Labdien! Vai pārvaldniekam ir tiesības izlietot mājas uzkrājuma fonda naudu bez saskaņošanas ar dzīvokļu īpašniekiem? Izlasīju Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likumā, ka darba plānus pārvaldnieks saskaņo un tad informē īpašniekus par izlietotajiem finanšu līdzekļiem ne retāk kā reizi gadā. No 2019. gada man nav ne plāna, ne atskaites. Kā man rīkoties šajā situācijā, jo kopsapulcē atskanēja informācija arī par kredīta ņemšanu? Man nav kredītsaistību, es to neatbalstu. Tā kā pārvaldnieks apgalvo, ka nav jāsaskaņo uzkrājuma fonda naudas izlietošana, uztraucos, ka varbūt ar dzīvokļu īpašniekiem nav jāsaskaņo arī kredīta noformēšana. Jautājums rodas, jo ģimenes īpašumā ir dzīvoklis, kas vairs nav vienīgais īpašums. Rēķinos par jauno īpašumu ir pieejama visa informācija, tā ir caurskatāma, izdevumi ir saprotami, papildu informācija nav jāmeklē.
Atbilstoši Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 14. panta sestās daļas 2. punktam dzīvojamās mājas īpašnieka veidotos uzkrājumus pārvaldnieks nav tiesīgs izmantot dzīvojamās mājas īpašnieka neizpildītu saistību izpildei (parādu segšanai u. tml.), informē Ekonomikas ministrija. Tādējādi dzīvokļu īpašnieku mājas remontdarbiem uzkrāto naudu pārvaldnieks nav tiesīgs izmantot maksājumu, kas saistīti ar dzīvokļa īpašuma lietošanu, parāda segšanai. Tomēr minēto uzkrājumu izmantošana parādu segšanai ir pieļaujama, ja dzīvokļu īpašnieki par to ir pieņēmuši attiecīgu lēmumu.
Atbildot uz jautājumu par kārtību, kādā pārvaldnieks iekļauj tāmē izdevumu pozīcijas, kā arī par tām atskaitās, tas ir jāvērtē, ņemot vērā, vai par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu ir noslēgts pārvaldīšanas līgums, vai arī šāds līgums nav noslēgts, un pārvaldīšanu veic pašvaldība, pamatojoties uz likuma “Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju” normām.
Saskaņā ar Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma 14. panta pirmo daļu pārvaldniekam uzdotā pārvaldīšanas uzdevuma apjomu, tā izpildes noteikumus un kārtību nosaka pārvaldīšanas līgumā. Veicot pārvaldīšanas uzdevumu, pārvaldnieka pienākums ir ievērot dzīvojamo māju pārvaldīšanu regulējošo un citu normatīvo aktu prasības. Attiecīgi norādāms, ka gadījumā, ja par dzīvojamo māju ir noslēgts pārvaldīšanas līgums, dzīvokļu īpašnieki paši lemj par ikgadējo tāmju sastādīšanas, kā arī atskaitīšanās kārtību un iekļauto izdevumu apjomu. Tādējādi šādu izdevumu iekļaušana, apstiprināšana un atskaites kārtība tiek veikta, ievērojot dzīvokļu īpašnieku kopības lemto.
Nepārņemtajām dzīvojamām mājām pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksu aprēķina saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 11. jūlija noteikumiem Nr. 408 “Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi”.
Atbilstoši Ministru kabineta 2017. gada 11. jūlija noteikumu Nr. 408 “Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas maksas aprēķināšanas noteikumi” 10. punktam par aprēķinātajiem pārvaldīšanas maksājumiem nākamajam kalendāra gadam pārvaldnieks rakstiski paziņo dzīvokļu īpašniekam līdz attiecīgā gada 15. oktobrim. Paziņojumā norāda laiku un vietu (piemēram, mājas lieta, interneta mājaslapa, informatīvs stends), kur dzīvokļa īpašnieks var iepazīties ar tāmi, kā arī dzīvojamās mājas uzturēšanas darbu plānu. Dzīvokļu īpašnieki ne vēlāk kā sešu nedēļu laikā kopš paziņojumā norādītās dienas pieņem lēmumu par pārvaldnieka sagatavotā dzīvojamās mājas uzturēšanas darbu plāna un aprēķināto pārvaldīšanas maksājumu apstiprināšanu vai noraidīšanu. Pārvaldnieka sastādītais uzturēšanas darbu plāns un aprēķinātie pārvaldīšanas maksājumi stājas spēkā ar nākamā gada 1. janvāri vai pārvaldnieka noteiktā citā termiņā atbilstoši noteikumu 18. punktam.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!