FOTO: Ieva Čīka, LETA.
No 30. septembra līdz 13. oktobrim publiskajai apspriešanai nodots noteikumu projekts, kas paredz pārtraukt un turpmāk nepieļaut tiesību normu neatbilstošu piemērošanu, organizējot gaisa transporta līgumreisu pakalpojumus Ministru prezidenta komandējumos. Noteikumu projektā noteikti kritēriji, kādos gadījumos amatpersonām ir pieļaujams izmantot speciālos līgumreisus, lai dotos komandējumā vai atgrieztos no tā, tostarp nosacījums, ka informācija par izmantotajiem speciālajiem lidojumiem iestādēm jāpublicē savā mājaslapā.
Lai ieviestu skaidrību speciālo reisu izmantošanas jomā un vienlaikus pildītu Ģenerālprokuratūras doto uzdevumu, Valsts kanceleja izstrādājusi noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” ” (turpmāk – noteikumu projekts), kas nodots sabiedriskajai apspriešanai no 30. septembra līdz 13. oktobrim.
Kā norādīts noteikumu projekta anotācijā, ar plānotajām izmaiņām paredzēts noteikt kārtību, kādā Ministru kabineta (MK) locekļiem un viņus pavadošo delegāciju locekļiem tiek atlīdzināti ceļa izdevumi, t. sk. par biznesa klases pakalpojumiem un speciālu gaisa transportlīdzekļu izmantošanu, kā arī atteikties no papildu piemaksas pie dienas naudas.
Šobrīd MK noteikumi Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” (turpmāk – MK noteikumi) Valsts prezidentam, Ministru prezidentam, MK locekļiem un citām augstākajām valsts amatpersonām ļauj izmantot biznesa klases, tostarp speciālo gaisa transporta līgumreisu, pakalpojumus, taču tajos nav skaidri noteikti kritēriji, kādos gadījumos minētos pakalpojumus ir tiesības izmantot, kā arī nav atrunāts, kādā veidā par attiecīgo pakalpojumu izmantošanu tiek informēta sabiedrība.
“Tas var novest pie subjektīvas interpretācijas un nevienlīdzīgas prakses dažādās situācijās. Bez skaidriem kritērijiem pastāv risks, ka speciālie gaisa transporta līgumreisi var tikt izmantoti situācijās, kurās tas nav nepieciešams, kas savukārt var radīt nevajadzīgas izmaksas un sabiedrības uzticības zudumu.
Nepietiekama sabiedrības informēšana par speciālo gaisa transporta līgumreisu pakalpojumu izmantošanu var novest pie neefektīvas līgumreisu izmantošanas, kā arī necaurskatāmas informācijas atspoguļošanas par lidojumu izvēli,” pausts noteikumu projekta anotācijā.
Noteikumu projekts paredz, ka turpmāk MK locekļiem un viņus pavadošajām personām būs tiesības izmantot speciālu gaisa transportlīdzekli šādos gadījumos:
Kā akcentēts noteikumu projekta anotācijā, institūcijām, kuras pasūtīs speciālos gaisa transporta līgumreisus, savā tīmekļvietnē būs jānodrošina detalizēta informācija par pakalpojuma izmantošanu, tostarp šādas izvēles pamatojums un izmaksas.
“Šis risinājums palīdzēs nodrošināt, ka speciālie gaisa transporta līgumreisi tiek izmantoti tikai pamatotos gadījumos, kā arī samazinās nevajadzīgas izmaksas un uzlabos pārvaldību un caurskatāmību attiecībā uz MK locekļu ceļa izdevumiem.
Plānotās izmaiņas attieksies uz jebkuru speciālo gaisa transporta līgumreisu, t. sk. lidojumiem uz Eiropas Savienības Padomes darba grupu sanāksmēm,” skaidrots anotācijā.
Spēkā esošo MK noteikumu 31. punkts paredz papildu piemaksas pie dienas naudas dažādām amatpersonām, kuras dodas komandējumos uz ārvalstīm.
Ņemot vērā amatu, pienākumus un komandējuma mērķi, piemaksas var sasniegt līdz pat 30% no dienas naudas normas.
“Šāda kārtība ieviesta ar mērķi segt papildu izmaksas, kas var rasties, veicot diplomātiskus un reprezentatīvus uzdevumus ārvalstīs. Papildu piemaksu sistēma ir sarežģīta un rada nevienlīdzību starp dažādām amatpersonām, jo piemaksas tiek noteiktas atšķirīgos apmēros, bet ne vienmēr objektīvi atspoguļo faktisko izdevumu nepieciešamību.
Piemaksu piešķiršana prasa papildu administratīvos resursus gan lēmumu pieņemšanā, gan uzraudzībā, radot slogu iestādēm un potenciāli palielinot kļūdu un interpretācijas iespējamību. Dažādu piemaksu veidi var radīt grūtības finanšu pārskatāmībā un plānošanā, jo ir sarežģīti iepriekš paredzēt piemaksu izmaksu apmēru un nepieciešamību, kas var ietekmēt valsts budžeta efektivitāti.
Sabiedrībā var rasties negatīva uztvere par papildu piemaksām pie dienas naudas augsta līmeņa amatpersonām, jo tā var tikt uzskatīta par pārmērīgu privilēģiju, kas nav pamatota ar detalizētām komandējuma izmaksām,” norādīts noteikumu projekta anotācijā.
Minētās problēmas risināšanai MK noteikumos paredzēts svītrot papildu piemaksu piešķiršanas iespēju pie dienas naudas visām amatpersonām.
Vienlaikus anotācijā paskaidrots, ka tā vietā plāno noteikt vienotu un skaidru dienas naudas normu, kura būtu pietiekama visu komandējuma izdevumu segšanai bez nepieciešamības pēc papildu piemaksām, kas nodrošinās vienlīdzību, mazinās administratīvo slogu un palielinās finanšu pārvaldības caurskatāmību, kā arī uzlabos sabiedrības uzticību valsts pārvaldei.
Sabiedrība aicināta sniegt priekšlikumus un komentārus par noteikumu projektu no 30. septembra līdz 13. oktobrim Vienotajā tiesību aktu projektu publiskajā portālā (TAP portālā).
Lai piedalītos publiskajā apspriešanā, jāatver TAP portāla sadaļa “Sabiedrības līdzdalība”.
Jāizvēlas un jāatver konkrētais tiesību akts (noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 “Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi” ”), augšējā labajā stūrī jānospiež poga “Pieteikties”, kā arī jānorāda, ka esat privātpersona.
Lai turpinātu, jāautentificējas sistēmā ar identifikācijas rīkiem, piemēram, internetbanku, eID, “eParaksts mobile”, “Smart-ID”.
Kā norādīts anotācijā, pēc sabiedriskās apspriešanas iesniegtie priekšlikumi tiks apkopoti un publicēti. Pēc sabiedrības līdzdalības posma noslēgšanās noteikumu projektu nodos atzinumu sniegšanai (termiņš – 10 darba dienas) ministrijām, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam, Ģenerālprokuratūrai un Valsts kontrolei.
Ja būs nepieciešams, tiks organizētas papildu diskusijas, pirms noteikumu projekta virzīšanas izskatīšanai Ministru kabinetā.