produktu cenu, bet pat šādā situācijā korektās optikas iestādēs, kuru darbinieki bieži ir arī LOOA biedri, ir pieejami drukāti cenrāži, kurus klients var apskatīt, “ skaidro LOOA valdes priekšsēdētāja K. Detkova.

K. Detkova norāda, ka LOOA Ētikas komisija nav saņēmusi nevienu sūdzību par optiku darbinieku negodprātību, slēpjot preču, tai skaitā briļļu lēcu, cenas. Taču jāņem arī vērā, ka LOOA apvieno nozares speciālistus, nevis komercsabiedrības. Ja tiek fiksēts pārkāpums, tad LOOA patērētājus aicina saukt komersantus pie atbildības, vēršoties atbilstošās instancēs, konkrētajā gadījumā – PTAC

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 228 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas