Saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 116. pantu administratīvā pārkāpuma procesu uzsāk: 1) uz iesnieguma pamata; 2) uz amatpersonas iniciatīvas pamata; 3) uz augstākas amatpersonas rīkojuma vai citas iestādes ziņojuma pamata. Likuma “Par policiju” 2. pants noteic, ka policijas darbinieks ir persona, kura ieņem amatu Valsts policijā un kurai piešķirta speciālā dienesta pakāpe. Likuma 2.1. pants noteic, ka pašvaldības policijas darbinieks ir persona, kura ieņem pašvaldības vai pašvaldību kopīgi iedibinātu policijas amatu un pilda šajā likumā noteiktos pienākumus attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā, citas pašvaldības administratīvajā teritorijā, kura deleģējusi šajā likumā noteikto uzdevumu izpildi, vai to pašvaldību teritorijās, kuras ir izveidojušas kopīgu pašvaldības policiju. Saņemtajos lēmumos par administratīvā procesa uzsākšanu un soda piemērošanu administratīvā pārkāpuma lietās lēmuma sastādītājs (inspektors) atsaucās uz AAL 116. panta 2. punktu, uz amatpersonas iniciatīvas pamata. Vai šī likuma izpratnē inspektors Valsts policijā, Valsts robežsardzē (likuma “Par policiju” 2. pants) un pašvaldības policijā (likuma “Par policiju” 3. pants) ir amatpersona vai persona, kura ieņem amatu? Ja inspektors nav amatpersona, kas tieši ir amatpersona Valsts policijā, Valsts robežsardzē un pašvaldības policijā, kura ir tiesīga uzsākt administratīvā pārkāpuma procesu? Vai Valsts policijā, Valsts robežsardzē un pašvaldības policijā ir augstākā amatpersona?
Administratīvās atbildības likuma 46. panta pirmā daļa noteic, ka amatpersona šā likuma izpratnē ir persona, kura atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei veic administratīvā pārkāpuma procesu: uzsāk administratīvā pārkāpuma procesu, veic izmeklēšanas darbības, piemēro procesuālos piespiedu līdzekļus, pieņem lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā. Saskaņā ar minētā likuma 115. pantu administratīvā pārkāpuma procesu ir tiesīgas veikt amatpersonas no 50 dažādām publisko personu iestādēm, tostarp Valsts policijas, pašvaldības policijas un Valsts robežsardzes.
Vēršama uzmanība, ka likumā “Par policiju” lietotais jēdziens pašvaldības policijas darbinieks neierobežo to, ka pašvaldības policijas darbinieks var būt amatpersona. Proti, saskaņā ar likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” 4. panta otro daļu par valsts amatpersonām uzskatāmas arī personas, kurām, pildot amata pienākumus publiskas personas institūcijās, saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir tiesības veikt uzraudzības, kontroles, izmeklēšanas vai sodīšanas funkcijas attiecībā uz personām, kas neatrodas to tiešā vai netiešā pakļautībā. Citiem vārdiem – inspektors ir amats atbilstoši profesiju klasifikatoram, savukārt amatpersona ir konkrētās personas tiesiskais statuss amata/dienesta pienākumu izpildē.
Atbilstoši Administratīvās atbildības likuma 47. pantam augstāka amatpersona šā likuma izpratnē ir persona, kura atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei ir pilnvarota veikt administratīvā pārkāpuma lietā pieņemtā lēmuma tiesiskuma un pamatotības kontroli. Tātad augstāka amatpersona ir tā, kura ir tiesīga pārvērtēt amatpersonas pieņemtos lēmumus jeb amatpersona ir augstākas amatpersonas padotais. Nenoliedzami, minētajās iestādēs ir amatpersonas, kuru padotībā ir citas amatpersonas, tādējādi veidojot hierarhisku uzraudzības mehānismu.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!