Kādus izdevumus var atskaitīt no īres ieņēmumiem? Ja, piemēram, ir veikts telpu remonts (iegādāta krāsa, tapetes, lamināts, žalūzijas) un realizēta daļēja tehnikas nomaiņa (uzstādīta jauna plīts virsma, izlietne, mainīts ūdens sūknis), kā arī ir iegādātas granulas apkurei, vai šos izdevumus var atskaitīt no īres ieņēmumiem?
Fiziskajai personai, kura plāno izīrēt vai iznomāt nekustamo īpašumu, vispirms ir jāizvēlas viens no iespējamajiem nodokļu režīmiem:
Ņemot vērā izvēlēto nodokļu maksāšanas režīmu, no ieņēmumiem var vai nevar atskaitīt izdevumus.
Ja veic saimniecisko darbību, proti, nekustamā īpašuma izīrēšanu, izmantojot mikrouzņēmumu nodokļa maksāšanas režīmu, izdevumi nav piemērojami.
Ja nekustamais īpašums tiek izīrēts paziņotās saimnieciskās darbības ietvaros, respektīvi, reģistrējot līgumu VID, ir jāmaksā iedzīvotāju ienākuma nodoklis – 10%. Vienīgie izdevumi, kurus šādā gadījumā var atskaitīt, ir nekustamā īpašuma nodoklis par konkrēto nekustamo īpašumu.
Tātad, tikai kļūstot par saimnieciskās darbības veicēju vispārējā nodokļu maksāšanas režīmā (veic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un maksā iedzīvotāju ienākuma nodokli), izdevumos var iekļaut visus ar saimniecisko darbību tieši saistītos izdevumus, bet nevar atzīt tādus izdevumus, kas nav tieši saistīti ar saimniecisko darbību. Attiecīgi izdevumi – par telpu remontu (iegādāta krāsa, tapetes, lamināts, žalūzijas), par tehnikas nomaiņu (uzstādīta jauna plīts virsma, izlietne, mainīts ūdens sūknis), kā arī ir iegādātas granulas apkurei – ir iekļaujami saimnieciskās darbības izdevumos. Svarīgi, lai tie būtu dokumentāri pamatoti, ļaujot identificēt tiešu saistību ar izīrēto nekustamo īpašumu.
Vienlaikus jānorāda, ka iegādātais inventārs, kura iegādes vērtība ir lielāka par 1000 eiro, ir atzīstams par pamatlīdzekli. Šādā situācijā izmaksas aprēķinātā pamatlīdzekļa nolietojuma veidā saimnieciskās darbības izdevumos iekļauj pakāpeniski, proti, aprēķinot pamatlīdzekļa nolietojumu procentos vai nosakot lietderīgās lietošanas laiku gados.
Vienlaikus atgādinām –, ja izīrētājs izvēlējies reģistrēt saimniecisko darbību vispārējā nodokļa maksāšanas režīmā un atzīt saimnieciskās darbības izdevumus, ir jāveic grāmatvedības uzskaite, kārtojot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, proti, ieņēmumus un ar to gūšanu saistītos izdevumus reģistrē (ieraksta) saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā.
Plašāka informācija pieejama VID tīmekļvietnes sadaļā “Aktualitātes / Iedzīvotājiem / Pirmie soļi nekustamā īpašuma izīrētājam”.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!