Ārkārtas sesijas laikā, kas norisinājās no 14. līdz 17. oktobrim Londonā, IMO vairākuma dalībvalstis vienojās, ka nepieciešams papildu laiks, lai panāktu vienošanos par šī satvara galvenajiem elementiem. Līdz nākamajai sesijai dalībvalstis turpinās sadarboties, lai izstrādātu vienošanos par šī būtiskā regulējuma ieviešanu.
Lai gan ārkārtas sēde ir atlikta, Starpsesijas darba grupa par siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju samazināšanu no kuģiem turpinās darbu pie vadlīnijām IMO neto nulles emisiju satvara ieviešanai plānotajā sanāksmē, kas risināsies no 20. līdz 24. oktobrim.
IMO neto nulles emisiju satvars – būtiska iniciatīva SEG emisiju samazināšanai, kas tika apstiprināta MEPC 83. sesijā 2025. gada aprīlī kā jaunais 5. nodaļas projekts MARPOL VI pielikuma pārskatītajā redakcijā. Šis satvars ietver starptautisku regulējumu kopumu, kura mērķis ir būtiski samazināt siltumnīcefekta gāzu emisijas no kuģiem. IMO neto nulles emisiju satvarā ietverti divi galvenie elementi – globālais degvielas standarts, lai veicinātu pāreju uz videi draudzīgākiem enerģijas avotiem, kā arī globālais SEG emisiju cenu noteikšanas mehānisms, kas stimulē kuģniecības nozari samazināt emisijas un investēt ilgtspējīgās tehnoloģijās. Minētais regulējums ir nozīmīgs solis ceļā uz ilgtspējīgāku un videi draudzīgāku kuģniecību, ievērojot starptautiskos klimata mērķus.
Latviju ārkārtas sesijā pārstāvēja Satiksmes ministrijas Jūrlietu departamenta un VSIA “Latvijas Jūras administrācija” pārstāvji.
Par IMO
Starptautiskā Jūrniecības organizācija (IMO) ir specializēta Apvienoto Nāciju organizācijas aģentūra, kas atbild par starptautisko kuģniecības regulējumu izstrādi un ieviešanu, nodrošinot drošu, efektīvu un videi draudzīgu globālās jūrniecības attīstību.