ES regulējums nosaka, ka ostas valsts kontroles ietvaros tiek pārbaudīta FuelEU atbilstības dokumenta esamība uz kuģa. Ja divus vai vairākus secīgus ziņošanas laikposmus tiek konstatēts, ka uz kuģa nav FuelEU atbilstības dokuments, piestāšanas ostas dalībvalsts kompetentā iestāde var pieņemt lēmumu par kuģa izraidīšanu. Pašreiz nacionālie normatīvie akti nenosaka iestādes, kuru kompetencē ir FuelEU atbilstības dokumenta pārbaude un lēmuma pieņemšana par kuģa izraidīšanu.
Ar grozījumiem tiek noteikts, ka FuelEU atbilstības dokumenta esamību uz ārvalsts kuģa kontrolēs valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Jūras administrācija” Kuģošanas drošības inspekcija. Ņemot vērā Valsts vides dienesta (VVD) līdzšinējo kompetenci attiecībā uz jūras transporta oglekļa dioksīda emisiju monitoringu, lēmumu par kuģa izraidīšanu gadījumos, kad netiks ievērotas prasības attiecībā uz atjaunojamās un mazoglekļa degvielas prasību ievērošanu, arī pieņems VVD.
Praksē ir konstatēts, ka vairāki ārvalsts karoga kuģi – peldošie celtņi, liellaivas, zemessūcēji u.c. strādā Latvijas ostās vairākus gadus. Lai izvairītos no drošības prasību ievērošanas, daži aizgājuši no Latvijas karoga un piereģistrējušies zem ārzemju karoga, kas nekādu karoga valsts uzraudzību neveic. Lai nodrošinātu kuģošanas drošības standartu uzraudzību un ievērošanu uz ārvalsts karoga kuģiem, kas strādā Latvijas ostās vismaz trīs mēnešus, neatstājot ostu vai enkurvietu, noteikumu grozījumi paredz regulāru pārbaužu veikšanu šiem kuģiem.
Tāpat grozījumi paredz precizējumus attiecībā uz kuģa faktiskā ienākšanas un iziešanas laika paziņošanu Starptautiskajā kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmā (SKLOIS), kā arī citus precizējumus, lai nodrošinātu noteikumu atbilstību institucionālajām un citu normatīvo aktu izmaiņām.
FuelEU Jūrniecības Regula Nr. 2023/1805 par atjaunīgo un mazoglekļa degvielu izmantošanu jūras transportā un ar ko groza Direktīvu 2009/16/EK ir daļa no Eiropas Komisijas Fit for 55 tiesību aktu paketes, kuras mērķis veicināt atjaunojamo degvielu ar zemu oglekļa saturu un tīras enerģijas tehnoloģiju izmantošanu kuģiem, kas ir būtiski, lai atbalstītu dekarbonizāciju šajā nozarē.