E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 2833
Lasīšanai: 3 minūtes

Autortiesību ievērošana, izmantojot kāda autora darba fragmentu

J
jautā:
15. septembrī, 2013
Elita

Vai skolotājs ir tiesīgs izmantot kāda autora darba fragmentu, lai veidotu skolēniem savas darba lapas ar uzdevumiem (nekomerciāliem nolūkiem)? Vai veidojot savas uzdevumu lapas, kuras tiks izmantotas tikai stundās, skolotājs ir tiesīgs izmantot iepatikušos fragmentu no publicētām darba burtnīcām?

A
atbild:
07. oktobrī, 2013
Kultūras ministrija
Ilona Tomsone, Juridiskās nodaļas juriskonsulte
Kultūras ministrija
Rihards Gulbis, Autortiesību nodaļas vadītājs

Atbilstoši Autortiesību likuma 21.pantam ir atļauts publiskotus autoru darbus vai to fragmentus izmantot izglītības standartiem atbilstošās mācību grāmatās, radio un televīzijas raidījumos, audiovizuālos uzskates līdzekļos un tamlīdzīgi, kas tiek speciāli radīti un izmantoti izglītības un pētniecības iestādēs nepastarpinātā mācību un pētniecības procesā to darbības mērķim atbilstošā apjomā nekomerciālos nolūkos.

Tas nozīmē, ka skolotāji ir tiesīgi iekļaut autoru darbu fragmentus to izstrādātajos mācību līdzekļos izmantošanai stundās, kā arī lai skolēni varētu tām sagatavoties. Vienlaikus jāņem vērā, ka šādā veidā autoru darbu fragmentus var izmantot tikai ilustrēšanas nolūkā, t.i., lai paskaidrotu vai pamatotu attiecīgo mācību vielu, vai arī sniegtu kādu piemēru.

Izmantojot autoru darbu fragmentus mācību līdzekļu sagatavošanā, jāievēro Autortiesību likuma 18.panta otrajā daļā noteiktie principi. Atbilstoši tiem šāda izmantošana nedrīkst būt pretrunā ar attiecīgo darbu normālas izmantošanas kārtību, kā arī nepamatoti nodarīt kaitējumu autoru likumīgajām interesēm. Līdz ar to, ja attiecīgais darbs tiek izplatīts komerciālā apritē, darba fragmentu izmantošana nedrīkst samazināt tā pārdošanas apjomus tirgū un negatīvi ietekmēt autoru iespējas gūt ienākumus no šādas izplatīšanas.

Tāpat, veicot šādu izmantošanu, obligāti jānorāda autora vārds un izmantotā darba nosaukums.
Atbilstoši Kultūras ministrijas rīcībā esošajai informācijai Latvijā nav tiesu prakses, kas sniegtu izsmeļošāku skaidrojumu par Autortiesību likuma 21.panta piemērošanu, taču juridiskajā literatūrā pausta atziņa, ka atbilstošais normatīvais regulējums neparedz iespēju iekļaut autoru darbus vai to fragmentus eksāmenu vai pārbaudes uzdevumos (European Copyright Law. A Commentary. Walter, M.M. (ed.), Lewinski, v. S. (ed.). New York: Oxford University Press, 2010.–p.1043).

Līdz ar to būtu jāvērtē katra autora darba fragmenta saturs un apjoms, kas tiks iekļauts mācību līdzekļos, kā arī tas, vai attiecīgais fragments tiks iekļauts, lai ilustrētu mācību vielu, vai arī tas primāri kalpos skolēnu zināšanu pārbaudei.

Labs saturs
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 59 jautājumus. Vairāk par e-konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU